Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme i rattet har sluttet å fungere

Startet av tomrh, torsdag 29. november 2012, klokken 20:06

« forrige - neste »

tomrh

Anta at batteriet er et godt stykke unna fulladet på i-Miev 2012. Jeg har ved flere anledninger lurt på hva som gir best rekkevidde av å enten sette på forvarming i 20 minutter før jeg skal ut og kjøre, eller å fortsette å lade de samme 20 minuttene og istedet varme opp bilen mens jeg kjører? Er det forskjell om jeg står på lading med 10A eller 16A kladd?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#1
Var ikke særlig respons på denne (enda). Men situasjonen har vært aktuell et par ganger.

Spesielt en gang jeg skulle skysse dattera mi 45 km til Trondheim med lite strøm hadde jeg valgets kval. Skulle jeg satse 20 min på å få bilen varm eller skulle jeg lade videre for å få en ekstra batteristrek og starte med iskald bil? Jeg valgte å forvarme, opprettholdt litt varme en liten stund underveis og klarte turen såvidt, hadde 0 km rest da jeg nådde hurtigladeren ved NTNU. Men lurer fortsatt på om jeg heller burdte ha ladet.

Lurer forresten på om den kutter ladingen helt mens jeg forvarmer slik at all strøm går til varmeapparatet? I så fall vil det lønne seg å lade fremfor å forvarme dersom man bruker 16A-kladd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Dette er vel egentlig et regnestykke med så mange variable (temperatur, fuktighet, hastighet, distanse, komforttemperatur, antallet personer i bilen ++) at vi i praksis gjetter?

Jeg antar forvarming er best ved kortere kjøreturer, mens det ved lengre kjøreturer er mer å vinne på batterilading. Antakelsen er at varmetapet blir så stort over tid at du mister effekten av forvarmingen.

Hvis du finner tekniske fakta og stikker innom Institutt for fysikk på NTNU er jeg helt sikker på at noen gjør utregningen på den tiden det tar deg å drikke en kopp kaffe.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Har siden november opparbeidet meg litt erfaring ang. dette.

Lader man med 10A, så er forvarming bortkastet ladestrøm når det er sprengkulde. For bilen blir aldri varm likevel. Da er det bedre å putte den forvarmingsstrømmen inn på batteriet og heller bruke Max over en kortere periode mens man kjører, noe som faktisk får opp temperaturen.

Hvis man lader med 16A-kladd tror jeg strømtrekket til forvarming likevel er bare 10A, og det virker ikke som om den lader med resten i tillegg (gjenstår å teste). Er det slik, sier det seg selv at man tjener mest på å ikke forvarme, for ladestrømmen til batteriet er da høyere enn strømmen som trekkes til forvarming.

Min konklusjon er at forvarming bare er fornuftig på 10A fra et par minus og varmere, eller når batteriet allerede er fulladet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA