Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Begrensninger i Enter forsikringen

Startet av Øyvind.h, søndag 11. november 2012, klokken 12:41

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Desdi på mandag 08. april 2013, klokken 00:00
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 07. april 2013, klokken 20:24
Hmm.. Kanskje kun kjøre range charge og ned til 4-5 km range hver gang før man lader og håpe på det verste - og dermed nytt batteri?  :P
Fjernavleser ikke TM dataene fra bilene? - jfr den famøse NYT langkjøringstesten.

Nissan er jo ikke redd for denne typen svindel.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 08. april 2013, klokken 10:03
Sitat fra: Desdi på mandag 08. april 2013, klokken 00:00
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 07. april 2013, klokken 20:24
Hmm.. Kanskje kun kjøre range charge og ned til 4-5 km range hver gang før man lader og håpe på det verste - og dermed nytt batteri?  :P
Fjernavleser ikke TM dataene fra bilene? - jfr den famøse NYT langkjøringstesten.

Nissan er jo ikke redd for denne typen svindel.
Ville ikke kalt det svindel å bruke hverken hurtigladere eller å kjøre til det bare er 4-5 km igjen på batteriet? Model S eiere har meldt at det er noe sånt som 20km+ igjen på batteriet når det melder 0km, så det er ikke tomt.

At Nissan ikke er bekymret for dette bruksscenariet vil være positivt, for Leaf har et langt større behov for bruk av hurtiglader samt dype sykluser på batteriet grunnet begrenset batteristørrelse. Mange Leaf/trillinger utsettes for det verste bruksmønsteret man kan ha for litium-ion batterier (og allikevel holder de imponerende bra). De fleste 85kWh Model S vil derimot leve med et bruksmønster som passer svært bra for litium-ion med grunne sykluser og svært sjelden 100% SOC.


Tesla legger ingen føringer på bruksmønster annet enn å melde at range-charge sliter mer på batteriene. Så det bør ikke ha noe å si?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

#17
Sitat fra: Modelsn på søndag 07. april 2013, klokken 17:24
Denne tidligere tråden inneholder jo en del opplysninger:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6321.0.html

Laumb. Slå sammen tråder?
Slå gjerne sammen trådene for min del. Den gamle tråden der inneholder en del relevant info. Kanskje vi skulle laget en sticky samletråd hvor alle målinger, erfaringer, statistikk og relevante faktakilder er samlet? Så slipper man å søke opp infoen på nytt hver gang man får spørsmål om batteriets levetid, anbefalt bruksmønster etc.

For øvrig er jeg helt enig i at en 70%/200.000km/8 år garanti antakelig blir svært rimelig for Tesla (ser Tesla skriver 7år/70%/160.090km). Erfaringer og målinger tilsier at få vil rammes av tap på mer enn 30% over 200.000km/8 år såfremt batteriet behandles normalt. Jeg skulle dog gjerne sett Tesla utkommunisere dette klart og tydelig slik at man hadde en grense å forholde seg til. Fjern så mange usikkerhetsmomenter som mulig, så slipper man folk som kommer med feilaktige påstander. 

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. april 2013, klokken 10:20
Slå gjerne sammen trådene for min del. Den gamle tråden der inneholder en del relevant info. Kanskje vi skulle laget en sticky samletråd hvor alle målinger, erfaringer, statistikk og relevante faktakilder er samlet? Så slipper man å søke opp infoen på nytt hver gang man får spørsmål om batteriets levetid, anbefalt bruksmønster etc.

Enig. Slått dem sammen.

målinger, statistikk og relevante fakta kan jo legges til wiki, så kan man på sikt lage en samletråd med linker til alt mulig fra batterier til karrosseri og skinnseter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA