Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lykter: Xenon vs LED

Startet av Nuvolari, lørdag 06. april 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

Nuvolari

Satt opp en liten oversikt over ytelsen til en TMS P85 vs en Panamera GTS AWD (fra NOK 1.557.000,-). Overraskende nok er det i intervallet 100-160km/t Tesla S er mest overlegen ift Panamera GTS. Videre holder TMS omtrent forspranget opp til 180km/t. Etter 180km/t vil GTS ta innpå TMS.

km/t   mph    Tesla S   Panamera GTS    Diff favør tesla
0-48     0-30     2,0          1,4                        -0,6
0-72     0-45     3,0          2,5                        -0,5
0-97     0-60     4,0          4,1                         0,1
0-121   0-75     6,1         6,0                        -0,1
0-161   0-100   9,5        10,5                         1
0-174   0-108   11,7      12,5                         0,8
0-178   0-110   12,3      12,9                         0,6
0-180   0-112   12,4      13,2                         0,8

Kilde: edmunds.com, motortrend.com m.fl.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Havebigfun

Er det gjennomsnittsverdier?
Jeg synes det er underlig at GTS er kjappere fra starten :o ettersom TMS har max dreiemoment fra 0.
Mao var det noen med lavt stoffskifte som kjørte TMS i denne testen??
Hvis man studerer youtubevideoen i sammenligningen med E63 AMG er TMS relativt sett raskest fra 0 ???

Balrog

tallene 2,0 3,0 og 4,0 på Teslaen virker ikke som målte verdier. Den statistiske sannsynligheten for å treffe ,0 på hver av disse er liten, og ut fra hva som trengs av krefter til aksellerasjon virker det lite sannsynlig at 0-50 går på nøyaktig halve tiden av 0-100 med fullt dreiemoment.

Uansett er sammenligningen helt herlig i Teslaens favør.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

glaserud

Sitat fra: Balrog på søndag 17. mars 2013, klokken 10:47
tallene 2,0 3,0 og 4,0 på Teslaen virker ikke som målte verdier. Den statistiske sannsynligheten for å treffe ,0 på hver av disse er liten, og ut fra hva som trengs av krefter til aksellerasjon virker det lite sannsynlig at 0-50 går på nøyaktig halve tiden av 0-100 med fullt dreiemoment.

Sen har en flat dreiemomentkurve opp til ca. 90 km/t, så det er ikke så veldig overraskende. Om du først treffer ,0 på en av de, så er det ikke veldig ovveraskende at de to andre er ,0 heller.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 17. mars 2013, klokken 10:40
Er det gjennomsnittsverdier?
Jeg synes det er underlig at GTS er kjappere fra starten :o ettersom TMS har max dreiemoment fra 0.
Mao var det noen med lavt stoffskifte som kjørte TMS i denne testen??
Hvis man studerer youtubevideoen i sammenligningen med E63 AMG er TMS relativt sett raskest fra 0 ???

Det er sikkert effektiv launch control på Panameraen. Men med en gang den må gire taper den terreng.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#5
Sitat fra: Havebigfun på søndag 17. mars 2013, klokken 10:40
Er det gjennomsnittsverdier?
Jeg synes det er underlig at GTS er kjappere fra starten :o ettersom TMS har max dreiemoment fra 0.
Mao var det noen med lavt stoffskifte som kjørte TMS i denne testen??
Hvis man studerer youtubevideoen i sammenligningen med E63 AMG er TMS relativt sett raskest fra 0 ???
Svaret på dette heter "gear" mens Elmotoren ved start har høyt dreimoment og 0 omdreininger =0 effekt fram til motoren begynner å rotere, har bensinmotoren før en starter å kjøre flere tusend omdreininger, noe som gir både dreimoment og effekt.

Så mens elmotoern klarer seg uten gear, er bensinmotoren en kløne som må ha gear med mange trinn om effekten skal overføres effektivt til skyv mellom dekk og vei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stig O

4hjulstrekk på Panameraen hjelper jo godt i starten da!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Griffel

#7
Sitat fra: Stig O på søndag 17. mars 2013, klokken 11:21
4hjulstrekk på Panameraen hjelper jo godt i starten da!
Siden "skyvet" ("trekket") kan fordeles på 4 hjul istedet for på 2, kan en ta ut mer totalt før hjulene spinner.
Hvor mye mer avhenger av vektfordelingen. Fram til hjulene begynner å spinne på den med trekk (skyv) på 2 hjul spiller det ingen rolle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bent

Sitat fra: Balrog på søndag 17. mars 2013, klokken 10:47
tallene 2,0 3,0 og 4,0 på Teslaen virker ikke som målte verdier. Den statistiske sannsynligheten for å treffe ,0 på hver av disse er liten, og ut fra hva som trengs av krefter til aksellerasjon virker det lite sannsynlig at 0-50 går på nøyaktig halve tiden av 0-100 med fullt dreiemoment.
Når høyden på Mt Everest først ble målt med noenlunde moderne metoder (i 1856) ble høyden rapportert inn som 29,002 fot. Målingen hadde faktisk vært 29,000 fot, men de antok at dersom de rapporterte inn det tallet ville verden tro at det var en cirka-verdi heller enn en eksakt måling så de rapportere med overlegg to fot feil for å bli trodd.

Noen ganger er runde tall riktige. :)
Tesla Roadster, 25Mm

ErlingH

Fant disse tallene fra tester hos MotorTrend, omtrent de samme som over, men noen små avvik. Utrolig hvor lik Model S og M5 er. Virker som om M5en taper litt når den må bytte gir, men tar igjen dette til neste måling. M5en har nesten 184 km/t ved passering av en Quarter Mile, mens Teslaen har 181 km/t, og Panameraen 172 km/t (omtrent 15 m bak).  Dette er 2013 modellene av bilene:

MPH   Km/t   Tesla Model S P   BMW M5   Porsche Panamera GTS
0-30       48          1,7                        1,6                 1,3
0-40       64          2,4                        2,3                 2,1
0-50       80          3,1                        3,1                 3,0
0-60       96          4,0                        4,0                 4,1
0-70     113          5,0                        5,1                 5,5
0-80     129          6,3                        6,5                 6,9
0-90     145          7,7                        7,9                 8,9
0-100  161          9,5                        9,5                 11,1
Quarter Mile     12,4                        12,4                12,7


http://www.motortrend.com/roadtests/sedans/1301_2013_bmw_m5_vs_porsche_panamera_gts/viewall.html

http://www.motortrend.com/oftheyear/car/1301_2013_motor_trend_car_of_the_year_tesla_model_s/viewall.html
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn


RSandven

Dette er jo vannvittig med tanke på at BMW-en har 560hk og vil alltid være min drømmebil ;D
Men syns det også er interessant å ta med tidene til standard 85 (Motor Trend har gjort disse målingene)
0-30 2,3 s
0-40 3,1 s
0-50 4,0 s
0-60 5,0 s
0-70 6,1 s
0-80 7,4 s
0-90 8,9 s
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Epleskreller

Sitat fra: RSandven på søndag 17. mars 2013, klokken 22:15
Dette er jo vannvittig med tanke på at BMW-en har 560hk og vil alltid være min drømmebil ;D
Men syns det også er interessant å ta med tidene til standard 85 (Motor Trend har gjort disse målingene)
0-30 2,3 s
0-40 3,1 s
0-50 4,0 s
0-60 5,0 s
0-70 6,1 s
0-80 7,4 s
0-90 8,9 s

Dette er MPH (miles pr hour), greit å få med :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

RSandven

Jauda, siden de andre tallene her var mph, så tenkte ikke over det. 0-100 km/t på 5,0 skal man ikke kimse av :)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA