Kjøpe ny elbil SUV Volkswagen ID 4. VS Skoda Enyaq. Kjøpe ny eller brukt

Startet av stenja1, fredag 14. februar 2025, klokken 11:33

« forrige - neste »

stenja1

Hei,

Jeg er ganske ny i elbil verden og vurderer nå kjøpe ny elbil.

Vurderer sterkt Volkswagen ID 4. Har sett på finn etter brukte ID 4 2-3 år.

Vil det være mer fornuftig å kjøpe en ny Volkswagen ID 4 på kampanjepriser de kjører nå?

Ser for eksempel ID.4 Pro 4MOTION Highline Pris 491.900,- med fastrente i 3 år med 2,99 %.

Er ikke dette et ganske greit tilbud mot en brukt ID 4 på 2-3 år?


Tar gjerne imot andre biler enn ID 4 som ligger i samme klasse, hvis det er noen gode kampanjer der.

Takk for all hjelp! :)

R A G

Jeg var på biljakt tidligere i år og vurderte begge bilene du skriver om. Vi er 2 voksne og 2 barn og synes bagasjerommet ble litt trangt. Derfor endte vi opp med en ID.7 istedenfor. Dette er en firmabil, så vi var ikke så prisbevisste som vi hadde vært om det var privatkjøp.

Av de to du nevner synes jeg Enyaq, som kommer i facelift versjon nå var det beste valget som ny bil. Men, det kan koste mer enn det smaker hvis det er superkampanje på ID.4.

Ville sterkt anbefalt å sjekke ut Tesla Model Y brukt. Etter min mening mye for pengene.

RJK

Sitat fra: stenja1 på fredag 14. februar 2025, klokken 11:33Hei,

Jeg er ganske ny i elbil verden og vurderer nå kjøpe ny elbil.

Vurderer sterkt Volkswagen ID 4. Har sett på finn etter brukte ID 4 2-3 år.

Vil det være mer fornuftig å kjøpe en ny Volkswagen ID 4 på kampanjepriser de kjører nå?

Ser for eksempel ID.4 Pro 4MOTION Highline Pris 491.900,- med fastrente i 3 år med 2,99 %.

Er ikke dette et ganske greit tilbud mot en brukt ID 4 på 2-3 år?


Tar gjerne imot andre biler enn ID 4 som ligger i samme klasse, hvis det er noen gode kampanjer der.

Takk for all hjelp! :)
Vært endel app-problemer på VW-bilene, så jeg ville bare av den grunn hoppet på tilbud om ny bil til kampanjepris, fremfor en eldre som kanskje ikke får noe nyere enn v4, når den en gang kommer til den bilen du kjøper brukt! 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Det er hovedsakelig raskere ladehastighet på vinteren takket være muligheten for forvarming av hovedbatteriet, og mer stabil programvare, som gjør det verdt å velge en nyere ID.4 (24 eller 25 årsmodell) over en tidligere (21-23).

Jeg har hatt færre garantisaker med min 24 modell enn med 23 utgave som jeg hadde før, men det kan være helt tilfeldig. Er i alle fall veldig fornøyd om inntrykket holder seg. Føler at denne 24 bilen står mer til forventningene mine.

De tidligere årsmodellene får bare programvareversjon opp til 3.7, om det er viktig. Jeg regner med at min 24 modell får oppdateringer og ny funksjonalitet en stund fremover. Er foreløpig på 4.1, og regner med at det vil komme oppdatering til 5.x en gang i løpet av året. Det kommer innimellom noen forbedringer selv om versjonsnummeret forblir det samme på ID bilene.

Det er i alle fall en god deal å kjøpe ny på kampanje. Slipper ventetid også om du kommer over en lagerbil.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

VoltWay

Bilen kan miste 10-20% av verdien det første året, så det rasjonelle er å kjøpe brukt. Om de har gode kampanjer på ny bil så er det forhandlingsargument for bruktbiler.

I en fersk oversikt fra VG hadde ID.4-biler kjøpt mellom 2022 og 2024 statistisk sett et verditap på 26% og Enyaq 29% etter to år. Koster bilen 600k så utgjør det 156k og 174k. Det betyr samtidig at du kan få en god pris på brukte biler. Det aller meste på bilen er likt fra år til år, så du betaler mye for et par år ekstra og noen nyvinninger.

Jeg har en 22-modell Enyaq som ikke kommer til å få flere hovedoppdateringer på programvaren, men det gjør meg ingenting. Bilen fungerer fint og jeg savner ikke app-muligheter. Appen var ganske ustabil i starten, men har blitt stadig bedre.

Det er fort gjort å bli lokket av nye funksjoner, men tenk grundig gjennom hvor mye det faktisk har å si, og om det er verdt 100.000,-. Jeg tror Enyaq kom med 4.X-programvare i 2024, så det kan en finne brukt.

Vi klarte oss fint uten alle funksjonene før bilene fikk all teknologien. Noe av det har absolutt gjort kjøreopplevelsen bedre, men veldig mye spiller veldig liten rolle.

Rekkevidde, ladehastighet og forvarming er viktig for mange, men ikke nødvendigvis så kritisk som noen påstår. Om du hurtiglader 3-4 ganger ila. en vinter og bruker 20 minutter lengre per ladeøkt, er det noen stor sak? Jo oftere du er på langtur og hurtiglader jo større er selvsagt insentivene for å betale ekstra for nye funksjoner.

Et viktig poeng, spesielt om du kjøper ny bil, er å undersøke grundig og testkjøre så mye du orker. Har du først betalt prisen for ny bil er det fint å kunne få glede av det så lenge du kan. Jeg gikk selv i den fellen med Model Y, men det får bare bli en lærdom.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA