Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisnivå på service og garantiavtaler.

Startet av olehenrikfjeld, mandag 15. april 2013, klokken 16:28

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Jeg har kjørt vannservice en god del ganger nå, og har alltid gjort det ved å følge med når spenninga faller, altså uten å bruke valget for vedlikeholdslading. Så kjører jeg kommandoen "waterfill completed" for å nullstille antall Ah overladet. Det har gått greit.

For en stund siden la jeg opp "Ah tilgjengelig fra siste lading" i ett av panelene på Nicometeret, og kunne med undring se at den rapporterer 175-180Ah når bilen er på 100% SOC, og sjelden under 100 når jeg har kjørt den ned til 20% SOC.

Jeg trodde i grunnen ikke det var plass til mer enn 100 Ah i pakken (eller sikkert enda mindre i mitt tilfelle med stort sett orginalpakke fra 2002). Er BMS på bærtur her? Eller er det jeg som misforstår parameteret?

Jeg har også byttet ut noen blokker - også dette uten å kjøre "Initier nytt batteri".

Jeg leser at "Initier nytt batteri" setter hukommelsen i SOC-meteret til 100. Vil det også påvirke parameteren "tilgjengelig fra siste lading"?

Er det eventuelt andre gode grunner til å kjøre "Initier nytt batteri", eller til å ikke gjøre det?

..og sånn helt på sidelinjen: det er deilig å se at våren kommer og rekkevidden begynner å øke igjen. Snart tid for sommerdekk :-)
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Olsleaf

Har lest meg opp på forumet siden jeg kjøpte Think for over en mnd siden. De anbefaler og initiere nytt batteri etter å ha byttet blokker. Skal visst nok nullstille alt.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

olehenrikfjeld

Jeg har ikke klart å finne noen tråder på akkurat det, men så er jeg sikkert ikke så god til å leite heller :-)

Bør man i så fall kjøre kommandoen på fulladet batteri?

Og gratulerer med Think! Godt det kommer flere nye til!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Olsleaf

Ikke helt sikker på om det må være fulladet. Kanskje det står noe på Elbilwiki under Think City 2000
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

BauDemo

"Ah tilgjengelig fra siste lading" is a calculated, and speculative parameter.
The idea behind is that if the nikometer is constantly connected to the car, it will remember the last value of Ah before the charge start and then will add up, so you will have some indication on what is the amount of Ah left in the battery.
This does not work very well if the nikometer is not connected to the car all the time.

I think Lynet requested this parameter and is (or has been) using it, and can tell you more about it. I personally have only used it when testing the software.

So sorry for the confusion - this paramter has nothing to do with maintenance charge, you should instead check the "Ah since last water fill".

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

olehenrikfjeld

Thank you so much for clarifying this. Yes, maybe Lynet can offer some more information about what the idea behind it was. I do in fact use it to some exent, as it gives a fairly good impression of how many amps you've put in and taken out - yet, some kind of reset would be nice. 180 Ah is quite a bit beyond this cars abilities.

I am of course monitoring "Ah since last waterfill". I have it in one of the smaller panels, and have set the color to turn yellow and then red at the appropriate number of hours. Makes it easier to plan ahead - especially in winter-time when warm waterfill-friendly days are few and far between...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA