Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil på guessometeret/rekkevidde på bilen?

Startet av Griffel, onsdag 17. oktober 2012, klokken 12:46

« forrige - neste »

Griffel

TU: http://www.tu.no/motor/2012/09/26/denne-trikken-kan-kjore-uten-en-trad

Bombardier har bygget en trikkelinje i Augsburg i Tyskland for å teste ut systemet med trikk med 50kWh batteri og induktiv hurtigladning på holdeplassene.
200 kW over 10 cm gap mellom sender og motaksspole.

"Vi har oppnådd svært høy virkningsgrad i den induktive overføringen og den er 95 prosent effektiv selv når avstanden mellom elementene er 15 cm, som er vanlig på busser."

Dette er bra for buss og trikk som dermed kan få påfyll automatisk på stoppesteder. For buss en soleklar fordel. For trikk må det sammenlignes med besparelsen i strømskinne eller kontaktledning og ulempene med disse.

For elbiler synes jeg nok at det er vel verd å spare 5% energi på å plugge inn en ladekabel sammenlignet med induktiv lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sisyfos

Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA