Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: skal kjøpe min første elbil.

Startet av tanus, torsdag 06. mars 2008, klokken 14:32

« forrige - neste »

tanus

12- Voltsbatteriet er mest sannsynlig gått, og nå bør vi vel koble fra hovedbatteriene, inntil vi får hjelp. (Bilen skal til trondheim på reperasjon, men det tar tid å få den nordover) Dette skulle stå i manualen, men vi finner det ikke! Har forstått det slik at det haster med å koble fra hovedbatteriene, slik at de ikke går tomme. Noen som vet hvordan?  ???

Akershus - Ås
Th!nker's guide to the galaxy!

tanus

Fant delvis ut av dette i verkstedmanualen, men for en ufaglært som meg og dårlige bilder hjalp det ikke noe særlig. Har fått åpnet opp dekslet under setet og koblet fra de to sorte kontaktene. Det står beskrevet at en skal koble fra de "oransje batterikablene" er dette kablene som er koblet til boksen under?
Akershus - Ås
Th!nker's guide to the galaxy!

hens

Dersom bilen tar lading, sett den til lading mens du venter, så skjer det ingen ting. Stikkontakten må tas ut og settes inn igjen for å aktivisere laderen med  noen dagers mellomrom..

Hvis  12 voltbatteriet er helt tomt, kan det aktiviseres med en lader gjennom lighterkontakten.   NB! Sjekk polariteten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

tanus

Hei Hens,

Takk for sist (du hjalp oss i Ås her om dagen) :-)

Bilen tar ikke lading, og 12-voltsbatteriet er helt tomt. Er det en sammenheng her? Er det slik at hovedbatteriet ikke lader dersom det ikke er spenning på 12-voltsbatteriet?

/T
Akershus - Ås
Th!nker's guide to the galaxy!

Ken

#4
Det er helt riktig. Det er litt skummelt når 12volten er tom men om du få lade den opp litt så pleie alt fungere greit. Hvis 12 volten er dårlig og må byttes så kobler jeg fra DC/DC omformeren som er boksen som lader 12 volten fra traksjonsbatterien. Orange ledninger under panseren samler seg i en distribusjon boks. Kobler fra den som går til den vannkjølt boksen litt til høyre. Den har en annen ledning som går til 12 volts batteri. Ikke bra hvis den omformeren prøver å lader 12 volten uten at den er koblet på.

Men prøve å lade 12volten først og se om bilen tar imot lading som vanlig. Andre problemmer  kan tømme traksjonsbatteriet og hvis den falle under en viss spenning blir omformeren sperret for å lade 12 volten som etterhvert vil tømmes selv. Er det riktig Henning??(svenneprøven til senior medlem status!)

Er det bare 12 volten som er årsaken til verkstedsbesøket??
Sjekk at varmeanlegget er skrudd helt av  fordi en dårlig HV boks kan fortsatt levere strøm til den mens tenningen er skrudd av.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tanus

Takk for svar!

Er ikke 12voteln som er årsaken til verkstedbesøket. Ble vel konstatert at det var et problem med HV-boksen eller et relé (?)+at overvåkningssystemet skal monteres!

Forstår jeg deg rett hvis dersom en skal bytte 12voltsbatteri, så trenger en ikke å koble ut noen av ledningene under setet?
Akershus - Ås
Th!nker's guide to the galaxy!

hens

Om 12voltbatteriet allerede er ødelagt, er det mulig at det vil tappe hovedbatteriet. I så fall vil vannpumpen gå når dc-dc omformeren prøver å lade 12 voltbatteriet.

Alle funksjoner i bilen styres med 12volt, også laderen. Prøv å lade gjennom lighteruttaket for å få igang bilen igjen.
Selv en enkel operasjon som å flytte bilen blir vanskelig uten 12volt. Gearlock'en vil ikke slippe, og bilen må løftes.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Sannsynlig at 12volten er sulfatert og må byttes men hvis du klarer å finne en erstatning, må du koble den ut hvis det er fare for at den blir tømt igjen. Utkoblet omformer og 12 volts skulle slå av vannpumpen.

HV boks funksjon kan testes med diagnose instrumentet hvis du kan få låne en- Man hører en klikke lyd når kontakter kobles inn og ut. Dette er egentlig en hoved bryter til batteripakken. Det trengs en erfaren person til å få ladet opp traksjonsbatterier igjen og det var snakk om å måtte lader opp de 19 blokkene enkeltvis hvis HV boks er av nyere type.

Det kan hende at en jordfeil har oppstått i en blokk og og strømmen lekker ut. Da må en eller flere blokker byttes ut. Lykke till og hold oss orientert, Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Sitat fra: tanus på tirsdag 26. februar 2008, klokken 22:08
Det står beskrevet at en skal koble fra de "oransje batterikablene" er dette kablene som er koblet til boksen under?
ja det er de to tykke orange ledningene med gummihette som sitter festet til boksen (HV)under "alle" ledningene. bare å lette på hettene og skru av med 13 mm nøkkel. NB her er det mye spenning hvis batteriet ikke er tomt.

Sitat fra: tanus på onsdag 27. februar 2008, klokken 20:11
Forstår jeg deg rett hvis dersom en skal bytte 12voltsbatteri, så trenger en ikke å koble ut noen av ledningene under setet?

JA, ved å koble ut DC/DC forran vil det gå fint å skifte 12V uten å koble fra ledningene under setet, men det er jo en smaksak hvor man vil koble fra. poenget er at man ikke skal fjerne 12V mens DC/DC er koblet inn. Da blir det nemlig en dyr affære.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

tanus

#9
Da jobber jeg fortsatt med å få koblet fra hovedbatteriet. Jeg har fått løsnet den de to sorte ledningene og har nå fått løs en av de to oransje ledningene.
Se bildet.

Den ene oransje ledningen kunne jeg skru løs med en pipenøkkel. Den andre var festet med en hvit "klemmesak" som jeg også fikk løs, men det ser ut til at slangen er festet litt lengere nede. Stemmer dette, eller er det bare å dra den opp?

Edit: får ikke lastet opp bildet.
Akershus - Ås
Th!nker's guide to the galaxy!

eledille

Det er oppgitt hvilket moment skruene skal trekkes til med igjen i manualen. Husker ikke hvor mye - var det 10Nm, tro?

Det er i alle fall ikke så veldig hardt. Vet ikke hvor nøye det er på HV-boksen, men på batteriene er det visst kritisk. Momentnøkkel anbefales.

Og husk at det er spenning på boltene... Manualen sier "kun isolert verktøy".
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Boogie

På PSA bilene er det anbefalt 12 Nm. Regner med at det samme gjelder for Think siden batteriene er av samme fabrikat.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lynet

3 spørsmål:

- har noen prøvd å ta ut HV-boksen uten å ta ned batteripakken?

- har noen åpnet HV-boksen når den har feil, regner med at det kan være kontaktorfeil, i så fall bør kontaktoren være skiftbar?

- har noen en pent brukt HV-boks til salgs?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

Momentet skal i følge manualen være 11Nm og det er sannelig ikke særlig hardt.

Sitat fra: Lynet på mandag 03. mars 2008, klokken 20:37
- har noen prøvd å ta ut HV-boksen uten å ta ned batteripakken?
Ingenting er umulig, men det vil nok kreve en del ingrep. Den er nemlig skrudd fast, sammen med BMS i kassen som batteriene er i så det vil ikke være lett å få den løs. i tillegg tror jeg den er større en hullet, i hvert fall når den er sammen med BMS. Det går an å koble på en "løs" BMS til bilen uten å demontere den gamle, men om ledningene er lange nok til å gjøre det samme med HV boks er jeg usikker på.

Sitat fra: tanus på fredag 29. februar 2008, klokken 13:43
Den ene oransje ledningen kunne jeg skru løs med en pipenøkkel. Den andre var festet med en hvit "klemmesak" som jeg også fikk løs, men det ser ut til at slangen er festet litt lengere nede. Stemmer dette, eller er det bare å dra den opp?
Jeg vet ikke helt hvilken slange du tenker på. Begge de orange ledningene er skrudd fast på toppen av HV boksen og du trenger ikke å fjerne dem langt bort fra innfestningen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA