Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 23. januar 2013, klokken 23:22

« forrige - neste »

Leaffen

Ja denne reflekterer vel alle oss her på forumet sitt generelle intrykk. Så hvordan skal ikke dette bli når vi får de engelskproduserte på markedet? Her har jo ikke Nissan så alt for gode referanser å vise til. Ref. Nissan Micra produsert i England.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Lars C. Krogenæs

Nå er ikke spesifikasjonene på Sunderland Leafene kjent, men de vil få ny og mereffektiv motor, som vil bety lenger rekkevidde. Dessuten er det ventet flere utgaver for å tilby lavere inngangspris.

Da blir det ikke like enkelt å sammenlikne Japanske og Europeiske priser.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El Prado

Jeg er også spent på hva som skjer med kvaliteten på Leaf når de flytter produksjonen. Husker godt hva som skjedde når Honda Civic og Toyota Carina/Avensis startet produksjon av biler i England. De engelske modellene hadde svært mye feil i motsetning til sine søskenmodeller som ble produsert i Japan.

Det har blitt bedre, men det måtte et stort press fra de Japanske bilkonsernene før de engelske fabrikkene fikk nogenlunde skikk på produksjon og etterkontroll. Men det er faktisk slik at det oftere er feil europaproduserte japanbiler enn de japanproduserte modellene.

For Toyota sin del så handler det mye om av kvaliteten på bilkomponentene som blir brukt på de europabygde bilene. I japan bruker Toyota for det meste Denso som leverandør av forskjellige elektriske komponenter mens i europa brukes det mye Bosch. Og etter hva jeg har skjønt så står det som oftest bosch på de delene som ryker på en Toyota i dag.

Når det gjelder Nissan så har de aldri fått til den samme kvaliteten som Toyota, Honda og Mazda, og det gjelder også de japanproduserte modellene.

Og etter å ha hatt en telefonsamtale med en ansatt hos Nissanforhandleren i Trondheim angående kjente feil som ladeproblematikk, foringer osv. så er jeg rett å slett skremt over hva Nissan mener vi forbrukere har krav på vedrørende garantireperasjoner.

Hvis f.eks. bilen skulle bli stående på verksted 1-4 uker så kunne jeg bare glemme lånebil utover 3 dager, alle ekstrautgifter til og fra jobb var mitt ansvar.
For å sjekke om bilen hadde siste oppgradering av software evt. legge inn ny, så måtte bilen min først få problemer relatert til f.eks forvarming eller lignende.   ???
Nissan leaf 2012, Hvit, 11500km-102000km

Think Classic 2000mod. Solgt

thoru

Sitat fra: El Prado på søndag 27. januar 2013, klokken 10:18
For å sjekke om bilen hadde siste oppgradering av software evt. legge inn ny, så måtte bilen min først få problemer relatert til f.eks forvarming eller lignende.   ???
du fikk vel ikke vite hvor mye de tar for å oppdatere firmware hvis det ikke er problemer? tenker utenom garanti

mandresen

Og jeg er glad jeg ikke ventet med å kjøpe Leaf.
Har snart hatt Leafen i 1 år og spart 45000kr kontra dieselbil i utgifter til drivstoff, bom, veiavgift og forsikring. Og dermed har jeg spart over 20000kr kontra å vente til Leafen får redusert pris :-)

MVH
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA