Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Toyota / (EBL) intensjonsavtale

Startet av Laban, tirsdag 19. februar 2008, klokken 15:51

« forrige - neste »

Laban

Det har jo egentlig ikke noe med elbil å gjøre, men hvis det går gjennom så vil det kanskje øke interessen for elbil i Trondheim - noe som er flott ;D.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1026650.ece

Litt feil med p-avgift på kjøpesentre utenfor byen kanskje, da folk stort sett gjør sin storhandel der - og å ta med 5 fulle bæreposer og 2-3 snørrunger på bussen kan bli en litt for stor utfordring for de fleste  ::)

Noen steder bør fossilbilen få parkere gratis også.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Genialt for de som har råd til Elbil. Litt verre for sliterene, som alltid ender opp med større utgifter.

Dermed øker forskjellene mellom fattige og rike ytterligere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laban

Dette var da noe (hvis de gjennomfører det da  ;)) Drammen hadde (har?) vel en "støtteordning de også.

Sakset fra nettmøte i dag:

Dette er bra.
Synd at alle spørsmål dreier seg om avgiftene. Mitt forslag: Start en debattom hva pengene skal brukes til. Da ser man muligheter ikke bare problemer. SPM: Blir det avgift for å parkere MC og Scooter?
ogreguss
Svar: Hei Otto Nei, det blir fortsatt lagt til rette for de mest miljøvennlig transportmidlene. Faktisk innehlder mlijøpakken også en liten tilskuddsordning til de som ønsker å kjøpe el-bil :)
Vennlig hilsen Rune Olsø :) [11.02.08 13:42]
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Tilskuddsordning høres bra ut. Det beste måtte vært et rentefritt lån ved kjøp av Elbil.

Ellers er økt drivstoffpris mye bedre enn flere bommer. Da blir det tross alt dyrest for dem med stor bil og mye kjøring, uavhengig om de passerer et gitt punkt langs veien.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Henden

Det som er vannvittig irriterende, er hvor mye krøll det er med elektrisk, skinnegående
transport her hjemme, og det er evige diskusjoner for å få til et dobbeltspor her og der, og stadige forsinkelser osv, veldig klart i kontrast til vår alltid så entusiastiske statsminister Jens Stoltenberg sine vyer om å kutte CO2 og bli verdensmestre i miljø.

Det er surt å bli straffet for å prøve å være miljøvennlig og ta toget, og måtte lete med lys og lykte, bare for å bestille noen togbilletter til en tur over grensa, når de som ønsker å fise i vei med fly, kan shoppe internettbilletter enkelt og greit som bare dét, nær sagt til et hvilket som helst sted på kloden.

Det er nesten påfallende hvor vanskelig det er å få samordnet togtrafikk, i forhold til flyruter, rundt om, og i tillegg har vi Oslo Sporveier da, med sine italienske monstertrikker som sliter ned skinnegangen og med sine vibrasjoner, rister i stykker skinnefundamentene, mens både Wien og Göteborg greier å ha store trikker i drift, som ikke bråker så mye.

En gang var det planer om å erstatte mange av dieselbussene i Trondheimsveien med trikk til Tonsenhagen, men de planene er lagt på is på  ubestemt tid, og i mens får vi være glad for at
trikken til Kjelsås likevel ikke ble nedlagt, heller ikke Kolsåsbanen, men her har man selvsagt
prøvd å bruke mest mulig tid på å bygge den om, og å nekte å kjøre trikk så langt det lar
seg gjøre i mellomtiden, dvs. stoppe på de holdeplassene man likevel passerer på vei ut til trikkehallen på Avløs.

En annen sak er forresten at det i lengden ikke er noen god idé å deponere CO2, fordi det er mye mindre fritt oksygen tilgjengelig, enn karbon, m.a.o. det blir et symboltiltak å gjøre det med en håndfull kraftverk, og et miljøproblem om det ble gjort overalt. Hvis man insisterer på å fortsette å brenne fossilt brensel, er eneste løsningen ut av problemene, å plante ny regnskog, og å vanne ørknene med avsaltet sjøvann, f.eks. ved hjelp av solenergi. Men regjeringen som 'saboterer' CO2-rensing har nok ikke sånne motiver, og driter nok egentlig i hele greia og miljøbevegelsen har ennå ikke fått med seg at vi trenger det oksygenet som også blir pumpet ned, noe jeg finner meget underlig!

Forholdet er omtrent slik. Hvis vi bruker opp alt oksygenet i atmosfæren, er det nok til å forbrenne 6% av alt eksisterende karbon, men bare 2%, eller en tredel kan vi regne med å få tak i, fra jordskorpa.

Om dette var medregnet brennende gruver i Kina, vet jeg ikke, men uansett er det ille nok om 1/3 av oksygenet i atmosfæren blir konsumert, heldigvis sikkert mye mindre siden vi neppe greier å fjerne alt av trær og grønt i havet, som også danner nytt oksygen.

En annen sak er at om det oppstår en lekkasje fra en slikt borehull der de skal dytte ned CO2, så blir resultatet selters og død fisk i en enormt område rundt lekkasjen som blir umulig å tette, bokstavelig
talt pga alle boblene. Da hadde det vært bedre med en månelanding, hvor vi setter av, og blir kvitt Jens Stoltenberg, og den ministerskandalen nå, er da ingenting i forhold til vanskjøtsel av
miljøet som regjeringen Stoltenberg nå gjør.

Joda, ting skjer på miljøfronten, før eller seinere blir det vel noen flere vindmøller, men det er lett å bli motløs, når vår statsminister babler i vei om det ene og det andre på miljøfronten og  man står der langs skinnegangen og lurer på når/om toget går i dag.

Og da blir det nok flere stemmer til FrP er jeg redd, hvis den eneste 'medisinen' er å gjøre drivstoff enda dyrere, uten å tilby miljøvennlige, stabile alternativer, og 4 år med FrP-regjering fra 2009, kan
nok velte både det ene og annet når det gjelder miljøsatsing.

På gode dager, hvor folk har god tid, er det fortsatt mange som snur seg etter våre elbiler, slipper dem fram i trafikken og sannsynligvis blir litt blide, skulle bare ønske det var flere elbiler, og flere muligheter for "folk flest" til å bli litt mer miljøvennlige.

I dag var det resirkulering av bokser som var den store irritasjonen, for man har selvsagt laget disse konteinerne med bitte små hull, der man skal stappe ett og ett glass og én og en boks, i stedet for
at det skal gå greit å bare tømme hele posen oppi, der det er både skarpe hermetikkbokskanter og knuste eller sprukne glass. Det skal ikke være kjapt, effektivt og praktisk å være miljøvennlig, i dette landet, nei! Papirkonteinern ute på tunet var forresten også full i dag, pga en masse unødvendige telefonkataloger som folk hadde glemt avbestille fordi det selvsagt er slik at man her i landet må avbestille unødige ting som telefonkataloger og reklame, ikke bestille det man virkelig trenger.

elektrolux

Mange gode poeng Thomas

Eneste jeg vil arrestere er at det er fullt mulig å fikse en CO2, eller gasslekkasje på havbunnen. Det har blitt gjort mange ganger, f.eks ved bruk av avlastningshull. Der er riktignok plasser, f.eks. under Piper Alfa som framdeles lekker, og hvor en må gå ut ifra at de har måttet gi opp å tette helt igjen.

Poenget er at alt er ikke tapt om en skulle få en lekkasje, slik du antyder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Jeg sendt en mail til NSB i det siste og spute om de hadde noe tilbud om biltog her i landet fordi de har en bilpakke fra Tyskland sørover. Det har de ikke. Eneste måte er med vanlig godstog og det skal jeg undersøke men tror ikke det er egnet til en storby weekend med billig hotell og egen elbil. Kanskje hvis mange forespørseler pøser inn til hoved admin. kontor....Det er et tilbud som jeg selv kunne ønske meg og da kunne jeg besøke mine elbilvenner som Elektrolux for eksempel.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Thomas Henden

I Tyskland er tog religion (i følge noen jernbaneentusiaster jeg snakket med på en messe!) og går man til www.autozug.de, så skjønner man at de 'har koll på biltog', vel
i grunnen det meste av skinnegående greier, utenom lyntogene hvor
det er Frankrike og Japan som fører an... :-o

Her legger du inn dataene på bilen din

De har et spesialtilbud nå på, såvidt jeg forstår på 99€ én vei og har man noe som
heter BahnCard, så får man tilsynelatende ytterligere 9.90€ avslag!

(Det eneste negative jeg kan se her, er at selv tysk er i ferd med å bli anglifisert,
og det med sånn teite ordsammensetninger som vi har fått på produkter som
skal gjøres 'kulere' enn de er!)

http://www.autozug.de/site/dbautozug/de/angebote/aktionspreis/aktionspreis.html

Mulig man kunne ønsket enda noe større spredning av terminalene, man må kjøre
et stykke nedover mot sør, før man når den første terminalen, det ser ikke ut til at
Danmark en gang, er inkludert i opplegget deres, men Frankrike, Italia, Østerrike og Kroatia
er med! Skår i gleden at Danmark ikke ser ut i å være med, for det hadde jo monnet
litt, siden vi bare hadde kunnet ta bilen med på båten dit, skjønt da hadde det
begynt å koste litt...

Det som er et tankekors her, er at om tyskerne hadde vunnet krigen, hadde vi nok
ihvertfall hatt bedre togforbindelse sørover, ikke det at man den gangen forbandt
tyskerne med sin miljøvennlighet! :-)

Et annet spørsmål er jo om lastenes sum alltid er konstant, for tyskerne tviholder jo
på fri fart på Autobahn, samtidig så krymper vel andelen med fri fart, langsomt men
sikkert nedover?

El rayo

Sitat fra: Ken på fredag 15. februar 2008, klokken 10:19
Jeg sendt en mail til NSB i det siste og spute om de hadde noe tilbud om biltog her i landet
Er biltoget nedlagt? Det var i hvertfall før mulig å sende biler med toget fra Alnabru både nordover og sørover, vet jeg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

VI har fortsatt kun biltog i Europa.
NSB har kun personbefrakting i Norge
For frakt kan du prøve Autotransport på 32242550

Det er svaret jeg fikk noen dager siden. KEN
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Thomas Henden

Det er dumt at tilgangen på biltog er dyr/vanskelig, spesielt om man vil være miljøvennlig
og kjøre elbil i en annen by enn den man vanligvis befinner seg i.

Biltog hadde jo spart mye drivstoff uansett, eller hva med å plassere vogntog (trailere)
på tog?

Selv om det koster litt med transporten, innenfor rimelighetens grenser selvsagt, så er det
behagelig å svisje av gårde, og slippe å tenke på å kjøre hele veien.

Vi har jo danskebåtene som kan ta med biler, da, men da bør man helst vite om ladesteder i Danmark, eller kjenne noen -  strømmen er jo ikke akkurat billig der. En annen sak er at båt egentlig ikke
er så miljøvennlig, noen som vet hvor mye drivstoff som svis av på én tur med båten til
København?

(Heldigvis skjer jo båttrafikk på åpent hav og lite problem med lokal forurensning, bortsett
fra med cruisebåter som vel ikke bruker så mye landstrøm pga manglende infrastruktur, men
dieselgeneratorene om bord)

Thomas.

Laban

NSB og Waagan Transport hadde en avtale om å sette semitrailere med fisk på tog fra Åndalsnes til Oslo for en tid tilbake. Waagan Transport kjører nå denne strekningen på veien igjen da NSB ikke greide å holde det de lovet og det ble med et par måneders prøveprosjekt. Trailere "forsvant" og kom ikke frem til riktig tid.

Skulle gjerne ha et biltog som de har i Tyskland mellom Trondheim og Oslo da jeg kjører denne distansen 4-6 ganger i året. Forutsetningen er da at man er i samme tog som bilen fraktes med og minimalt med ventetid på av/på-kjøring (som på en ferge).

Jeg har sendt familien på toget (greit for ungene å røre på seg) mens jeg har kjørt bil til Oslo. Da har jeg ventet ca 15. min (kjørt lovlig hele veien ;D) i Oslo på toget.

Har faktisk aldri tenkt på el-bil som feriebil, men kom vi oss (med elbil) til Oslo og tilbake med tog for en akseptabel pris ville jeg vurdert det alternativet seriøst.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Nå aner jeg ikke hva det koster, og spesielt ikke i feriesesongen (sikkert dyrere), men hurtigruta kan kanskje være et alternativ? En kamerat av meg reiser mellom Bergen og Ålesund innimellom, og han tar gjerne hurtigruta med bil, så sover han om natta, i stedet for å bruke den første dagen av ferien i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Da har de bestemt seg gitt:

Det blir en drivstoffavgift på 60 øre pr. liter i Trondheim fra neste år. Og det blir en rekke nye bomstasjoner rundt Trondheim.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1069119.ece

Da sparer jeg enda mer på å kjøre elbil  ;)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA