Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av Nuvolari, mandag 08. april 2013, klokken 00:06

« forrige - neste »

Nuvolari

TMS vil ha en svært lav marginalkost pr km. Vil dette endre folks kjørevaner?

Besøker man oftere venner i Bergen og drar man oftere på helgetur til København når kostnaden reduseres?

Jeg tror redusert marginalkost vil øke bruken noe.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Epleskreller

Jeg vil ikke kjøre mer på langtur, men mulig kjøregleden blir større og det blir mere kjøring i hverdagen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Idag er det så lave flypriser at de fleste tar heller fly enn bil for reiser rundt og over 500 km.
Sålenge flyprisene er så lave tror jeg ikke TMS endrer noe på det.
Folk har en klar opfattning av at deres (fri-)tid er mye verdt. Dette fører rikdommen med seg. :o
Entusiastene (oss) tror jeg nok kommer til å bruke bilen mer.

thorstein

Blir nok en weekend mer i København enn ellers. Er nærmere servicesenter der enn Oslo. Ellers: Tror det er mer praktisk med bil enn fly i EU. De fleste gidder vel ikke være mer enn Max 2 overnattinger i en storby, og så kan en selv bestemme når en reiser dagen etter :-)

Øyvind.h

Kommer helt klart til å dra på flere langturer når jeg får Model S, rett og slett fordi det kommer til å bli morsomt å kjøre igjen! Passaten er et rent transportmiddel. Det er ikke Model S :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mc_Herreington

Planlegger allerede langturer i august pga. Teslaen  :) Blir nok en god del mer av dette hvis bilen er så god som antydningene på forumene i statene tilsier.

Tidligere artigste bilen jeg har hatt er en VW GTI ED30 2010 mod. Jeg leser tilbakemeldingene fra statene der de bytter ut M5, S6, R8, Ferrari California osv. med P85 fordi de synes den er bedre, og dette er en bil som vi i Norge kan kjøpe for prisen av en A4 2.0tdi med litt ekstrautstyr :)



Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

cdabel

Tipper de 6 km hjem fra jobben blir ofte lengre enn 6 km. Har også tenkt å gjenopplive den gamle, tradisjonsrik "søndagstur" med familie.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Nuvolari

Kommer det en SC midt mellom oslo og København blir det noen danmarksturer på meg ihvertfall.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

fredag

Sitat fra: Nuvolari på mandag 18. mars 2013, klokken 18:42
TMS vil ha en svært lav marginalkost pr km. Vil dette endre folks kjørevaner?

Besøker man oftere venner i Bergen og drar man oftere på helgetur til København når kostnaden reduseres?

Jeg tror redusert marginalkost vil øke bruken noe.

Kanskje, hvis den er veldig gøy å kjøre langtur i og setene er bra nok, så kommer jeg til å kjøre ned til middelhavet istedet for å fly, en gang eller to. Men det er begrenset hvor gøy det er å kjøre transportetappene gjennom Tyskland og Frankrike, så da blir det nok Autozug på transportetappene.

Kanskje jeg kommer til å bli med på hyttetur / fjelltur her i Norge oftere, bare for å lufte bilen. Men det er jo ganske slitsomt å kjøre på dårlige norske veier også.

Hvis kjørevanene skulle endres noe med Model S, så tror jeg det blir på råkjøring og aksellerering. Jeg vil tippe det kommer til å ryke en del førerkort.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Olemann

#9
Hvis kjørevanene skulle endres noe med Model S, så tror jeg det blir på råkjøring og aksellerering. Jeg vil tippe det kommer til å ryke en del førerkort.


Det er et viktig poeng. Jeg traff på den sølvgrå Model S på Fornebu her om dagen, og den ble kjørt som jeg kjørte min Reva, og nå min Ion. Altså både anstengig, hensynsfult og uten svidd gummi.

Dersom det er kjørestilen til M5, Audi RS og AMG gutta som blir normen for Model S, så er jeg redd frynsegodene med bussfil, momsfrihet etc. får en meget rask slutt - fordi samfunnet rett og slett ikke vil sponse denne type morro med kollektive fordeler begrunnet med miljø.....

Dette kan lett fikses ved at man klassifiseres elbiler i "vanlige" og "ekstrem",   enten ved å koble det til vekt,  krefter, krefter/kg etc...og unndrar sistnevnte fra el-fordelene.

Så her hviler et stort ansvar på Tesla førere, nemlig oppføre seg som folk, og når det skal svies gummi og testes hvor fort man kommer seg til 200 km/t; å gjøre det uten tilskuere midt på natten i øde områder...

Man trenger ikke være rakett-forsker for å forutse at en kø av sorte Model S som grisekjører i bussfila mellom Asker og Aker Brygge skaper reaksjoner, både saklige og usaklige (misunnelse, Jante etc.)   Men selv de usaklige begrunnelser har kraft nok til å fjerne Tesla fra kollektive goder gitt av de andre i samfunnet.....så igjen;  hensyn og vennlighet er veien å gå.....

Mvh Ole

Gjermund

Sitat fra: Olemann på tirsdag 19. mars 2013, klokken 11:24
Hvis kjørevanene skulle endres noe med Model S, så tror jeg det blir på råkjøring og aksellerering. Jeg vil tippe det kommer til å ryke en del førerkort.


Det er et viktig poeng. Jeg traff på den sølvgrå Model S på Fornebu her om dagen, og den ble kjørt som jeg kjørte min Reva, og nå min Ion. Altså både anstengig, hensynsfult og uten svidd gummi.

Dersom det er kjørestilen til M5, Audi RS og AMG gutta som blir normen for Model S, så er jeg redd frynsegodene med bussfil, momsfrihet etc. får en meget rask slutt - fordi samfunnet rett og slett ikke vil sponse denne type morro med kollektive fordeler begrunnet med miljø.....

Dette kan lett fikses ved at man klassifiseres elbiler i "vanlige" og "ekstrem",   enten ved å koble det til vekt,  krefter, krefter/kg etc...og unndrar sistnevnte fra el-fordelene.

Så her hviler et stort ansvar på Tesla førere, nemlig oppføre seg som folk, og når det skal svies gummi og testes hvor fort man kommer seg til 200 km/t; å gjøre det uten tilskuere midt på natten i øde områder...

Man trenger ikke være rakett-forsker for å forutse at en kø av sorte Model S som grisekjører i bussfila mellom Asker og Aker Brygge skaper reaksjoner, både saklige og usaklige (misunnelse, Jante etc.)   Men selv de usaklige begrunnelser har kraft nok til å fjerne Tesla fra kollektive goder gitt av de andre i samfunnet.....så igjen;  hensyn og vennlighet er veien å gå.....

Mvh Ole

Nå har jo også Model S andre fordeler på andre el-biler som gjør at vi som trenger litt mer plass i bilen og som trenger litt lengre rekkevidde kan kjøre den. Om målet er miljøvennlighet er det dumt å droppe insentivene pga missunnelse og råkjøring (som er UP sitt ansvar).

heimabrygg

Olemann har et godt poeng. Selv om det er til syvende og sist er UP sitt ansvar å håndheve reglene, er det ikke de som lager de. Oppfører Tesla-eiere seg som idioter på veien vil før eller senere opinionen vende seg mot oss og nye lover blir til. Og da håndhever også UP disse...

Så helt enig med Olemann: la oss oppføre oss som siviliserte mennesker i trafikken, vis hensyn og ha Tesla-smilet på både i og utenfor bilen! :-)
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Olemann

#12
Sitat fra: heimabrygg på onsdag 20. mars 2013, klokken 10:40
Olemann har et godt poeng. Selv om det er til syvende og sist er UP sitt ansvar å håndheve reglene, er det ikke de som lager de. Oppfører Tesla-eiere seg som idioter på veien vil før eller senere opinionen vende seg mot oss og nye lover blir til. Og da håndhever også UP disse...

Så helt enig med Olemann: la oss oppføre oss som siviliserte mennesker i trafikken, vis hensyn og ha Tesla-smilet på både i og utenfor bilen! :-)

Betryggende å høre og håper de fleste Tesla sjåfører tenker som Heimabrygg.  Har nemlig mer enn lyst på Model X, og vil gjerne at de kollektive goder vi er gitt av alle de andre i samfunnet, også de som ikke selv kjører Elbil, - viktig å huske nettopp dette, skal vedvare lenge nok til at en momsfri Model X en vakker dag står i min garasje...

Men ser nok en viss fare for at kolonnen med sorte, mørkrutede Tesla Model S i bussfila fra Asker til Aker Brygge skal trigge reaksjoner....og lovgivere er som det er sagt over våre folkevalgte, og rasjonalitet er bare en av ingrediensene.  Det kan være på plass å minne om det gode gamle greske trekobbelet;  Ethos, Pathos og Logos....alt er mektige drivkrefter i reguleringen....og Norge er ikke et land der det ansees uheldig å regulere (andres) atferd......

Så jeg tror nok at min drøm om en kø & momsfri Model X om 3-4 år er avhengig av Model S sin kjørestil de neste 3 årene.....

Mvh Ole


jkirkebo

Sitat fra: Olemann på onsdag 20. mars 2013, klokken 12:51
Men ser nok en viss fare for at kolonnen med sorte, mørkrutede Tesla Model S i bussfila fra Asker til Aker Brygge skal trigge reaksjoner....

I så fall må nok folk levere bilen til soting av ruter selv, den kommer ikke slik fra fabrikk i motsetning til mange europeiske biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA