Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S - reservasjonsoversikt

Startet av Griffel, torsdag 07. mars 2013, klokken 19:01

« forrige - neste »

Griffel

TU: http://www.tu.no/industri/2013/02/15/airbus-dropper-litium

"Airbus understreker at litiumionebatteriteknologien som sådan ikke bekymrer dem. Det handler mer om risikoen for at nye sertifiseringskrav ville kunne forsinke A350-programmet ytterligere."

"Første fly som skal testes i lufta senere i år, MSN-001, vil imidlertid benytte litiumionebatterier. Men senere produksjonsfly vil bli sertifisert med nikkel-kadmiumbatterier som fra før er velbrukt i luftfarten."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Da slipper de unna med mye mindre elektronikk. NiCd er selv balanserte, men blir en del tyngre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

NiCd er mye tyngre, mellom 3 og 8 ganger høyere cellevekt med samme Wh. Men Li-ion krever elektronisk balansering og har brennbar elektrolytt...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Rio

Sitat fra: PerBear på mandag 25. februar 2013, klokken 22:02
NiCd er mye tyngre, mellom 3 og 8 ganger høyere cellevekt med samme Wh. Men Li-ion krever elektronisk balansering og har brennbar elektrolytt...

Det kommer jo helt an på hvilken batterikjemi man forsøker. LiFePO4, for eksempel, kan godkjennes iht UN38.3, hvilket vil si at det ikke tar fyr om du kortslutter det, overlader det (200%), og en hel rekke andre tester - samt å skyte gjenom det med maskingevær.

Velger man LiCoO2, derimot....

Er det noen som vet hvilken batterikjemi som ble brukt i Boing-flyet?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Cellevekten er en ting, en annen er vekten av et ferdig innpakket batteri.

På Think Classic er vekten av et vannkjølt 11 kWt NiCd ca 250 kg, mens et tilsvarende LiFePo4 batteri veier like over 100 kg.

Dermed er en nedi under 2,5 ganger høyere vekt.

Hadde vært artig om NiCd fikk et velfortjent comeback. Ingen kjemier slår NiCd i enkelhet og holdbarhet. Tenk bare på alle Classic'ene som ruller rundt 10-17år etter at bilene forlot fabrikkene. Monterte Robometer på en 1996 AX i går, og der var det perfekt ballanse. ( Riktignok på 11 år gammel batteripakke med ca 50000 km )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TS

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

PerBear

Sitat fra: Rio på mandag 25. februar 2013, klokken 22:14
Sitat fra: PerBear på mandag 25. februar 2013, klokken 22:02
NiCd er mye tyngre, mellom 3 og 8 ganger høyere cellevekt med samme Wh. Men Li-ion krever elektronisk balansering og har brennbar elektrolytt...

Det kommer jo helt an på hvilken batterikjemi man forsøker. LiFePO4, for eksempel, kan godkjennes iht UN38.3, hvilket vil si at det ikke tar fyr om du kortslutter det, overlader det (200%), og en hel rekke andre tester - samt å skyte gjenom det med maskingevær.

Velger man LiCoO2, derimot....

Er det noen som vet hvilken batterikjemi som ble brukt i Boing-flyet?

Også LiFePO4 bruker brennbar elektrolytt, bare sjekk HMS datablad.
Tesla Roadster sin batteripakke er UN sertifisert og den bruker Panasonic sine 18650 celler: http://www.greencarcongress.com/2007/08/tesla-battery-p.html
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA