Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av el_el, onsdag 03. oktober 2012, klokken 08:41

« forrige - neste »

Griffel

#60
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 17. november 2012, klokken 23:40
Sitat fra: El-ler på lørdag 17. november 2012, klokken 22:48
Jeg kjøpte nettopp en av trillingene av Bildirekt i Bergen. Ba om størst mulig ladekladd og fikk en det står 16A på. Har målt med wattmeter fra Chlas Olson - og den viser at den trekker 3248 watt!!!
Tror derfor ikke noe på alle teorier om begrensning til 13A!

Hvor høy spenning (volt) har du kontakten? Kan du måle det?

Lars
Husk at i denne sammenhengen snakker en alltid om nominelle verdier og instrumenter med begrenset nøyaktighet. I praksis kanskje: effektmåling +/- 3%, nettspenning +/- 5%, oppgitt maksimal effekt på lader +/- 5% og usikkerhet om lader effekt nominelt er oppgitt som avgitt effekt eller forbruk. Begrensningen ligger i kladd så lenge kladden tillater mindre enn det lader maksimalt er designet for. Begrensningen ligger i lader når kladd tillater større strømtrekk en det lader er designet for.

Eller mer korrekt; kladden "forteller" lader hvor mye strøm den maksimat får lov til å trekke fra nettet, lader "bestemmer" så hvor mye den trekker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ernie

Dessverre er støpselen på min ladekabel blitt så varm at den har smeltet sammen med en skjøteledning.

Nå er jeg klar over at man i utgangspunkt ikke bør bruke skjøteledning, men jeg har brukt en gummikabel med 3x2,5mm2 og trodde det skulle gå bra. Den siste tiden har jeg registrert noe varmgang i kontakten, men trodde ikke det var kommet så langt.

Både støpsel på ladekabelen og stikkontakt på skjøteledning er helt ødelagt. Jeg kan nok regne meg som heldig at det gikk såpass bra. Dette bør tolkes som en advarsel til andre elbileiere.

Merk at sikringen/jordfeilbryter ble ikke løst ut, men jeg kan ikke se at det har oppstått en kortslutning. Det er vel den vanlig 13A ladestrømmen som har forårsaket varmgangen i kontaktene her.

Nå har jeg koblet skjøteledningen direkte inn i "ladekladden". Jeg har vært påpasselig at alt er vanntett og strekkavlastning er ordentlig. Vi får se hvordan det går. Jeg vurdere også å bytte ut schukokontaten på veggen med en CEE kontakt.

Kommentar?
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Elmo

#62
Her har nok ikke ledningene vært tilstrekkelig tilskrudd i pinnene i kontakten.
Evt. har klemmene i hunkontakten på skjøteledningen vært for slappe, men jeg tror mest på det første.
Da er spørsmålet . . var ikke kontakten på kladd-ledningen orginal og helstøpt ? Det ser ut som den var av type, "selvmonterbar" (skruer på pinnene).

Kjenner man antydning til varmgang bør man åpne kontakten og sjekke. Selv benytter jeg enhver anledning til å sjekke for varmgang.
Hver gang jeg skal kjøre før bilen er ferdigladet setter jeg pinnene i håndflaten når jeg tar ut støpslet. Er det lunkent eller varmt så åpner jeg og sjekker at skruene er dratt til.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ernie

Støpselen på Mitsubishi ladekabelen er original. Jeg har aldri gjort noe med den. Det virket som bra kvalitet.

Stikkontakten på skjøteledning var også original. Fra Biltema. Kanskje problemet ligger her ::)

Nei, jeg skulle ha gjort noe da jeg kjente "lunken". Da er det greit å dele erfaringene her.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

gbzdoc

Ingen av de Panasonic kladdene jeg har hatt har noen gang hatt helstøpt kontakt. Alle har vært av typen du kan skru opp selv.

Men de har alle virker av god kvalitet.

Ville nok lagt skylda på Biltema her. Biltema = dårlig kvalitet, uansett hva det dreier seg om.

Jeg stoler ikke på sånne ferdigproduserte skjøteledninger til slike belastninger, derfor har jeg laget min selv. Den blir heldigvis aldri varm. :-)

Sjekker også alltid om pinnene blir varme ved bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA