Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruk av skjøteledning ved lading av Model S

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 18. april 2013, klokken 17:36

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Nå har jeg snart kjørt elbil til og fra jobb i ett år. Idag gjorde jeg et artig eksperiment: Jeg byttelånte bil med en kamerat og kjørte nøyaktig samme rute som jeg pleier - i bensinbil.

Turen er 43 kilometer hver vei - litt svinger, en god del motorvei og litt køkjøring. Hvordan gikk det?

Luksus
Min første følelse var at dette var luksus. Bensinbilen er bedre støydempet, har bedre fjæring og avdemping og bedre sittekomfort enn min Think Classic. Den hadde dessuten raskere aksellerasjon, høyere toppfart og eh... bedre lyd i radioen. Samtidig slo det meg at jeg kjørte rundt på nesten 1400 kilo med stål - nesten dobbelt så mye masse som skulle forflyttes, altså. På motorveien begynte jeg med å ligge i 80-90, som jeg pleier å gjøre, men merket raskt at dette var svært ubehagelig. Ikke fordi jeg ikke holdt følge med (den treige delen) av trafikken, nei det var fordi jeg visste at bilen kunne kjøre mye fortere. Etter en stund bak en lastebil orket jeg ikke mer og økte farten til 100. Etter en stund merket jeg at jeg blir jo faktisk like mye forbikjørt i hundre som i nitti. Det er alltid noen som vil kjøre fortere. Jeg merket dessuten at bensinforbruket økte.

Bomstasjonen
Etter en stund støtte jeg på en bomstasjon og måtte stoppe i manuell. Ikke noe "elbil" i luka her, nei. Her var det ut med 30 kroner - hver vei. Altså de første 60 kronene på denne turen. Det skulle bli mer...

Våryr
På vei hjem skinte sola og med over 120 hester under panseret var det fristende å dra på litt ekstra. Mens jeg kjente bilen "ta av" tenkte jeg samtidig på hvor utrolig tåpelig jeg er der jeg sitter og aksellererer 1.4 tonn med stål fra 0 til 60 på noen sekunder - for så å bremse ned igjen rett etterpå fordi det er rødt lys. Samtidig kikker jeg bort på momentanforbruket: nesten to liter på mila. Ville jeg gjort dette i elbilen? Nei, jeg hadde tenkt på at jeg måtte ha nok strøm til å komme meg hjem. Det ville rett og slett vært galskap. Og ikke nok med det - i hvert eneste lyskryss ble jeg minnet på at all bevegelsesenergien jeg hadde bygget opp forsvant som dugg for vårsola uten at så mye som en milliliter gikk tilbake i bensintanken.

Bensinen
På vei hjem igjen kikket jeg på forbruket. Snittet lå på 0,7, altså 86 kroner for hele turen. Hvor mange kilowatt får du for 86 kroner nåtildags? Selv med mitt strømsluk av en elbil (fordi laderen ikke er så effektiv) hadde det vel holdt til en uke - minst.

I sum
Vi lever godt vi som kjører bensinbil. Det er komfortabelt og du kan kjøre hvorsomhelst uten å fylle tanken eller tenke på dekktrykk, luftmotstand, eller kjørestil. Den moderne bensinbilen er forlengelsen av sofaen i stua - den kan jo til og med parkere seg selv. Og den kan få deg opp i høye hastigheter før du har rukket å si "bevegelsesenergi". Ser du litt stort på det, så er det kanskje ikke så rart at det koster. Dagen idag var totalt bekymringsløs - helt til regningen kom. Bensin pluss bompenger ble tilsammen 146 kroner.

Var det verdt det? For en dag: yes! Neste gang skal jeg låne meg en skikkelig versting-bil med enda mere hester og elektronisk stæsj. Men hver dag? Uke inn og uke ut? Hele året?

Nei, gi meg en elbil - anytime  :D

Ha en fin vår!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Espen Hugaas Andersen

Hvorfor velge mellom ytelser og elbil? Med Tesla får man begge deler. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gbzdoc

Hehe, litt morsom lesing det der. :)

Tenkte litt på min tid med Buddyen, som har mange av de samme "ulempene" som Thinken, bare i enda større omfang. (Enda mer støy, enda lavere topphastighet, enda dårligere lyd fra radioen osv.)

Men alle fordelene du nevner med fossilen har jeg nå i Leafen min. Selv rekkevidden er et minimalt problem. Har selv kjørt Oslo - Gålå - Oslo på en helg, og t/r Oslo - Brumunddal på en tur med kun litt hurtiglading på veien. :)

Kan ikke se noen grunn til å kjøre fossilt lenger! ;)

(Men for å være helt fri som fuglen blir det ut med Toyotaen og inn med en Tesla.)

BTW: Apropo vår... Bare en ting er bedre enn å kjøre elbilen til jobb: Sykle! :-)

sven erik

jeg  har selv en i-miev  den er 100 ganger bedre  en 99 model pasat  jeg hadde  vær gang jeg  kjørte den  tenkte jeg  støy  fyyy  nå med bare elbil slipper jeg støy å om jeg ikke tenker  drar jeg fint fra en bmw i akslerasjon  ut av lyskryss  men bruker da masse strøm  men har muligheten  å kan fort  komme opp i 100
stikk innom en forhandler å lån en av de nye elbilene  å så etterpå kjør en bensin bil da vil du kun ha ny elbil

elektrolux

Kanskje det bare er mitt optimistiske sinn, men jeg syntes alltid det er deilig å bytte kjøretøy:

Har jeg kjørt Think Classic Li en stund er det deilig å hoppe oppi 106en, og nyte stillheten og fransk fjøringskomfort, eller Mercen og nyte godlyden i stereoen, akselerasjonen fra 200+ turbodieselhester, og følelsen av at nå skal vi på tur igjen.

Denne uka ble det en del Vectrix kjøring, og da er det den friske luften, akselerasjonen, og frankommeligheten som føles deilig.

Tilbake i Think Classic kommer hornene litt ut, og rundkjøringer tas med litt for stor fart for å kjenne hjulene såvidt slippe litt i evige forsøk på den perfekte 4 hjuls sladden, mens akselerasjonen fra en letta classic uten strømbegrensende NiCd batterier får framvognen til å kjempe om veigrepet. Her er det ikke noe karrosseri som kan skrapes opp, og med nyinstallert DAB radio er lyden i anlegget en nytelse.

Alle kjøretøyene har sine fortrinn, men det triste er at skulle jeg måtte solgt alle bortsett fra en, ville Mercen blitt værende. :(  Det ville vært for vanskelig å sagt fra seg følelsen av frihet den gir. Frihet til å kjøre til Roskilde eller Alpene. Friheten til å kunne stoppe og sove i en seng som er nesten like behagelig som den vi har hjemme. Bilen klarer jo til og med alle småturene til butikker og jobb; riktignok med stor frykt for at noen skal parkere inntill og åpne døren rett inn i siden på mercen, og med stadig behov for vasking og boning, noe Think Classic'en greier seg helt fint uten. Det hadde blitt fælt å begynne å tenke på serviceintervaller, bompenger, og drivstoffregninger, som ville dukket opp opptil flere ganger i måneden. Tanken på daglige kaldstarter der opptil 300 bevegelige deler skal tvinges rundt under stort press mens de skriker etter at oljetrykket skal nå fram.

Nei, det er godt å ha kjøretøy til hvert sitt bruk. Til og med Elbjørg har sine triks på lur når hun sluker byggningsmateriell, og deler som skal til og fra fjernlager. Der går det tregt, men ingen av de andre kjøretøyene laster så godt som hun. Har dratt hjem alt bortsett fra karroseriet til en slaktet Think i en tur i en Partner. Fronten ble hengene over bakdørene, og seter, simotion etc, gikk inni bagasjerommet. Hurtiglading ble gjort fra 3 fase kontakt mens vi lastet inn den ene etter den andre delen, og bom og Ferge ble passert kostnadsfritt. Mercen hadde selvfølgelig også klart dette. Med tilhenger og betydelige kostnader, og med fare for å skitne til interiør med skitne klær, og skitne hender. Heldigvis stod den trygt hjemme, nyvasket, og klar for neste langtur. Med nok dansk diesel til 10 kr/literen til å komme seg over grensen igjen, og med rent sengetøy når søvnen trenger på.

Det er som J. Leno sier: Kjører vi Elbil til hverdags, hjelper det oss til å holde liv i disse fossilbrennerene lenger. De kan tas fram i helgene, og gjøre det de gjør best. En gang i framtiden kan det hende vi kan hoppe oppi en elektrisk dreven bil og kjøre til Alpene, men foreløpig er det godt å ha en fossilbil i bakhånd.   


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stjerneglis

100% enig med Electrolux. Skjønner ikke poenget med tyne elbilen ned til de siste meterne på langtur og være livredd for å ikke komme helt fram. Jeg tar heller ut Alfaen og nyter friheten bak rattet. :)
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Olsleaf

Hadde en liknende opplevelse i går. Skulle til Stjørdal for å hente sommerdekk til Honda Jazz 2003mod. Kjører til vanlig en Think Classic 2000 med Nikometer som jeg må følge med hele tiden. Har fått vent til å bruke foten på gasspedalen forsiktig da du fort kommer opp på gult og rødt.

Da jeg satt i Jazzen var jeg ikke klar over at jeg hadde samme "fotføring" som i Thinken, det viste seg at jeg kjørte økonomisk med fossil.

En tanke slo meg at vi kanskje skulle tenke litt mer over "fotføring" også i fossil bil, da bruker vi mindre drivstoff og forrurenser mindre.

Enig i at det var en god følelse å kjøre normalt igjen, og ikke være redd for å belaste batteriet for mye.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

sven erik

ja deilig med elbil   er bare å bruke hurtigladre å kjøre langt   har selv nå bare  2 elbiler  fosilbil er ut
men kjører såpas pent at jeg får over 10 mil ut av en kango 2002 model

olehenrikfjeld

#8
Så morsomt at det er så mange synspunkter på dette.

Jeg tror vi finner en god parallell hvis vi kikker litt i klesskapet. Der henger det sannsynligvis klær for mange anledninger. Hvem går med dress hele dagen? Eller joggebukse? Nei, vi bytter etter behov. For de av oss som har plass i garasjen tror jeg den samme ideen kan brukes om biler - med godt resultat.

Veldig mange familier har idag to biler. Må både din og konas bil kunne kjøres herfra til Narvik uten påfyll? Må begge kunne dra en campingvogn og tre unger? Med litt samarbeid tror jeg dette er den aller enkleste måten å få elbilen mer inn i samfunnet på.

Jeg bor på landet og min familie består av meg og kona og tre barn -alle med ymse transportbehov. Det er selvsagt ikke noe problem å dekke dette behovet med to fossilbiler, men med litt samarbeid går det også fint med en elbil og en fossilbil. Riktignok er det viktig at alle er med på ideen, og vi er helt nødt til å planlegge litt, men det tror jeg vi har veldig godt av!

Mange barnefamilier kjører alt for mye bare fordi de ikke har tenkt igjennom hverdagens transportbehov på forhånd. Med en elbil i regnestykket må du ihvertfall tenke litt.

Jeg vet at jeg har valgt en bil som er helt på grensen av det jeg trenger for å dekke behovet mitt, men det hadde jeg også lyst til, av flere grunner:

- Jeg ville ha en bil som ikke kostet så mye (35000).
- Jeg ville ha en bil jeg kunne skru på selv og lære av.
- Jeg ville ha en bil som ga meg full tilgang til "hjernen" (Nikometer).
- Jeg ville ha en bil som det fantes et aktivt miljø rundt der jeg kunne lære av andre (Elbilforumet).

Og sist, men ikke minst: Olje kan brukes til mer enn drivstoff. Man kan også lage plast av det, og Thinken er laget av plast. Med vannkraft som drivstoff og olje som byggemateriale i en bil som attpåtil er laget på hjemmebane syntes jeg valget ble helt naturlig for en som er født og oppvokst i Norge. Dette eventyret ville jeg være med på - så lenge det varer. Noen som husker Troll?

Og sånn helt avslutningsvis: Jeg er ikke hundre prosent rasjonell jeg heller (hvem er vel det). I tillegg til en vanlig bensinbil og en elbil har jeg også en bil til - en morrobil fra 1977. Skjønt den er ikke bare morsom, den er også litt nyttig. Den kan trekke tunge lass og den kan kjøre de ekstra milene de få gangene kabalen i elbilhverdagen ikke går helt opp. Den koster nesten ingenting å eie og er altså veldig morsom! Den blir vel litt som Mercedesen din, Electrolux  :D
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA