Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny elbilbrann

Startet av Per Øyvind, torsdag 02. mai 2013, klokken 09:55

« forrige - neste »

Per Øyvind

Nissan sier at man ikke skal bruke skjøteledning ved lading. Forstår ikke helt hvorfor det skal være et problem bare tversnittet på kabelen er stort nok. Nå er jeg ingen trikker riktignok, men strøm er vel strøm? Noen som vet noe om dette?

snurre100

Har prøvd med lang skjøteledning og 16 amp lader.Fikk ladefeil på kladden ,sikkert p.g.a spenningsfall.
Venter på Kia E Niro

eivisa

Har brukt 40meter skjøteledning 1,5mm2, men ladet med 6amp. Går kjempefint. Helt kald ledning. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

BE

Jeg har ladet flere ganger med lang skjøteledning på 16A, det har fungert helt flott.
Pass bare på at det er skikkelig leding og kontakter uten skader. Ved bruk av underdimensjonerte ledninger eller oppkveilede/rullede ledninger kan det blir varmt, og i verste fall medføre brann.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rav4_EV

Hvorfor skal du bruke skjøteledning i det hele tatt?

Skal du eller andre sove i nærheten?

Grunnen til at dette er forbudt er fordi det er forbundet med fare.
Det er tusenvis av elbileiere nå som ikke har noen kompetanse på tverrsnitt eller suspekte kontakter.
Skjøteledning = NEI!
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Dette ER et vanskelig emne.

Grunnen til at folk noen ganger må bruke skjøteleding er selvsagt at de ikke får elbilen tett nok på veggkontakten. Det er neppe mange som bruker det fordi de synes det er gøy.

Enten så kan man være pragmatisk og så kan vi heller informere om hvilken skjøteledning har god kvalitet, osv., eller så kan vi kjøre den "harde linje", og risikere at siden folk uansett må lade så bruker de en tynn gammel skjøteledning de har liggende.

Det sagt, det handler ikke bare om tverrsnitt, men hvor langt det er fra trafoen, induktanser, og en hel mye annet teknisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For de som "må" bruke skjøteledning, så vil jeg anbefale (i den grad man kan anbefale noen) denne typen:

http://www.amazon.de/Verl%C3%A4ngerungskabel-PUR-Kabel-H07BQ-F-Verl%C3%A4ngerung-Stromkabel/dp/B00BPBR8B2/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1366446050&sr=8-4

Den er myk selv om det er meget kaldt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 20. april 2013, klokken 10:26
For de som "må" bruke skjøteledning, så vil jeg anbefale (i den grad man kan anbefale noen) denne typen:

http://www.amazon.de/Verl%C3%A4ngerungskabel-PUR-Kabel-H07BQ-F-Verl%C3%A4ngerung-Stromkabel/dp/B00BPBR8B2/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1366446050&sr=8-4

Den er myk selv om det er meget kaldt.

Vil man helst kjøpe i butikk i Norge og har en Jula-butikk i nærheten har de et par muligheter:

10m: http://www.jula.no/skjoteledning-10-m-ip44-403152
25m: http://www.jula.no/skjoteledning-25-m-ip44-403151
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Per Øyvind

Takk for innspill. Jeg må bruke skjøteledning noen ganger i en kort overgang. Vil ikke la det stå på om natta, og vil bruke ledning som er god nok til formålet. Takk for tps om det. Men når det er sagt så er det vel like farlig med et gammelt opplegg som er fastmontert til veggen tenker jeg. Ting må være i orden ja  :)

Bjoris

Jeg rekker akkurat hjemme med 20 meter skjøteledning, kjenner at det er lunk i 16 amp sikringen og i kontakten der kladden er koblet i. Ingen varme i stikk-kontakten på huset. Innser at det ikke er optimalt, men er det egentlig så stor brannfare i huset når ikke kontakten på huset blir varm? Sikringene har vel samme belastning? Antar at litt lunk er normalt når en trekke 10 amp over mange timer?

16 amp lader ville jeg dog ikke satt på. Har 10 amp i garasjen, men tørr ikke lade der. Skal snakke med elektrikker og legge opp nytt til garasjen, men tenkte det var greit å finne ut hvordan ladingen blir på Teslaen først, jeg har en plan, men ikke bestilt enda. Tenker å bytte A6en om 2 år, da er Tesla s fristende...

Har ikke mye peil, men ser at det er usikkerhet om Tesla kan bruke 3 fase 240 volt pt. Kan vi lade Leafen fra 3 fas på noe vis, med noe adapter feks? Kunne tenkt meg å slippe å legge både ny enfas og trefase ned dit, det er jo 30 meter så mye styr og sikker ikke billig...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på lørdag 20. april 2013, klokken 15:50
Har ikke mye peil, men ser at det er usikkerhet om Tesla kan bruke 3 fase 240 volt pt. Kan vi lade Leafen fra 3 fas på noe vis, med noe adapter feks? Kunne tenkt meg å slippe å legge både ny enfas og trefase ned dit, det er jo 30 meter så mye styr og sikker ikke billig...

Du kan fint lade en Leaf fra en 3x16A kontakt, både 400V og 230V. Men du må lage eller kjøpe passende adapter. Om du lager selv må du være nøye. På 230V trefase er det greit, bare å bruke 2 av fasene. Men på 400V er det viktig at man bruker N + en av fasene. Bruker du to av fasene med rød 400V CEE kontakt får du 400V ut og sannsynligvis ødelagt lader. Sjekk med multimeter...

Og husk å bruke 2.5mm2 kabel. Biltema har en ferdig en for 400V som dessverre har 1.5mm2 kabel:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. april 2013, klokken 16:35
Du kan fint lade en Leaf fra en 3x16A kontakt, både 400V og 230V. Men du må lage eller kjøpe passende adapter.

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak,/Pr363292000
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA