Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over hvordan leverandørene håndterer kjente problemer

Startet av TorkEL10, mandag 04. februar 2013, klokken 10:50

« forrige - neste »

TorkEL10

For oss som rager litt over den gemene hop, er god takhøyde et must.
Hvilken versjon har mest takhøyde panorama eller standard tak?
Er det en ny type seter på vei inn i Model S? Hvordan er takhøyden med nye seter?
P2245

Epleskreller

Det sies at takhøyden blir bedre med pano-tak, men har ikke sett noen dokumentasjon på det.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Jeg har sett bilder der de viser at vanlig tak har et "søkk" inn over hodet til sjåføren, der panotaket vanligvis er høyere. Det du kan vinne på er takhøyden bak. Denne er høyere der panotaket er, men ikke det viktigste området rett bak taket, der hodet normalt er.

Jeg er ikke den som sitter stiv som en stokk med korsryggen godt planta inn i setet når jeg sitter bak, men litt godt nedi og avslappet. Jeg hadde null problemer i baksetet - jeg er 182 høy.

Jeg kommer ikke til å gå for glasstak. Ser dette kun som en ulempe. Mye lys inn, kaldt langs taket, mekanisme som før eller siden vil feile eller lekke. De fleste glassforsikringer dekker så vidt jeg har sett ikke glasstaket - og det suger å skifte det om noe skulle knuse/sprekke det.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

trygvelo

Er 199 med normalt lang rygg i forhold til beina og jeg satt ikke godt i baksetet i modellen med panotak i Oslo. I midten gikk det akkurat pga. panotaket som gir ekstra takhøyde i forhold til ikke-pano. Skal sies at det er ganske mange biler hvor jeg ikke sitter godt i baksetet. Foran var det som forventet god plass. Det er først og fremst lengden på ryggen som avgjør om man har god takhøyde, så vil tro alle over 180 med lang rygg vil slite litt med dårlig plass til hodet i baksetene på hver side.

Benplassen bak var derimot bra, selv om jeg hadde satt forsetet i en behagelig posisjon for meg. Må forresten også nevne at jeg aldri har hatt muligheten til å dra rattet så langt tilbake i noen annen bil, stort pluss for det.

ebbrey

Jeg er 196.. satt i bilen for ei ukes tid sia.. Den hadde pano tak, jeg kunne ikke hatt noe annet. Merka at hode fort havnet på "oversiden" av kanten der vanlig tak hadde gått.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Epleskreller

Sitat fra: ebbrey på søndag 20. januar 2013, klokken 21:57
Jeg er 196.. satt i bilen for ei ukes tid sia.. Den hadde pano tak, jeg kunne ikke hatt noe annet. Merka at hode fort havnet på "oversiden" av kanten der vanlig tak hadde gått.

Men er ikke kanten på pano-taket litt ekstra kjukk? Hvor kjukt er egentlig normaltaket? Jeg er ikke helt overbevist om at man kan se hvor høyt taket er på en "ikke-pano" ved å se hvordan panotaket er..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ebbrey

#6
Joda, kanten rundt pano taket er meget tykk.. Men la merke til hvor lite det var igjen til glasstaket når jeg satt i bilen hverfall.

Er enig med deg i at man ikke kan vite av å se på pano taket hvor høyt et normalt tak er men bilen er jo skikkelig lav inni tror høye mennesker som meg vil like pano best. Først fikk jeg litt hetta da jeg så rett inn i kanten øverst på frontruta og kjente pano taket i håret da jeg satt meg inn, men heldigvis var det mer å gå på når tesla duden senka setet :) Pluss at sikten ble perfekt. Når jeg tok setet helt bakover også nådde jeg nesten ikke pedalene
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

TorkEL10

Sendte noen spørsmål ang. takhøyde til Tesla:
-Hva er takhøyden foran og bak med vanlig tak og med panorama-tak?
-Hvor høye personer er forsete og baksete beregnet for?
-Blir takhøyden den samme på USAmodellen og Eurpamodellen?
Og her er svarene:
Takhøyden blir nok den samme som i USA.

 

Takhøyden foran/bak med vanlig tak er 98,5/89,6 cm.

Med panoramatak har man ca. 1-2 cm mere takplass.

 

Vi har ikke satt noen makshøyde for setene foran og bak da dette er basert på hva en foretrekker selv.

Bilene er hvertfall lagd slik at den skal passe til de fleste.

 

P2245

Jimpec

Jeg satt i baksetet på to MS i helgen og kan bekrefte at det er litt lavere i taket på biler uten pano-tak. Jeg er 187 høy og klarte i grunnen ikke å sitte veldig behagelig i oppreist stilling i noen baksetene. Bakre del av taket tar i bakhodet.
Utover dette er plassen i baksetet upåklagelig - også med en stor mann i forsetet.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Cirion

Det jeg digger med Model S er at selv om takhøyden er god, så kan setene justeres temmelig langt opp!
Selv kona kan sitte i klappstolene og se over dashen når hun sitter foran...

Er selv bare 165 og Roadsteren er for stor... (ingen høydejustering i setene)
Kona er 145....

Må vel bare si vi har nok takhøyde ;)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ohh

Sitat fra: Jimpec på mandag 11. mars 2013, klokken 09:35
Jeg satt i baksetet på to MS i helgen og kan bekrefte at det er litt lavere i taket på biler uten pano-tak. Jeg er 187 høy og klarte i grunnen ikke å sitte veldig behagelig i oppreist stilling i noen baksetene. Bakre del av taket tar i bakhodet.
Utover dette er plassen i baksetet upåklagelig - også med en stor mann i forsetet.
Jeg har samme erfaring. I Geneve har de utstilt en bil uten pano, så jeg prøvesatt baksetet på denne. Jeg er 186, og det var ikke nok takhøyde for meg i denne. Med pano kan jeg fint sitte vanlig, men som flere har påpekt kan man slå bakhodet i kanten ved avslutningen av panotaket, spesielt under kraftig aksellerasjon.

For meg virket det som det var mer enn 1-2 cm forskjell.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

petersv

Takk for bra tilbakemelding her folkens, da blir det pano-tak :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA