Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY Times: Stalled Out on Tesla’s Electric Highway

Startet av terhalbo, lørdag 23. februar 2013, klokken 12:13

« forrige - neste »

terhalbo

Har tenkt på å kjøpe elbil i lengre tid, men det var ikke før jeg prøvde leafen at jeg ble helfrelst. Lånte en 2012 modell fra forhandler sist helg som jeg koste meg med hele helgen, og surfet rundt på nettet og leste om den men jeg ladet :). Har 6 mil hver vei til jobben, når jeg leverte bilen tilbake mandag morgen var det 6 minusgrader, bilen var forvarmet, og jeg la i vei med varme i rattet, setet og varmeapparatet på 25 grader. Etter 6 ml var det igjen 2 streker på tanken, ned fra 12, det syntes jeg var litt marginalt, og fortalte også dette til forhandler. Sa at jeg muligens ville avvente til 2013 modellen med bedre varmeapparat og lengre rekkevidde kom. Da fikk jeg høre at de hadde kommet og at det var disse han hadde inne, så det var ikke noe problem. Fortalte også at jeg var litt skeptisk for dette med batterisvekkelse over tid, og at det er dyrt å måtte bytte disse. Det var tullprat fikk jeg beskjed om, det hendte at noen av battericellene kunne bli redusert noe over tid men da ble kun disse byttet, og det kostet i overkant av 1000,- pr celle, om hele batteriet måtte byttes kom det seg på 40-50 tusen. Ikke noe av dette stemte med det jeg hadde lest på nettet, og jeg var derfor en smule skeptisk når jeg dro fra forhandleren for å tenke videre på ny bil. Ringte derfor en annen forhandler og spurte om akkurat de samme spørsmålene, og fikk følgende svar: Varmeapparatet i 2013 modellene som finnes nå er akkurat de samme som i 2012 modellene, mao ingen forbedret utgave med forlenget rekkevidde, men det skulle komme en forbedring til sommeren. Hva batteribytte gjaldt så ble jeg likevel positivt overasket, fikk samme beskjed hva gjeder bytte at det kun er noen celler som kanskje vil trenge å byttet å ca pris 2000, han antydet 70-80 tusen for ny batteripakke i bilen, men at dette ville bli billigere etterhvert.
Det som da kom ut av forrige helgs prøveperiode er at jeg kommer til å kjøpe leaf, da jeg sparer såpass mye på drivstoff, og batteribyttet jeg lenge har fryktet p.g.a årlig kjørlengde på 30.000 km ikke er å frykte med de prisene som nå nissan opererer med(hvis det stemmer), har tidligere hørt mere i retning av 120-150.000 på nettet og da var jeg mere skeptisk. Men for en nydelig bil å kjøre, kjempe fornøyd, men er glad jeg har en gammel diesel bil for de kaldeste dagene, når jeg tror leafen sliter litt med 6 mils rekkevidde hvis jeg skal ha det varmt i bilen.
Hilsen en fremtidig leaf eier
Blå Tesla Model S85(9/3-15)
hvit nissan Leaf(26/2-13)

spunkmeyer


Hvis du ikke har fått det med deg, så kommer det altså en ny modell nå til våren med masse forbedringer og noen nyheter. Mao, kjøp ikke nå med mindre de gir deg den nesten gratis ;)

  Sjekk tidligere tråder....


jkirkebo

Sitat fra: terhalbo på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:29
men er glad jeg har en gammel diesel bil for de kaldeste dagene, når jeg tror leafen sliter litt med 6 mils rekkevidde hvis jeg skal ha det varmt i bilen.

6 mil går nok greit. Jeg klarer mer enn det selv på de kaldeste dagene, i 100km/t, med varmen på maks (4.5kW) hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KaiRK

Sitat fra: spunkmeyer på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:09

Hvis du ikke har fått det med deg, så kommer det altså en ny modell nå til våren med masse forbedringer og noen nyheter. Mao, kjøp ikke nå med mindre de gir deg den nesten gratis ;)

  Sjekk tidligere tråder....

Kommer i hvertfall endel flere tillvalg, men om bilen er så veldig mye bedre...får tiden vise ;)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

terhalbo

Har forstått at det vil bli noen forbedringer ja, men virker ikke som de helt revolusjonerende. Og i værstefall vil jo den nye modellen bli dyrere enn utgående for alt vi vet. Har jo veldig lyst på ny bil nååå:-) Finner ingen bekreftelse noe sted på hva som kommer på den nye modellen, bare masse spekulasjoner, hadde vært kjempe fint å få det bekreftet. Da hadde jeg kanskje greid å vente litt til, men slik er det jo hele tiden, kommer stadig en forbedring:-) Var ihvertfall kjempe fornøyd med den bilen jeg prøvde, bortsett fra at jeg syntes batterikapasiteten var litt nære mine toleranse grenser. Men med den nye batteriprisen ble regnestykket mitt ihvertfall mange ganger bedre å se på.
Blå Tesla Model S85(9/3-15)
hvit nissan Leaf(26/2-13)

Rasmus.B

Har du lyst på ny bil nå, så løp og kjøp. Leafen har akkurat blitt satt ned med over kr 20000,- og det kan kanskje være mer å hente på pruting. Den nye Leafen kommer med ett nytt farge valg, og kan også leveres med skinn. Laderen er flyttet fram i bilen, slik at bagasjeplassen øker, samt at laderen kan lade med intil 32A i motsetning til 16A i dag. En lettere og mer effektiv motor og ett mer effektivt varmeapparat kommer også. 6 mil er ikke ett problem å kjøre om vinteren med dagens Leaf. Når det er sagt så er det heller ikke vanskelig å sørge for at det ikke går. Gir man bånn pinne og fliser avgårde, og skal ha badstu i bilen kan det nok bli knapt. Men du må uansett belage deg på å lade om vinteren hvis det er 6 mil hver vei.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA