Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av Torn, fredag 29. mars 2013, klokken 22:27

« forrige - neste »

Torn

Hei alle sammen.

Tidligere hadde jeg periodisk isolasjonsfeil, som kom, men ble borte etter en dag eller to.  Fikk ladet bilen ved behov, men ønsker å få dette ordnet, så batterikassen er nå demontert. 

Etter at alle batteriene er ute er status denne:

  -Den midterste raden hadde ett batteri som det muligens har lekket lut ut fra?  Kanskje litt rart hvis manglende lut, men fortsatt OK spenning?

-Den bakerste raden hadde ett batteri som var merkbart lavere spenning i forhold til resten (0,2 volt)  Denne skal byttes.  Under demontering fant jeg også litt frostvæske i bunnen av bakerste rad.  Er det noen som har vært borti lekkasje fra kjølevæsken ned i kassen under vanlig bruk?

Planen nå er å rense gammle limrester fra kassen, fjerne eventuell runst, grunne og så smøre kassen innvendig med baderomsmembran for å få den dekket med passende materiale, samt elektrisk isolert.

Håper noen med mere erfaring kan kommentere dette hvis jeg er helt på villspor.....

Og hvis alt fungerer så kommmer det med bilder også.







Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

Elmetro

Ja jeg har hatt søl pga løse slanger også grunnet sprekk i blokk.
Jeg måtte gå over alle batteriene, en for en nøye.
Det ene batteriet hadde et hull nederst på siden hvor luten hadde rent ut.

På et annet batteri hadde jeg en sprekk der kjølevæska rant ut.
Think Rød-01-
Think Blå -00-
Think Kjøkkenblå 08

elektrolux

Jeg pleier å male opp kassen med 2 komponent maling, og legge gummimatte i bunnen.

Ellers er det lurt å legge ut en kabel mellom pluss og minus, og et senterpunkt f.eks mellom 9. og 10 blokk som du kan bruke til å sjekke spenningene på hver halvdel av pakken opp mot hverandre.

Alle blokkene skal ligge innenfor ca 0,05V fra høyeste spenning, så har du blokker med 6,35V bør laveste spenning være 6,30V for å sette blokkene tilbake i bilen.

Det aller beste nå er å kjøre pakken på varmeapparatet og måle de enkelte blokkene for spenning under last. Gjerne med et Robometer.

Sett hver blokk oppå et håndkle dyppet i saltvann og plassert oppå en metalflate. Mål så spenning mellom polene og metallet med et instrument med 1-10 kohm impedans. ( Lages ved å sette en 1-10 kohm motstand over et vanlig multimeter ) her bør du ikke se stort mer en 0,1V, helst 0V.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torn

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. mars 2013, klokken 17:47
Ellers er det lurt å legge ut en kabel mellom pluss og minus, og et senterpunkt f.eks mellom 9. og 10 blokk som du kan bruke til å sjekke spenningene på hver halvdel av pakken opp mot hverandre.


Jeg var så heldig at HMA som jeg kjøpte denne bilen av allerede har lagt inn målepunkter i en koblingsboks.  Dermed kan det meste sjekkes "online" uten demontering av batteripakken   8)
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

olehenrikfjeld

Har slitt en del med dette i det siste jeg også. Har hatt kassa ute to ganger siste halvåret på grunn av batterilekkasje. Det har vært greit å finne feilen (e) med et multimeter og en motstand i mellom polene.

Jeg har hørt at Thinken er i overkant kresen på isolasjonsfeil og at dette kan forbedres. Noen som har erfaring med det?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 12. mars 2013, klokken 23:06
Jeg har hørt at Thinken er i overkant kresen på isolasjonsfeil og at dette kan forbedres. Noen som har erfaring med det?

Vet Enviro "forbedret" dette så mye på Kangoo at de ofte blir sett brennende langs veien.

Spøk til side. Er det isofeil vil en endring av følsomheten gi kortvarig gevinst. Bruk heller krefter på å fjerne årsaken til isolasjonsfeilen. Maler du opp kassen, og legger gummi i bunnen skal det reelle problemer til før bilens systemer fanger opp lekke celler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Torn

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. mars 2013, klokken 17:47
Sett hver blokk oppå et håndkle dyppet i saltvann og plassert oppå en metalflate. Mål så spenning mellom polene og metallet med et instrument med 1-10 kohm impedans. ( Lages ved å sette en 1-10 kohm motstand over et vanlig multimeter ) her bør du ikke se stort mer en 0,1V, helst 0V.

Tusen takk for supert tips!

Min løsning: 

-Aluminiumsbakke som det en gang har vært mat i.
-Løste opp ca. 1 dl.grovsalt i ca. 1 liter vann, som gir  1-2 cm. "vannstand.
-Satte hvert enkelt batteri opp i aluminiumsbakken, og koblet til multimeter (med 10 Kohm motstand over kontaktene) og målte i vei....

18 blokker hadde mellom 0 mVolt og 1,7 mVolt mellom aluminiumsbakken og batteripoler, og jeg lurte på om dette var en metode som fungert  :-\
Den siste blokken hadde 4,7 Volt på +polen og 320 mVolt på -polen i forhold til underlaget  8)

For dem som lurer hvilket batteri som var feil;  det som allerede hadde vist lavere spenning (0,2 volt) ift. alle andre ved spenningstest.

Neste trinn blir rengjøring av batterikassen og batterier.  I forbindelse med montering av slanger inne kassen så vurderer jeg slangeklemme på alle slanger.  Har en mistanke om lekkasje pga gummi som har blitt stivere siden bilen var ny.....



Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

Torn

For dem som vil vite mere om denne batterikassen:  Bilde som viser hvor det defekte batteriet var plassert.  Område rundt dette så brukbart ut, i forhold til resten.  Bildet lenger opp viser lekkasje på sideveggene i kassen på ett annet batteri, som jeg trodde var lekk.
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

elektrolux

Sitat fra: Torn på torsdag 14. mars 2013, klokken 22:52
I forbindelse med montering av slanger inne kassen så vurderer jeg slangeklemme på alle slanger. 

Unngå slangeklemmer. Ofte klemmer de slangen slik at der blir en glipp som skaper lekkasjepunkt.

Det er meget skjeldent at slangene lekker grunnet aldring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA