Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Passer Leaf for meg?

Startet av melon, tirsdag 26. mars 2013, klokken 10:59

« forrige - neste »

sven erik

kjøp det en i-miv med  diselvarmer  da kommer du att å fram uten problem om du lader  begge steder
men selvklart ikke i 100 men 75-80 km har jeg en rekkevidde på 11-12 mil i selv minus 15  kjørerte selv med 80% i danmark i går med -8 grader å  fikk da 10 mil med varmer å kan da sitte i teskjorte

Mr.Zero

Noe av moroa med å kjøre EL er jo å få brukt vinterklærne sine... ;D Kler på meg webasto'n, jeg!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

ehaarberg

Ja, batteriene vil være varmere, men under -20 er de fortsatt ikke varme og har vesentlig redusert kapasitet.

I tillegg skal man da huske på å starte ladingen i det man stresser inn på jobb når man kommer frem,  akkurat det har jeg glemt en gang (for mye).  Bussturen fra Oslo var i det minste varm, men nogle dyr kontra å kjøre...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Mr.Zero

Vikersund-Oslo, er ikke det i det lengste laget når kulda river i batteripakka og snøen daler ned..? Eller fyller du på litt guffe på Lier...?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Thomas Parsli

Jeg kjørte Vikersund-Asker (Heggedal) for en måneds tid siden, med bare veier og -15.

Bilen hadde stått to døgn med godt under -20 om natten og for første gang hadde jeg bare en strek på batterivarmen. Jeg mener å huske at jeg fikk VLB når jeg parkerte, men jeg hadde fulgt fartsgrensen nogenlunde og kjørte med god varme (bortsett fra den siste milen).
Jeg kunne mao. klart å kjøre til Oslo, bare på energien jeg heller brukte på varme.

Å kjøre Vikersund-Oslo tror jeg vi kan kalle ekstremkjøring :D

Snakket med en dame når jeg hurtigladet i bunn av Lierbakkene på søndag, hun kjørte Sandefjord-Drammen i en Leaf, men om vinteren byttet hun til datterens (tror jeg det var) Trilling som hadde webasto.
Varmeapparatet i Leafen er rett og slett ikke godt nok til annet enn småkjøring i vinternorge.
Tviler på at EU-modellen er mye bedre (10-20%?), så hvis ikke Nissan øker batterikapasiteten tror jeg Norge blir kjent som Tesla-landet om noen år.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Synes egentlig Nissan burde lære litt av Mitsubishi der. Mitsubishi i Norge har sørget for å kunne tilby Eber som er tillegg, montert på en godkjent måte.

Vi vet jo at det samme går med Leafen siden det finnes verksteder som gjør det, men Nissan liker det ikke og mener det går utover garantien på bilen. :(

Thomas Parsli

Så lenge Nissan markedsfører bilen som "100% Electric" tviler jeg på at det kommer en offisiell aksept for fossilvarmer. Jeg tror rett og slett Nissan og Mitsubishi har litt forskjellige visjoner og strategier :)

Et klart skille mellom Nissan Leaf og f.eks Chevy Volt er jo nettopp at førstnevnte ikke bruker fossilt drivstoff.
Jeg tror ikke Carlos Ghosn vil ha Eber montert i Leaf :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ehaarberg

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 14. mars 2013, klokken 21:52
Vikersund-Oslo, er ikke det i det lengste laget når kulda river i batteripakka og snøen daler ned..? Eller fyller du på litt guffe på Lier...?

Hehe, jeg kler på meg og sørger for å ikke kjøre den fuktige bragernestunellen (av erfaring).

Jeg har begynt å kjøre fossilbilen på de kaldeste dagene på vinteren, det ble for ukomfortabelt når jeg plutselig ikke så noe og begynte å frykte for min egen sikkerhet.

Jeg prøvde hurtiglading i Lier, men med kalde batterier så var det en tålmodighetsprøve av de sjeldne...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

el nino

Hvorfor ikke ;D kalle en spade for en spade? Dagens Leaf er neppe konstruert for å pendle fra f.eks. Vikersund til Oslo vinterstid. Og skal man ha det bekvemt i 15 blå, må man enten belage seg på sikre hurtigladeplasser og beregne god tid, eller småkjøring innenfor bygrensene. Til dette bruk er Leafen helt ypperlig, synes jeg. ;D

Thomas Parsli

Nå er de nå slik at når man først kjøper en ordentlig elbil, har man lyst til å bruke den istedenfor fossilbilen som både bråker og forurenser.
Å påstå at Nissan Leaf er en bybil er ikke å kalle en spade for en spade.

Nå er det innlysende at for noen vil batterikapasiteten alltid være "en mil for lite", men i dette tilfellet er altså problemet todelt: dårlig varmeapparat og manglende "Active Thermal Management".
Løsningen heter åpenbart Tesla Model S, ikke Nissan. Bare synd den koster såpass.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ronny

Jeg pendler 15 mil for dagen t/r, det funker kjempebra med leafen. Med miev og webasto var det litt mere spennende mtp rekkevidde. Elbil til langpendling er fantastisk visst du vil spare penger:)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

el nino

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 15. mars 2013, klokken 11:19
Nå er de nå slik at når man først kjøper en ordentlig elbil, har man lyst til å bruke den istedenfor fossilbilen som både bråker og forurenser.
Å påstå at Nissan Leaf er en bybil er ikke å kalle en spade for en spade.



Thomas
"Bybil" er vel å ta i litt for mye ;) Men det kommer jo litt an på hvor stor byen er i utstrekning------Jeg kan fort kjøre 8-10 mil på en dag i Oslo, og det er hva bilen er god for i - 15 grader med varmeapparat. Skal jeg lenger, er jeg som sagt avhengig av god tid og hurtiglading. Jeg har kun hatt Leafen denne vinteren, så til sommeren håper jeg rekkevidden blir mer akseptabel ;)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 15. mars 2013, klokken 11:19
Nå er de nå slik at når man først kjøper en ordentlig elbil, har man lyst til å bruke den istedenfor fossilbilen som både bråker og forurenser.
Å påstå at Nissan Leaf er en bybil er ikke å kalle en spade for en spade.

Nå er det innlysende at for noen vil batterikapasiteten alltid være "en mil for lite", men i dette tilfellet er altså problemet todelt: dårlig varmeapparat og manglende "Active Thermal Management".
Løsningen heter åpenbart Tesla Model S, ikke Nissan. Bare synd den koster såpass.

Problemet er jo på vinteren, og Leaf har batterivarmer. Løsningen er enkel fra Nissans side; en softwareoppdatering som gjør det mulig å bruke batterivarmeren over natta for å holde batteriet noenlunde varmt (helst på 5 streker). 300W burde være nok så lenge det ikke er grisekaldt.

Men jeg har ingen tro på at noe slikt vil skje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edakcots

Ingen problem, hvis du setter ned hastigheten på de kaldeste dagene. De er det heldigvis ikke så mange av, og er bilen forvarmet, så slipper du greit unna.
Euro Leafen vil få noen % lengre rekkevidde i de kaldeste dagene, men vær klar over at prisen IKKE settes ned, det bare kommer en rimeligere innstegsmodell uten NAVI og annet snask, så hvis du er av den ventende typen, så må du nok vente på en Model S fra Tesla.
Bedre å kjøpe en billig leaf fra "andy" i Holmestrand. Han fikser en US utgave for 150.000. så kan du heller vente til Tesla S ramler i pris og få deg et smykke av en el-bil om et par år til 300.000+
mvh,
edakcots
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA