Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Carwings - trøbbel

Startet av Milzit, mandag 01. april 2013, klokken 19:07

« forrige - neste »

Milzit

Jeg ser det står i andre tråder her at batteriene tåler 2-5000 "ladesykluser". Er en ladesyklus hver gang man lader batteriet uansett hvor mye strøm det er igjen?
Tesla anbefaler å plugge bilen inn så ofte så mulig etter hva jeg har forstått, og dette er vel for å unngå at bilen går helt tom for strøm og at den holder batteriet bedre ved like ved lave og høye temperaturer. De fleste dager kommer vi kun til å kjøre 6-7 km men jeg har tenkt å bestille 85P, sparer men noe levetid ved ikke plugge inn bilen hver dag? Med dager med småkjøring er greit å slippe å ta frem ladekabelen også. Og bruker man "opp" en ladesyklus, hvis man da lader ofte og lite? Det kan jo være greit å kun lade en eller to ganger i uken hvor man kun kjører lite.

Nuvolari

Sitat fra: Milzit på mandag 11. mars 2013, klokken 21:07
Jeg ser det står i andre tråder her at batteriene tåler 2-5000 "ladesykluser". Er en ladesyklus hver gang man lader batteriet uansett hvor mye strøm det er igjen?
Tesla anbefaler å plugge bilen inn så ofte så mulig etter hva jeg har forstått, og dette er vel for å unngå at bilen går helt tom for strøm og at den holder batteriet bedre ved like ved lave og høye temperaturer. De fleste dager kommer vi kun til å kjøre 6-7 km men jeg har tenkt å bestille 85P, sparer men noe levetid ved ikke plugge inn bilen hver dag? Med dager med småkjøring er greit å slippe å ta frem ladekabelen også. Og bruker man "opp" en ladesyklus, hvis man da lader ofte og lite? Det kan jo være greit å kun lade en eller to ganger i uken hvor man kun kjører lite.

En ladesyklus er når alle batteriene  er utladet også ladet opp. Ca 45mil kjøring.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Milzit

Så om jeg lader en gang ifra helt utladet og en gang opp, eller 2 ganger ifra 50% og helt opp så er begge deler en ladesyklus?

Nuvolari

Sitat fra: Milzit på mandag 11. mars 2013, klokken 21:15
Så om jeg lader en gang ifra helt utladet og en gang opp, eller 2 ganger ifra 50% og helt opp så er begge deler en ladesyklus?

Korrekt.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cirion

Med andre ord, bruker du 10% daglig, og lader daglig, vil 10 dager utgjøre 1 ladesyklus og være mindre skadelig for batteriet enn 1 lading fra 0 -> 100%.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Bent

Sitat fra: Milzit på mandag 11. mars 2013, klokken 21:07
Jeg ser det står i andre tråder her at batteriene tåler 2-5000 "ladesykluser". Er en ladesyklus hver gang man lader batteriet uansett hvor mye strøm det er igjen?
Tesla anbefaler å plugge bilen inn så ofte så mulig etter hva jeg har forstått, og dette er vel for å unngå at bilen går helt tom for strøm og at den holder batteriet bedre ved like ved lave og høye temperaturer. De fleste dager kommer vi kun til å kjøre 6-7 km men jeg har tenkt å bestille 85P, sparer men noe levetid ved ikke plugge inn bilen hver dag?
Neppe. Det er vel grunn til å tro at automatikken til Tesla har bedre kontroll på batteristyring enn det du klarer å gjennomføre manuelt.

Sitat fra: Milzit på mandag 11. mars 2013, klokken 21:07Med dager med småkjøring er greit å slippe å ta frem ladekabelen også. Og bruker man "opp" en ladesyklus, hvis man da lader ofte og lite? Det kan jo være greit å kun lade en eller to ganger i uken hvor man kun kjører lite.
Du bruker ikke opp flere ladesykluser med klattlading enn det du gjør med å vente til batteriet er lavt før du lader.

Det er også mindre stressende å gjøre innplugging til en 20-sekunders rutinesak hver gang du går fra bilen i garasjen. Da slipper du å tenke på hvor mye du har igjen nå (skal jeg plugge inn eller ikke, vente til i morgen, ta det til helgen?), og du slipper å noen dager komme ut til bilen og se at den har litt lite batteri til den bruken du vil få behov for den dagen.

Plugg inn bilen alltid når det er praktisk (selv gidder jeg ikke å plugge inn Roadsteren når jeg parkerer den i byen osv, det ville bare bli meningsløst mas), så vil du finne at du alltid har "full tank" når du kommer ut og skal bruke den. Dette er nok også i praksis det snilleste du kan gjøre for batteriene.
Tesla Roadster, 25Mm

fredag

Sitat fra: Milzit på mandag 11. mars 2013, klokken 21:07
Jeg ser det står i andre tråder her at batteriene tåler 2-5000 "ladesykluser". Er en ladesyklus hver gang man lader batteriet uansett hvor mye strøm det er igjen?
Tesla anbefaler å plugge bilen inn så ofte så mulig etter hva jeg har forstått, og dette er vel for å unngå at bilen går helt tom for strøm og at den holder batteriet bedre ved like ved lave og høye temperaturer. De fleste dager kommer vi kun til å kjøre 6-7 km men jeg har tenkt å bestille 85P, sparer men noe levetid ved ikke plugge inn bilen hver dag? Med dager med småkjøring er greit å slippe å ta frem ladekabelen også. Og bruker man "opp" en ladesyklus, hvis man da lader ofte og lite? Det kan jo være greit å kun lade en eller to ganger i uken hvor man kun kjører lite.

Bilen er laget for å lades opp daglig/regelmessig.

Det sparer ikke batteriet noe å lade det helt ned og så opp, enn å sette bilen til lading hver natt.

Jeg har elbil fra før. Å prøve å lade en elbil så sjelden som mulig er bare mentalt slitsomt.

Batteriet til Model S liker seg best når det ikke er helt tomt (eller fullt), så tenk heller at du sparer batteriet ved å lade batteriet før det blir for tomt. Elektronikken til bilen passer på at den ikke blir ladet for mye.

Det finnes en egen lademodus (range mode) for å lade batteriet helt opp dersom man vet man skal kjøre langt, men da bør batteriet brukes umiddelbart etterpå slik at batteriet ikke står overfullt oppladet lenge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

laumb

Tapatalk klarte ikke å poste korrekt. Flytter innlegg og sletter dette senere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA