Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Farger

Startet av Bluesea, lørdag 02. mars 2013, klokken 08:04

« forrige - neste »

Olemann

Sitat fra: Bluesea på mandag 11. februar 2013, klokken 22:10
Hei.
Har fått pris på iMiev (2013) og undres om det er visse ting jeg bør sjekke. Vet jo at det er kommet en oppgradert 2013 modell, men er det slik at bilen er oppgradert på flere områder foruten setevarme (rygg), girvelger, fjernstyrt forvarme etc.

Mener at jeg leste at NM var gått opp fra 180 til 196, men ser ikke dette av brosjyren, og så var det vel en forskjell på motor 64 og 67 hester. Så til dem som vet noe om dette trenger jeg litt hjelp så jeg ikke kjøper noe feil her.

Ja det er fra seriøs Mitsubishi forhandler dette, men man vet aldri....

Trenger du disse nye justeringene som kom i 2013 så er det kanskje verdt det.  Skal du selge bilen ila. ett års tid får du nok noe igjen for det.
Skal du derimot ha bilen mer enn 3 år tilsier all erfaring at slike minimale endringer ikke lønner seg økonomisk, merverdien som brukt er minimal.
Ting som vesentlig bedre rekkevidde, helt ny modell etc. er noe annet, det er "varige" verdier som betaler seg også over tid.

Du fikk et råd om å se etter pene importerte trillinger til ca. 150-160k, det er et godt råd mener jeg og.
(Men husk at da tar du en kalkulert risiko ettersom du bare har europeisk fabrikk-garanti, tror de fleste har fått 2 på bil og 5 på batteri,  I Norge er kjøpsloven 5 år på alt)

Ole

Bluesea

Takk for hjelpen til alle som har tatt seg tid til å informere.

Da har jeg tatt skrittet og bestilt i-Miev med forventet leveringstid om 2-3 uker. Med bakgrunn i det som står her inne, noen småturer med 2011 modell, og litt gambling så har jeg troen på at dette kan bli bra og gleder meg stort til å stifte nærmere bekjentskap med den "lille".

Har lest endel på forumet her inne og det virker som om flertallet er godt fornøyd med bilene sine, selv om det finnes en og annen dårlig erfaring også.

For meg vil IKKE denne erstatte Landrover Defender'en i sin helhet, men bli en pendlerbil og til alle andre turer hvor den KAN brukes. Så får heller dieseldyret brukes med henger, påhytten osv.

Noen tips som kan være greit å ta med seg nå helt i begynnelsen, trenger ikke å gjøre eventuelle feil andrehar gjort?

2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

Ronny

Smør bremsene på Landroveren den dagen du får mieven, sånn at de ikke har rustet fast neste gang du trenger den ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Mr.Zero

....og ring forsikringsselskapet ditt og be dem sette ned årlig kjørte km på LR'n til 8.000.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Bluesea

Takk for tips, det er allerede gjort. Der sparte jeg inn hele prisen på hva i-Miev'en koster i året!!!
2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

Bluesea

Har lest det som står her på forumet om det, nemlig rustbeskyttelse. Det har ikke gjort meg mer sikker på at den skal leveres inn for behandling. Har jeg forstått det rett at rustgaranti ryker ved full tectyl bahandling? I så fall utgår jo dette, men hva har dere andre her inne gjort!
2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

tomrh

#21
Ingenting. Men så bor jeg jo ikke akkurat på de ytterste skjærene heller. Som ny skal den allerede være antirustbehandlet (iflg. forhandler), og Mitsubishi har 5 års lakkgaranti og 12 års gjennomrustningsgaranti (dog fra innsiden). Annenhåndsverdien er tvilsom, og den skal brukes til siste kilowattime, så vi tåler en skramme eller to etterhvert. Jeg har derfor ikke vurdert å kaste bort noen penger på dette.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

i-Miev er ikke understellsbehandlet i Norge som eneste Mitsubishimodell. Dette gjaldt i hvertfall i 2011 da vi kjøpte vår bil. Det er forresten bare å bøye seg ned og sjekke i hjulhusosv, så ser du hva jeg mener. Helt ubeskyttet. Vi sendte vår på full Tectyl. Sjekket først med Motorforum, og fikk beskjed at det ikke skulle være noen problem med garantien.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Bjornt

SitatHar jeg forstått det rett at rustgaranti ryker ved full tectyl bahandling? I så fall utgår jo dette, men hva har dere andre her inne gjort!   
Det var vel en her inne som hadde sjekket med sin forhandler, og det er i de tilfeller hvor tectyl folkene borer hull i karosseriet  for å komme inn med sprøyeutstyr at det blir garanti problem.   Ren understell behandlig er ok.
Velger å ikke behandle, av grunner som de andre over her, pris , galvanisert osv, selge om x år. Tectyl folkene skal ha deg inn til etterkontroll også som koster litt vil jeg tro.
Mrk at Tecyl bare er ett produktnavn (fra Valvoline). Finnes flere . Dinol, Mercasol, Sika.
Flere "tectyl" verksteder ( i Oslo, Bærum) som har skiftet  fra Tectyl produktene til andre produkter. Uvisst av hvilken årsak. Økonomiske tror jeg, Bransje avtale.   
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Bluesea

Er vel på sin plass å komme med en oppdatering her inne da bilen nå er hentet og jeg har rukket å kjøre den 320 kilometer på 3 dager. I morges viste bilen en rekkevidde på 137 km, og det var ikke langt unna sannheten. Da jeg klarte å hente ut av den ca 125 km, noe jeg synes er bra med litt bruk av varme apparat.

Må ellers si meg meget godt fornøyd med bilen på alle måter, og er glad jeg tok skrittet å kjøpte denne. Dette på tross av rykter om ny modell på trappene og den evige diskusjon om Nissan Leaf VS Trillingene. Har lest her inne at enkelte ikke fikk med matter, i mitt tilfelle lå der gummimatter i bilen som både ser bra ut og fungerer greit. Dette gjelder da ikke gummimatte på sjåførplass da denne er altfor liten til å dekke noe som helst. Så her har jeg tilpasset en egen matte som ligger under original matten og fanger opp fukt/dritt. Hva gjelder bagasjeromsmatten som jeg kjøpte med (500.-), så fungerer jo denne helt greit, men du verden for en møkkakvalitet. Til andre som vurderer denne har jeg en ting å si, STYR unna og kjøp heller en universal matte på Biltema som dere klipper til selv.

Må spørre dere andre her inne om det er slik at dere også ikke har belysning i girvelger og speilkontroll?

Hva gjelder forvarming er jeg positivt overrasket sett i forhold til alle de innlegg som har vært her inne om at denne så vidt får opp temperaturen i kupén. Synes den varmer godt opp og jeg slipper å kjøre noe mer enn midtstilling for å holde varmen på en grei måte. Her har jeg nok et spørsmål til dere som har i-Miev med forvarme. Kan den ikke forhåndsinnstilles til å starte opp forvarming til et gitt tidspunkt?
2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

bruisepristine

#25
Varme kan dessverre ikke forhåndinstilles, hvilket er litt rart. Burde jo ha vært mulig så lenge man står tilkoblet strøm, man kan jo forhåndinstille lading (!) dog ikke ved å sette klokkeslett men ved å sette antall timer til lading skal starte.

Ikke lys i girvelger, å venne seg til å se i instrumentpanelet tar ikke lang tid, det er jo veldig logisk egentlig å ikke fjerne blikket ned til girvelgeren når man skifter gir.

Ikke lys i speilkontroll.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Bluesea

Fantastisk forum, spør og man får raskt svar, takk for det. Da er vel alt som det skal være, og det er jo bra. Da skal jeg fortsette å kose meg med min iMiev.
2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA