Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging fra 2 seter til 5 seter.

Startet av offpist, fredag 07. mars 2025, klokken 13:07

« forrige - neste »

offpist

Tesla har over en ganske lang periode nå solgt ut servicebiler på auksjon.
Dette er typisk biler som har kommet inn som innbytte og havner så som inventory biler.

Når behovet for servicebil melder seg så kan teknikeren gå inn og rekvidere en slik bil for bruk som service bil. Etter litt godkjenninger oppover i systemet blir den tatt inn og de skrur ut baksetene og monterer varebil innredning med skillevegg mot fremsetene. Bilen blir også registrert om hos biltilsynet som 2 seter.
Hva som er motivasjonen for sistnevne er litt uklart for meg for det er fremdeles en personbil. Den får ikke grønne skilter eller noe slikt.  Kanskje er det billigere forsikring, eller mindre beskatning for den som disponerer bilen?

Uansett. Jeg har fulgt med litt på auksjonene, og de bilene blir solgt til ganske gunstige priser.
Så her forrige uke dukket det opp en 2020 Long Range Plus (Raven) med 145 000 km på telleren.
Den endte på 242 000 kr + gebyrer og omreg.

Det er jo bil som typisk koster nærmere 350 000 kr vil jeg si.

Så, hentet bilen på mandag. Alt bra så lagt, ingen store overaskelser der.
Tirsdag skrudde jeg ut varebil innredningen. Det gikk også fint, tok ca 2 timer.
Etterpå dro jeg opp på den lokale huggeren og skrudde ut det jeg trenger av belter og seter.
Og det er faktisk nøkkelen, for du trenger alle de originale boltene og småklipsene osv. Lurt å ta noen bilder underveis også. Hvis du mangler noen bolter også begynner med galvaniserte skruer fra Biltema så er du ute og kjører for bilen må tilbake til den stand den var i det den ble bygd, dette er viktig.

Så, onsdag skrudde jeg inn delene. Pluggene for varme og setebeltevarsel var bare plug`n play og virket uten noe programmering. Ca 2 timer der også.

Og i dag, fredag fikk jeg bilen godkjent vedtak som 5 seter igjen hos Biltilsynet.
Eneste dokumentet jeg hadde med var kvitteringen fra huggeren, også jeg måtte skrive en kort egenerklæring på at jeg har montert originalt utstyr med originale bolter for da slipper de ta av deksler og sjekke så mye.

Hele prosessen var gjort på en uke og det gikk ganske smurt vil jeg si.
Hvis jeg skulle gjort noe anderledes/bedre igjen så ville det vært å ta flere bilder under monteringen, printe de ut og ha de med på kontrollen. Alt som kan være med på å dokumentere at jobben er gjort riktig hjelper.

Tenkte bare å lage denne posten hvis andre lurer på det samme.
For jeg synes det var vanskelig å søke opp noen god info på forhånd, allid greit å vite noen andre har gjort dette før og lyktes.

I ettertid så har jeg både snakket med første eier av bilen samt teknikeren som disponerte bilen da den gikk som servicebil og den har fått god pleie.  Hvis noe var galt, ble det byttet deler med en gang.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Kadel

jeg notert også so mange 2 setter dukket op på auksjon nå og lurer hvis det er mulig å ombygge til 5 seter. Tak for at du deler.
Hvor mye betalte du for alle de manglende delene? Var det lett å finne matchende seter?

Rosstopher

Kult prosjekt. Noe å tenke på kan være at det ikke nødvendigvis er de beste bilene som brukes som service-biler. Det høres ut som din er bra, og det kan hende det har endret seg med årene, men en mobile service-mann som var hos meg en gang hadde fått tildelt en bil som Tesla hadde måtte kjøpe tilbake fordi det var så mye feil med den. Det var en tidlig P85.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

offpist

Betalte 1200 kr for beltene og fikk med setene på kjøpet ;)
Det skal sies at det var del-skinn seter, så ingen som vil ha de.

Så de må jeg bytte igjen senere mot helskinn, regner med det vil koste rundt 4000-5000 kr.
Men akkurat nå er det rimelig utsolgt, har sjekket med ganske mange huggere.

Viktigste nå var å få bilen på veien som 5 seter for min del så vi kan bruke den til daglig.
Baksetet skal fylles opp med barneseter uansett.

Å bytte setene tar 5 min. Det som tar tid er å montere beltene, rammen under, trinsene og dekslene.


Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

offpist

Sitat fra: Rosstopher på fredag 07. mars 2025, klokken 13:49Kult prosjekt. Noe å tenke på kan være at det ikke nødvendigvis er de beste bilene som brukes som service-biler. Det høres ut som din er bra, og det kan hende det har endret seg med årene, men en mobile service-mann som var hos meg en gang hadde fått tildelt en bil som Tesla hadde måtte kjøpe tilbake fordi det var så mye feil med den. Det var en tidlig P85.

Ja man veit jo aldri helt hva man kjøper på auksjon.
Men i mitt tilfelle så var han som kjørte bilen entusiast og opptatt av at det skulle være bra.
Og tilgangen på deler var jo nærmest ubegrenset, så det var bare å bytte hvis noe trengtes å skifte.
Det var ikke måte på hvor påkostet den var.

Det finnes sikkert tilfeller hvor det bilen  er en gammel sliter, og han/hun som disponerer bilen ikke bryr seg så lenge den ruller og går. 

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

offpist

Dette er 4. bilen jeg kjøper på auksjon fordelt på 5 år, og har vært fornøyd med alle 4 kjøpene.

Men det lønner seg å ha god tid, og studere hver enkelt auksjon nøye.
Fort gjort å la seg rive med i budrunder så man ender opp med en bil som egentlig ble ganske dyr.
Husk at det gjerne kommer på et gebyr på 9000 kr også på sluttfakturaen.

Jeg ville aldri kjøpt en bil hvis det ikke var ganske mye å spare opp mot markedsverdi.
For man må prise inn rom for noen overraskelser, og muligheten for å reklamere på noe feil i ettertid er ganske begrenset.

De fleste service bilene jeg har sett så langt har gjerne vært 2017 S100D og da er det jo MCU1, AP2, kanskje beige interiør farge, høy km stand osv, men klart da får man de godt under 200K også, kanskje 170-180K.

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Kadel

jeg leste i en dokument fra Tesla i en auksjon at de måte gjøre noe ekstra huller for å feste skilleveggen. Har du byttet noen i forbindelse  med dette?

offpist

Det var en av bekymringene mine også, om de skulle begynne å søke opp hullene og kreve noen tiltak for de men det var aldri noe tema under kontrollen.

Har nemlig ikke tettet noen av hullene men jeg byttet gulvmatte, så ingen av de vises lengre.
Bortsett fra ett hull i dekselet på hver B stolpe.

Om jeg muligheten byr seg så bytter jeg de dekslene, eller så blir det bare en sånn blindplugg i plast som man bruker for å tette hull.

Sånn strukturelt sett så går det nok fint, for de popper inn en blindmutter.
Så punktet er trolig like sterkt som før hullet ble laget.

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA