Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Statusoversikt

Startet av Ebbe, søndag 18. august 2013, klokken 22:48

« forrige - neste »

Ebbe

Hei! Skal ha første gangs service på min bil. Hva er prisen for dette og hvor bør man gjøre det? Noen med erfaringer forslag? Bor i Tønsberg, men Drammen og Oslo er også på min vei.
P39240

Olemann


Hei,

Det er en annen tråd på dette, du finner mye tips der.   Kutter du å skifte pollenfilteret sparer du en tusenlapp.

Mvh Ole

Ebbe

Ja vet det, men tråden sier meg lite spesifikt om Citroën etc.

Fikk dette tilbudet i Tønsberg.


"Den første servicen på C-Zero, tar ca. to og en halv time og koster kr. 3.957,-
I denne servicen er skifting av pollenfilter inkludert (pris for filter kr. 610,-).

Siden dette er den nyeste utgaven av C-Zero og den første servicen, skal det
utføres ene egen prosedyre ang. batteriet og opplading av dette.
Vi må derfor ha bilen på verksted til dagen etter. Husk å ta med ladekabel."

Ok eller?

P39240

Focus

Som sakt tidligere burde det ikke være nødvendig å skifte pollenfilter batt til nøkkel og vindusvikere det første året i noen bil.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Mr.Zero

Sitat fra: Ebbe på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:15
Ja vet det, men tråden sier meg lite spesifikt om Citroën etc.

Fikk dette tilbudet i Tønsberg.


"Den første servicen på C-Zero, tar ca. to og en halv time og koster kr. 3.957,-
I denne servicen er skifting av pollenfilter inkludert (pris for filter kr. 610,-).

Siden dette er den nyeste utgaven av C-Zero og den første servicen, skal det
utføres ene egen prosedyre ang. batteriet og opplading av dette.
Vi må derfor ha bilen på verksted til dagen etter. Husk å ta med ladekabel."

Ok eller?

Dyrt, men sånn er det bare.. Har bilen din gått endel under 10.000km, ville jeg droppet pollenfilteret. Du kan jo høre med f.eks Autoco Bærum ved Sandvika/Rud for prissammenlikning - og det er lov til å be om litt rabatt. Vindusvisker koster nesten en tusenlapp, men hos Mitsubishi får du kjøpt viskergummien løst til en brøkdel av prisen. (Så og si identisk bil bortsett fra noe småtteri på karosseriet, radio, nøkkel og fjernstyring av varmeapparat.)

Leverer du bilen nærmest tom for strøm, bør de klare å få bilen klar på en dag. Litt avhengig om du har vært innom verksted tidligere, så er det muligheter for at bilen din også skal få utført et par oppgraderinger(aksjoner) som Citroën dekker. Disse gjelder vakuumpumpe til bremsene og batteristyring-software.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#5
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 13. august 2013, klokken 13:25
Leverer du bilen nærmest tom for strøm, bør de klare å få bilen klar på en dag.
Hvorfor bør man levere den tom for strøm? Var ikke noe batterigreier på 20.000 km servicen med mjauen. Spesielt for C-Zero det kanskje?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på tirsdag 13. august 2013, klokken 14:10
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 13. august 2013, klokken 13:25
Leverer du bilen nærmest tom for strøm, bør de klare å få bilen klar på en dag.
Hvorfor bør man levere den tom for strøm? Var ikke noe batterigreier på 20.000 km servicen med mjauen. Spesielt for C-Zero det kanskje?

Den "tappes" helt ned for så å lades opp via ladekabel og diagnose. Skal vel balansere cellene i batteriet, muligens.. Kjenner ikke prosedyrene for 20K-service på mitsu, men det er jo samme bilen. Har sett de tar av bremsetromler for inspeksjon og vask. Tror ikke det gjøres på "franskmennene". Skjønner heller ikke hvorfor de franske skal inn på 10k, mens mitsu skal inn på 20. Jeg sender min på service på 1-årsdagen, og da har den gått ca 15K.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

cs erlend

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 13. august 2013, klokken 21:41
Sitat fra: tomrh på tirsdag 13. august 2013, klokken 14:10
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 13. august 2013, klokken 13:25
Leverer du bilen nærmest tom for strøm, bør de klare å få bilen klar på en dag.
Hvorfor bør man levere den tom for strøm? Var ikke noe batterigreier på 20.000 km servicen med mjauen. Spesielt for C-Zero det kanskje?

Den "tappes" helt ned for så å lades opp via ladekabel og diagnose. Skal vel balansere cellene i batteriet, muligens.. Kjenner ikke prosedyrene for 20K-service på mitsu, men det er jo samme bilen. Har sett de tar av bremsetromler for inspeksjon og vask. Tror ikke det gjøres på "franskmennene". Skjønner heller ikke hvorfor de franske skal inn på 10k, mens mitsu skal inn på 20. Jeg sender min på service på 1-årsdagen, og da har den gått ca 15K.

De "franske" er begrenset til C-zero. Peugoten har 20k eller 1 år. 10k kravet fra Citroen er vel basert på hvor mye penger de har tenkt å tjene på hver bil de selger.
Hvis man ser på kostnadene ved å eie bilen, blir det noen kroner i forskjell over den tiden man eier bilen og dette var hovedsak til at jeg valgte Peugeot.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

tomrh

Siden trillingene viser seg å være så driftssikre, er jo nesten litt fristende å droppe alle disse dille-servicene med garantien som innsats. Hva er sjansen for dyre garantireparasjoner før 100.000 km egentlig?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Det er litt tidlig å si hvor driftssikre trillinger og Leaf er, siden det er første generasjons biler og det er relativt få som har kjørt over 100.000km eller er over fem år gamle.

Det er jo færre beveglige deler på disse bilene (ingen svinghjul, turbo eller kompliserte girkasser som koster titalls tusen å reparere) så jeg tror fem års sparte serviceutgifter vil rekke til en del reperasjoner.
Og forbrukerkjøpsloven gir deg ofte reklamasjonsrett selv om garantien skulle bortfalle :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mr.Zero

Dette med å sende bilen på service eller ei, kan nok sikkert diskuteres. Har jobbet i bilbransjen siden 1989 - og til tross for tilgang på verksted og det meste av diagnose, litteratur, kompetanse etc, velger jeg å koste på meg i hvert fall den første servicen. Dette kun for å få dette 'verdipapiret' samt at dukker det opp problemer i fremtiden, så har bilen vært på service - og da slipper man den kjedelige diskusjonen som det rimelig sikkert blir.
Jeg har også fått utført alle aksjoner så langt, men for "mannen i gata", vil jo disse bli utført i forbindelse med service. Og det kan jo tenkes at feil blir avdekket på service og utbedret kostnadsfritt på garanti.
Derfor mener jeg at det kan det være lurt å besøke det lokale merkeverkstedet..! :-)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elektrolux

#11
Jeg har også jobbet med kjøretøy i 35 år, og fant en god løsning på dette da jeg kjøpte fabrikksny Mercedes:

Kjøpte diagnoseutstyr sammen med en kamerat bilen til den nette kost av 20 000 kr. Med dette har vi full kontroll med bilens tilstand. Førstegangs service ( som kun er et oljeskift ) ble utført lokalt og med stempel i boka. De påfølgende servicene er utført i Frankrike og Tyskland, men jeg har spesifisert at jeg kun ønsker oljeskift da jeg selv bytter luftfilter, Pollenflter, bremseveske og smører bremsene i forbindelse med bytte mellom vinterdekk og sommerdekk. Batteri i ene nøkkelen holdt 6 år, den andre fungerer enda. Etter 75 000 km er vi på andre andre luftfilter og pollenfilter, mye grunnet lite kjøring i støvete omgivelser. ( Bilen har sensor som måler trykkfallet over luftfilteret og indikerer behov for bytte ) Nå er bilen utenfor garanti, men ser at merkosten på å la verkstedet ta oljeskift mot å gjøre det selv er noen få hundrelapper, og vel verd stempelet en får i boka. ;) Jeg har også latt verksted i Tyskland bytte girolje på 60000 km, da jeg mener dette er bedre enn å vente til 120000 km. En gang fikk jeg feilmelding på SRS systemet og bedt om å kjøre til verksted. Verkstedet ligger på andre siden av bomringen, og med eget diagnoseutstyr kunne jeg slette feilmeldingen. Den kom aldri tilbake. Bare der sparte jeg både verkstedsutgifter og bompenger grunnet eget diagnoseutstyr, ;D

Hadde jeg hatt ny Elbil der fabrikant krever service ville jeg selv byttet kupeluftfilter og batteri i nøkkelen, og undersøkt hva annet en selv kunne gjort. Og så kun overlatt avlesning av batteridata til verkstedet. En slik diagnose koster ca 500 kr på en fossilbil på et vanlig verksted, og burde ikke koste mer på en Elbil.   

PS: Glemte å nevne det, men oppgradering av programvare var gratis i 2 år, selv om bilen ble kjøpt i Tyskland. Dermed fikk jeg med meg første programoppdatering på motoren gratis, men måtte betale nesten 700 kr for en ny oppdatering som kom mars 2010.

Ser ingen grunn til at det skal være dyrere å ta service på en Elbil som eliminerer så å si alle delene på en bil som normalt trenger service.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: cs erlend på onsdag 14. august 2013, klokken 12:17
De "franske" er begrenset til C-zero. Peugoten har 20k eller 1 år. 10k kravet fra Citroen er vel basert på hvor mye penger de har tenkt å tjene på hver bil de selger.
Hvis man ser på kostnadene ved å eie bilen, blir det noen kroner i forskjell over den tiden man eier bilen og dette var hovedsak til at jeg valgte Peugeot.

Ref annan tråd - min C-Zero rapporterer 20000 km eller 1 år som intervall. Skal på service i september, pga. 1 år. At det skal vere forskjell virkar rart, det er jo samme bilen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA