Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøleviter kjører for fullt hele tiden

Startet av Griffel, tirsdag 26. februar 2013, klokken 19:40

« forrige - neste »

Griffel

TU skriver her:
http://www.tu.no/energi/2013/02/07/er-dette-verdens-storste-batteri
om et digert batteri som brukes som buffer for vindkraft.
"Duke Energys lagringsløsning er rett og slett et gigantisk batteri. Den digre batteribanken er levert av et Texas-firma med det treffende navnet Xtreme Power, og kan levere 36 megawatt over 15 minutter."
Altså ca 6 MWh og altså tiltrods for at dette kalles digert, ikke mer enn tilsvarende kapasiteten til 100 nye Tesla.
Da blir det kanskje letter å forså ideen om å benytte elbil parken som buffer.

Kan elbilparken brukes på denne måten, å altså gjøre det mulig med mye tilfeldig kraft i nettet vil en stor elbilpark i Europa ikke resultere i mer kullkraft, men tvertimot gjøre at mer kullkraft kan erstattes av vindkraft.
Totalt sett et negativt CO2 utslipp fra elbilparken som helhet vil bli resulatet.
Litt fram i tid riktig nok, men utprøving av slike systemer pågår.

For Norges del er muligheten for samkjøring med magasinkraft på langt nær oppbrukt, så hos oss er dette ikke så aktuelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

#1
Hvis man skal bruke bilparken som energilagring, så er det helt nødvendig å få opp levetiden på batteriene.

Jeg vet at hvis jeg hadde en Tesla, så skulle energiselskapene ha fått betale i dyre dommer for å få lov til å bruke batteriet mitt. Levetiden på batteriet er ikke veldig mye mer enn det man trenger, så hvis de får bruke batteriet mitt, så øker sannsynligheten for at jeg ville måtte bruke 100 000 kroner på å kjøpe nytt batteri i løpet av bilens levetid.

Hvis det da er snakk om la oss si 1 kr per kWh, så er det da snakk om 35 000 kroner i løpet av 10 år, hvis de bruker 10 kWh  av batteriet hver eneste natt. Dette tilsvarer 400 totale utladinger, altså det meste av batterilevetiden! 1 kr er altså for lite. Jeg kunne kanskje gå med på i området av 2,5 kroner per kWh, pluss HW-kostnaden av tilkobling til nettet. Dette er garantert dyrere enn løsningen i artikkelen.

Så klart, hvis levetiden på batteriet var mye bedre, så ville det ikke plage meg å få betalt kun noen tusenlapper i løpet av ett år. Inntil da må man se på elbilbatteriene som en fullstendig utnyttet energilagring. De har ikke overflødig levetid å bruke på V2G.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA