Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S som taxi?

Startet av EXCEL, onsdag 20. mars 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

EXCEL

Nå har jeg kost meg en stund med god varme i bilen  :)
Etter at ny varmer ble montert hos R&S har kjøring helt ned i -20*C (!) fungert helt fint.
På motorveien, i 100km+, ble det litt kjølig. Kjøpte da isolasjons rør-skåler fra Clas -problem solved ;)

Uansett, det hadde vært ok hvis bilen var varm når kjøreturen starter ::) Jeg "orker" ikke to kabler inn til bilen, så jeg har koblet meg inn på bilens originale 230V system. Jeg benytter en fjernkontroll fra Clas http://www.clasohlson.com/no/Nexa-fjernstr%C3%B8mbrytersett-for-utend%C3%B8rsbruk/Pr364606000

Jeg benyttet samtidig anledningen til å lydisolere.
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

haakon88t

Se der ja! Veldig bra arbeid. Jeg har fått inn en varmeovn selv, men det ble en litt mer halvgjort løsning=) Tror jammen jeg hiver meg på samme løsning selv.

Hvor kjøpte du lydiso mattene? Pris?

Hvordan ble det etter montering? Merker du stor forskjell på lyd?

Takk for innlegget ditt!
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

EXCEL

Takk for det.
Mattene kjøpte jeg her: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-AERO-Multi-29-M2/AS9890

Lydnivået er helt klart redusert, men ser for meg at en omgang over jul-buene vil gi ytterligere effekt.
Dette vil innebære mye demontering, så det sparer jeg til det blir litt varmere i været  :) 
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

leafster

#3
Har bilen eget 230v opplegg ombord? Hvor mye effekt kan man hente fra det?

Edit: ser på overskriften at jeg har misforstått. Det er snakk om forvarming via ladelabel? Blir det ikke litt drøyt for kursen med både lading og varme, eller "timer" du det til å ikke gå samtidig?

EXCEL

Hei,

Jeg benytter Defa-varmeren kun når batteriet et fult oppladet. I kortere perioder kan lading og varme kombineres, hvis lade-strøm er redusert.

En mulig fremtidig oppgradering kan være å bryte strømmen til ladingen når Defa-varmeren blir aktivert.

I mitt tilfelle så er uansett batteriet fult oppladet på morgenen når jeg aktiverer Defa-varmeren  :)


Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Karus

#5
Fantastisk bra løsning, dette må jeg få gjort. Selv har jeg en enkel Defa varmer med 2 trinn, den laveste er på bare 800W og det går fint sammen med både normalladingen (10A lading), men det må jo være på en 16A kurs. Men min løsning er svært provisorisk. Enda bedre er jo denne med fjernstryring når bilen er ferdig ladet.
Et spørsmål: Er det mulig å ta ut 230V fra batteriet? Jeg antar vel at 230V er tilgjengelig bare under lading.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

mohpet

Sitat fra: Karus på mandag 04. mars 2013, klokken 12:44
Et spørsmål: Er det mulig å ta ut 230V fra batteriet? Jeg antar vel at 230V er tilgjengelig bare under lading.
Ville jo ha vært revolusjonerende, da kunne elbil med lavt batteri få ladet fra annen elbil!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Sitat fra: mohpet på tirsdag 05. mars 2013, klokken 17:20
Sitat fra: Karus på mandag 04. mars 2013, klokken 12:44
Et spørsmål: Er det mulig å ta ut 230V fra batteriet? Jeg antar vel at 230V er tilgjengelig bare under lading.
Ville jo ha vært revolusjonerende, da kunne elbil med lavt batteri få ladet fra annen elbil!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Trenger vel bare en trafo/adapter for å hente ut det fra batteriet vel? De henter jo ut 110v elns fra Think Classic batteri til cTek lader.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

#8
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 05. mars 2013, klokken 18:52
Sitat fra: mohpet på tirsdag 05. mars 2013, klokken 17:20
Sitat fra: Karus på mandag 04. mars 2013, klokken 12:44
Et spørsmål: Er det mulig å ta ut 230V fra batteriet? Jeg antar vel at 230V er tilgjengelig bare under lading.
Ville jo ha vært revolusjonerende, da kunne elbil med lavt batteri få ladet fra annen elbil!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Trenger vel bare en trafo/adapter for å hente ut det fra batteriet vel? De henter jo ut 110v elns fra Think Classic batteri til cTek lader.
En passende inverter (vekselretter) er det som kreves. I tillegg til litt elektrikker arbeid for å få til tilkoblingen på en trygg måte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars J

Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. mars 2013, klokken 19:02
En passende inverter (vekselretter) er det som kreves. I tillegg til litt elektrikker arbeid for å få til tilkoblingen på en trygg måte.
Elmo har i annan tråd vist til denne artikkelen om Nissan eNV200; http://e24.no/bil/pakker-teknologien-fra-leaf-inn-i-varebilen-nv200/20280751
Sitat; "Batteriet forsyner ikke bare elmotoren, men også et 6 kW strømuttak som jo er en fin egenskap for dem som trenger strøm ute i periferien."

Eg synest fleire elbil-produsentar burde hatt dette som standard eller valgfritt tillegg.
Hadde vore fantastisk kjekt å hatt tilgang 230 V på tur (vannkokar, elektrisk verktøy, nødlading annan el.bil, etc.).
Å koke 1 liter vatn "kostar" kun ca 0,1 kWh, dvs ca 0,5-0,8 km rekkevidde (typisk vinter/sommar-forbruk).
Sandnes, Think Classic og TMS

Karus

#10
Sitat fra: Lars J på tirsdag 05. mars 2013, klokken 20:26
Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. mars 2013, klokken 19:02
En passende inverter (vekselretter) er det som kreves. I tillegg til litt elektrikker arbeid for å få til tilkoblingen på en trygg måte.
Elmo har i annan tråd vist til denne artikkelen om Nissan eNV200; http://e24.no/bil/pakker-teknologien-fra-leaf-inn-i-varebilen-nv200/20280751
Sitat; "Batteriet forsyner ikke bare elmotoren, men også et 6 kW strømuttak som jo er en fin egenskap for dem som trenger strøm ute i periferien."

Eg synest fleire elbil-produsentar burde hatt dette som standard eller valgfritt tillegg.
Hadde vore fantastisk kjekt å hatt tilgang 230 V på tur (vannkokar, elektrisk verktøy, nødlading annan el.bil, etc.).
Å koke 1 liter vatn "kostar" kun ca 0,1 kWh, dvs ca 0,5-0,8 km rekkevidde (typisk vinter/sommar-forbruk).

Dette høres jo mildt sagt fantastisk ut  :) - Elbil med 230V til kappsag og vedkløyver ute i skauen. Hvor kan jeg få installert dette i Think'n?
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

Lynet

Med litt Pettersmartkoblinger så kobler du over ledningene til fremdriftsmotoren til kappsaga som er lasket til 400V. Et lite stag på gasspedalen og kappsaga går med passe turtall  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Karus

#12
Sitat fra: Lynet på tirsdag 05. mars 2013, klokken 22:30
Med litt Pettersmartkoblinger så kobler du over ledningene til fremdriftsmotoren til kappsaga som er lasket til 400V. Et lite stag på gasspedalen og kappsaga går med passe turtall  8)
:)
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA