Range extender batteri

Startet av Elbil fundamentalist, torsdag 25. oktober 2012, klokken 00:31

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Burde man utvikle ett standard lithium batterier til elkjøretøy som veier ca 10 kg som er mulig å plugge inn og ut? Dette hadde vært glimrende for å bruke på elbiler på langtur. Altså en Better days Light? At elbiler skal kjøre rundt med for store batterier til hverdag og likevel for små til langturer blir ett dillemma for elbiler i mange år fremover. Hvis det finnes noen standard batterier man kan plugge en eller fler inn i bilen, så kan batteriene byttes på byttestasjoner. Ladeautomatiken i elbilene bør da ha en standard inngang for disse batteriene. Man betaler en høy pant for batteriene som sikrer at batteriene blir inne i sirkulasjon. Supplerer man hurtigladenettverket kan svært mange bensinstasjoner på en enkel og billig måte bli med på elbilbølgen de også. Om man bytter batteri eller selger bensin spiller ingen rolle. De for solgt like mange pølser og boller til en elbilistst som en fossilbillist. Hvis man kan humpe seg fra bensinstasjon til bensinstasjon på disse battereien så kan det være avgjørende om man kommer seg til hytta med elbil eller ikke. Altså om man må ha to biler eller klare seg med bare en elbil. De vil da selvsagt også kunne fungere som en standard "reservekanne" om man skulle være uheldig å gå tom for strøm. DEte kan dempe rekkevide angsten betydelig også...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

#1
Det du snakker om er allerede utviklet til Think Classic og PSA.

Grunnet batteritekniske forhold blir vekten en del mer enn det du skisserer. Nærmere 30 kg. Dette fordi et slikt booster batteri må ha en viss størrelse for å tåle den strømmen det blir belastet med.

Som bonus får man jo enda mer km enn med et 10 kg batteri

På en typisk Think Classic øker rekkevidden med 40-50 km, og NiCd batteriet får mye mindre spissbelastning. Booster batteriet styrer seg selv og lades enten med bilens egen lader, eller med en seperat ekstern lader.

Booster batteriene kan paralellkobles for økt rekkevidde.

F.eks kan en på en langtur ta med et slikt batteri halveis, sette det igjen på en bensinstasjon som lader det, og hente det fulladet på veien hjem.

Grunnet forskjellige spenninger, må hver biltype ha et tilpasset booster batteri.

Vegvesenet har enda ikke oppdaget fordelene med boosterbatteri, og dermed er det ikke laget egne regler mot dette enda. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olofm

Hvem er det som har gjort denne utvikling. Burde absolutt være marked for lignende løsning til både Leaf og trillingene.

Til en fornuftig pris hadde jeg ganske sikkert investert i dette for å øke bruksmulighetene på bilen min.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Olofm

Svarer selv på dette... Fant dette med et raskt google søk. http://www.torquenews.com/1075/add-40-miles-driving-range-nissan-leaf-enginers-add-battery-pack . Finnes dessverre ikke noen som monterer dette i Norge, men finnes i UK og noen andre plasser i Europa.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

elektrolux

Her er en løsning for Prius, som blir bygget om til Plug in.

Et tilleggsbatteri monteres under bagasjerommet og gir bilen realistisk Elektrisk rekkevidde.

Desverre ikke så veldig informative bilder
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars J

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. oktober 2012, klokken 07:34
... Nærmere 30 kg. ...
På en typisk Think Classic øker rekkevidden med 40-50 km, ...
Dette høyrest utruleg bra ut. :)
Vekt på standard batteri til Think Classic er 10 x meir (300 kg), men gir kun ca doble rekkevidde (normalt 80-100 km).

Har du data på batteriet?
Vekt, lxbxh, kWh, Ah, spenning, max strøm, samt ladardata, etc.
Og pris sjølvsagt.  :-\

For å auka rekkevidden med 40-50 km, vil eg anta at extender batteriet må vera minst 6 kWh.
Sandnes, Think Classic og TMS

elektrolux

Pris: Ca 25000 + moms

Størrelse: litt større enn en bruskasse for 1,5 liter flasker. Bildene viser et par alternative innpakninger.

40 Ahr Lipo med ca 4-5 Kwt. Trenger ikke mer da den stivere spenningen gir økt effektivitet på resten av bilen og NiCd batteriet som nå ikke belastes med mer enn 150 A selv på full pedal.

Laderen, om du ønsker en extern lader, er på størrelse med en litt flat og bred skoeske og er på 2 kW og koster rundt 3000 kr + moms.

En tanke vi har hatt er å utnytte plassen bak bakakslingen til en PSA 6er kasse. Oppi denne kan dette batteriet lett plasseres, og tilgang kan ordnes via bagasjerom. Eller en kan lage hurtigkobling slik at kassen lett tas ned og opp i bilen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Elbil fundamentalist

Tenk deg elbiler som Grand Tour'er  ;D

Extender løsninger er selvsagt tenkt på før i forskjelige utgaver, men som f.eks allminnelige utleietilhengere fikk ikke de kommersiell utbredelse før det fantes ett standard tilhengerfeste. På samme måte er kommersielle range ex batterier avhengig av en standard som alle støtter. Maks 10 kg fordi dette skal akkurat være mulig for sexy kvinner å bære ut av bilen selv, men selvsagt likevel akkurat tungt nok for å trigge macho mannen til å tilby seg å hjelpe damene uten å risikere brokk og skiveprolaps.  :D

Spøk til alvor så er faktisk Norge det landet i  verden som må ta ansar for å sette slike krav i system med den elbiltettheten vi har. Dette vil selvsagt også gi de fleste elbilprodusenter troen på at de kan lykkes kommersiellt da ex pack's kan utvide bruksområdet til alle elbiler. Noe for elbilforeningen å ta tak i?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Griffel

#9
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 25. oktober 2012, klokken 23:29
Maks 10 kg fordi dette skal akkurat være mulig for sexy kvinner å bære ut av bilen selv, men selvsagt likevel akkurat tungt nok for å trigge macho mannen til å tilby seg å hjelpe damene uten å risikere brokk og skiveprolaps.  :D
Og når dette gjentar seg for hver 0,9mil på turen kan hun vel ikke vente å finne macho mannen på hver eneste stasjon på Grand Tour'en, men sansynlighet for å finne en blir jo desto større  ;)
(Basert på dagens batteriteknologi og vekt)
Med "neste generasjons rekkevidde" forsvinner vel dette behovet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

Altså ca 10 km pr batteri og hvis det da puttes inn 4 batterier så er det veldig bra det. Og så vil ex range batterier bli bedre på lik linje som hovedbatteriet etterhvert som utviklingen går videre. 20km ektstra hvis energitettheten dobles og prisen halveres, så vil fortsatt ex range batterier være aktuelt. 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

svingen

#11
vil det her fungerte på den nye Nissan e-NV200? (når den kommer) driver og ser veldig på den,men grunnne til att jeg ikke kjøper leaf er pga får liten plass (2 små barn og 2 voksen) med sykler/ski/sykklehengre osv.
så tenkte jeg att NV200 med ekstra batteri (slik att jeg alltid kan komme meg til hytta som er 16 mil) eventuelt kan jeg hurtiglade halveis,men ville vært kjekt og kunne kjørt i fartsgrensa og ha med sykler osv,og ha på varme ;) (kommer til og ta med mye strøm og fyre opp hvis man ikke fyrer med primus ;)

den er jo såpass stor att det skulle ikke være noe problem rent teknisk og få litt mere batteri inn her :)?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på lørdag 01. desember 2012, klokken 23:45
vil det her fungerte på den nye Nissan e-NV200? (når den kommer) driver og ser veldig på den,men grunnne til att jeg ikke kjøper leaf er pga får liten plass (2 små barn og 2 voksen) med sykler/ski/sykklehengre osv.
så tenkte jeg att NV200 med ekstra batteri (slik att jeg alltid kan komme meg til hytta som er 16 mil) eventuelt kan jeg hurtiglade halveis,men ville vært kjekt og kunne kjørt i fartsgrensa og ha med sykler osv,og ha på varme ;) (kommer til og ta med mye strøm og fyre opp hvis man ikke fyrer med primus ;)

Hmm, høres nesten ut som et bedre valg ville vært en Tesla Model S 60kWh. Den har fester til takstativ så sykler er ikke noe problem og et par hengere går nok fint inn bak + at du har bagasjeplassen foran også. Prisen blir kanskje et større problem ? Mitt råtips er en startpris på ca. 440-450.00. 40kWh-utgaven er nok litt snaut vintertid med full varme på og noen års slitasje på batteriet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Vinavler

Nu Enginer.us er konkurs, har et tysk firma fået licens på Prius opgradering. De svarer sådan om de i fremtiden vil udføre range extender til Leaf:
Weight is the issue for an 8kWh system in a Leaf. It will be around 70Kg. We will be able to upgrade kits with more powerful batteries when we have better battery technology. We have some news that more powerful Li-ion batteries will be coming to market in the next 5 months. With most EVs and Hybrids upgrading the traction battery means an expensive vehicle safety re-certification. Range Extender kits will be the way to go. http://www.plughybrid.de/
Må vente nogle måneder for at høre mere om deres kommende ekstra batteri til Leaf.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA