Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har vi ikke glemt en ladbar hybrid?

Startet av tkornstad, søndag 16. desember 2012, klokken 13:38

« forrige - neste »

bkv

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 02. desember 2012, klokken 21:26
Kjøring på resirk funker ikke på 12-14 minusgrader fant vi ut. Hjelper ikke med zalo når ruta er så kald at luftfuktigheten fryser direkte...

Det samme erfarte jeg igår.
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 07:05
Jeg ser at varmekolben i i miev er ca 5kw.
All den tid jeg har en 10 amp ladekabel, vil selvfølgelig ikke hele denne effekten bli utnyttet.
Er det noen som vet om forvarimingen kan "utnytte" mer strøm om man benytter en 16 amp ladekabel, eller er dette satt til en maks effekt ?
Den siste tids erfaringer gjør at jeg begynner å tro at den faktisk trekker mer enn 2kW ved forvarming hvis nødvendig, for etter 30 min forvarming i sprengkulda forsvinner den første batteristreken bare etter 1 - 1,5 km. Så jeg lurer på om den faktisk belaster batteriet direkte med endel mer enn 2 kW mens 10A-ladingen går som normalt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tkornstad

Det er min erfaring også. Første streken varer sjelden mer en to km.
Kan vel også skyldes lav batteritemperatur ved oppstart ?

i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

tomrh

Sitat fra: tkornstad på tirsdag 11. desember 2012, klokken 11:56
Det er min erfaring også. Første streken varer sjelden mer en to km.
Kan vel også skyldes lav batteritemperatur ved oppstart ?
Tror jeg egentlig ikke siden bilen er forvarmet. Trillingene ble jo opprinnelig levert med 16A-kladd, så jeg tipper forvarmingen er innstilt på å trekke 3kW (vill gjetning altså). I løpet av en halvtime har den da tappet batteriet for 0,5 kWh når man bruker 10A-kladden. Synes det rimer litt ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Motbeviste nettopp min egen gjetning med dette eksperimentet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg71147.html#msg71147
Etter to runder med forvarming med 10A-kladd skulle jeg iflg. hypotesen min miste en batteristrek. Det skjedde ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 07:05
Er det noen som vet om forvarimingen kan "utnytte" mer strøm om man benytter en 16 amp ladekabel, eller er dette satt til en maks effekt ?
Jeg fant ut i dag at med 16A-kladden lader den i tillegg til å forvarme. Jeg manglet ett strek på fulladet da jeg startet forvarmingen. Etter 30 minutter stoppet forvarmingen og batteriet var blitt fulladet.

Virker som forvarmingen er innstilt på å trekke en konstant effekt uavhengig hva batteriet lades med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA