Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sidestøtte seter

Startet av Gizmo, mandag 04. mars 2013, klokken 17:41

« forrige - neste »

Gizmo

I det siste virker det som batterimeteret ikke stemmer overens med displayet som viser hvor lang tid det vil ta å lade til 100 %/80 %.

I dag hadde jeg ladet til nesten 100 %. Etter å ha kjørt noen kilometer forsvant den første streken på høyre side av displayet. Men skjermen viste da at det ville ta 10 min å lade til 80 %...

Er ikke 10 streker = 80 %?

Har opplevd flere ganger nå i det siste at jeg har nådd 10 streker, og plutselig trengs det 1:30 å lade til 80 %. Noe unøyaktighet er det sikkert når meteret bare har 12 trinn, men da jeg også har opplevd å miste første strek etter 4 km kjøring på flat vei i 80 km/t (da var bilen 100 %) ladet, så begynner jeg å spekulere.

Når kapasiteten begynner å gå ned, skal virkelig prikkene til høyere i batterimeteret forsvinne, sånn for å vise at du ikke lenger kan lade til opprinnelig 100 % kapasitet? Eller vil det fortsatt være 12 streker når batteriet er maks ladet, selv om man bare ha 90 % igjen av opprinnelig batterikapasitet pga slitasje?


2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

gbzdoc

Kulda kan påvirke både hvor fort streker forsvinner og hvor sakte det lades...

Og ja, blir batteriet svekket/dårligere så forsvinner det streker slik at dette blir synlig for brukeren.

Gizmo

ja, greit nok. Men er det ikke et misforhold mellom strekvisningen av kapasitet, og meldingen om at jeg er ti minutter unna 80 % kapasitet? Da burde jeg hatt 10 streker, ikke 11?
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

gbzdoc

Hva har du faktisk ladet til i dette tilfellet da du tok bildet? 80%? Eller 100% og kjørt litt etterpå?

80% pleier normalt å gi 10 streker, men det displayet for tid igjen til 80/100% lading bruker jeg aldri selv... Den har de gangene jeg har tittet på den vært svært unøyaktig, så da er mine egne erfaringer bedre å basere seg på synes jeg.

Gizmo

Hadde ladet til 100 %.

Er nemlig veldig usikker nå på hvilken av disse to visningene som er mest nøyaktig, eller minst unøyaktig...Strekene eller "resterende ladetid"-bildet...
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

gbzdoc

Strekene virker ganske "spot on" i forhold til når de forsvinner. Skjer på eksakt samme % SOC hver gang.
(Har eget SOC meter i bilen.)

Rio

Jeg lurer på om det er noe merkelig med hysteresis (som de nok har for å forhindre at segmenter blinker av og på):

http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gizmo

Hysterisis, definitivt relevant ja.

Men da skjønner jeg følgende:

- Strekene er mer nøyaktige enn visningsvinduet for nødvendig ladetid for å nå 80%/100 %. Disse følger bestemte SOC-trinn.
- Det er en viss uavhengighet mellom de to visningene, ettersom strekene viser at jeg er på min 11. strek, mens det andre vinduet hevder jeg er under 80 %.
- At jeg mister den første strekene allerede etter 4km kjøring, KAN antyde en dårligere batterikapasitet enn sist vinter da bilen var helt ny, og første strek pleide å vare lenger da jeg kjørte ut hjemmefra. Men her er det mange faktorer som spiller inn.
- Jeg kommer til å miste en strek når batteriet får en bekreftet dårligere kapasitet, altså dårligere enn et visst nivå.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Ingebrigt

I følge http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=2390 skal du ha over 80% helt til strek 11 er forsvunnet.
Har prøvd å følge med på mine siste kjøreturer og i morges da jeg startet etter å ha ladet til 80% i går var ladetiden udefinert  frem til strek 10 forsvant, da spratt det rett opp på 50 minutter.
Du mister ikke strekene, men prikkene til høyre for strekene, sevedlagt bilde, jeg går da ut fra at strekene representerer prosent av resternde kapasitet på tilnermingsvis samme måte som før.

Det er ikke noen som bor i nærheten av Gizmo som kan stikke innom med et SOC meter for å se?

Lynet

Ser USA har visning for både 120V og 230V, hvorfor ikke 10A og 16A i EU?
Mener å ha observert at ladetiden til ferdig på Carwings blir endret når jeg bruker 16A kabel.

Fikk forøvrig skilpaddemodus for første gang i går kveld, ladet opp til 100% etterpå. Gikk på 22,1kWh ifølge billige ClasOhlson måleren, som faktisk er ganske nøyaktig. Men med 5% tap i lader så stemmer 21kWh batterikapasitet bra  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA