Brukt Enyaq vs IX3 - driftskostnader

Startet av Snoemann3, torsdag 23. januar 2025, klokken 10:41

« forrige - neste »

Snoemann3

Jeg kan ikke så mye om bil, men etter litt undersøkelser har jeg snevret inn alternativene til disse 2 (primært pga. behov for stort bagasjerom). Trenger ikke firehjulstrekk.

Brukt så ligger disse bilene ganske likt på Finn (ix3 kneppet høyere).

Det jeg lurer litt på er om driftskostnadene er mye høyere på BMW'en? Tenker da spesielt på nye deler etter nybilsgarantien, service og lignende.

Foretrekker IX3'en men vil samtidig bruke minst mulig på bil.

Forøvrig synes jeg bruktprisene er litt kunstig høye på Enyaqen, med tanke på nybilprisene. Men det er forsåvidt en annen diskusjon..

Noen innspill? :)


Vaduz

Kjøp den bilen du liker best. Service kostnader er så marginalt i forhold til kapitalkostnad at det ikke har noe å si. Gleden når du skal bruke bilen daglig derimot er litt viktig:)

batterimannen

#2
Før vi endte opp med XC40 så prøvde jeg både Enyaq (hadde faktisk bestilt en før prøvekjøring var mulig) og iX3. Lånte iX3 to ganger, en gang over natt. Hadde også Enyaq i 3 dager som lånebil. I iX3 sitter man mer oppreist, som i en SUV. Synes setene og sittestillingen ble bedre. Fikk også mer oversikt fra bilen, med rette kanter og store vinduer. Bakseteplassen var bedre, spesielt i bredden. Jeg er heller ikke noe fan av VW/Audi/Skoda sitt opplegg for regenerering. De har ikke noe ordentlig enpedalskjøring.

Tror en del Enyaq med firehjulstrekk holder seg høyere i bruktpris, siden mange har det som krav.

Jeg ville ikke bestemt meg for en bil uten å prøvekjørt alternativene.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

Enig med @Vaduz, kjøp den du liker. iX3 gir mer tradisjonell BMW mht. betjening mens Enyaq blir litt mer trykking på skjerm med «MEB logikk» og det veldig lille displayet langt foran føreren, som jeg personlig ikke er så glad i. (Lånte naboen sin forleden, og fant heller ikke noen volumknapp i mørket. Viste seg at man kan bruke hjulet på feil side av rattet, men dette venner man seg vel til..  :D )

BMW byr tradisjonelt på bunnsolide kjøreegenskaper. Man skal ikke kimse av MEB plattformen på dette området heller, men jeg synes BMW'en bare føles «mer premium». Ingen av dem har luftfjæring, som jeg mener ofte er et savn på elbiler, fordi de er tunge og krever en relativt stiv fjæring.

Jeg hadde en dårlig opplevelse med en leid iX3 på en tur mellom Oslo og Trondheim en gang. Alene uten noe last. Jeg var litt uoppmerksom i en dårlig dosert høyresving i 80-sonen, og opplevde at iX3'en hadde treg styrerespons som førte til at jeg kom farlig nær en møtende lastebil. Såpass nær at jeg har tenkt en del på det i etterkant. Dette var i oktober/november. Mulig det skyldtes myke vinterdekk på tørr asfalt, i tillegg til førerfeilen, men jeg har aldri opplevd noe lignende og er sikker på at dette ikke ville skjedd med alle andre biler. F.eks. Audi e-tron eller Model Y. Enyaq er jeg usikker på. Kan godt hende det ikke er relevant, men det står igjen som et spørsmålstegn for meg.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Hva er det du sier @elektro?
Har kjørt endel iX3, og kan ikke kjenne meg igjen i "upresis styring".
Så her må det være noe med feltplassering hos begge parter, for sen svinog for lite sving på rattet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Kjørte 6000km med iX3 i vår, og opplevde heller ikke noe rart med styringen. Den var tvert imot bedre enn e-tron samtidig som fjæringen var mye mere kontrollert enn på e-tron med luftfjæring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Som sagt, det kan ha vært vinterhjulene, veiens beskaffenhet, egen udugelighet, eller en kombinasjon, men følelsen av at det ikke skjedde noe da jeg dro febrilsk i rattet glemmer jeg aldri.

Ståle Frydenlund i Elbil.no skriver i sin test:
"For begge testbilenes del må vi legge til grunn at de rullet på piggfrie vinterdekk, men BMW-en framstår uansett ikke med typiske kjøreegenskaper vi forbinder med merket. Styrefølelsen mangler en god del på å kunne kalles direkte, og fjæringsoppsettet virker åpenbart innrettet mot komfort."

Dette er da åpenbart feil.

Lyd & Bilde skriver:
"Styrefølelsen er uansett litt vag, og ikke så direkte som man skulle tro, selv i sport."

Businesscar.co.uk skriver:
"The tall body equals some roll, and more steering feel would be welcome."

Så finne det selvfølgelig mange tester av mer anerkjente nettsteder som skriver det motsatte. Jeg ville likevel bare dele min erfaring, og vise at den ikke er helt unik. Kjøp skikkelige vinterdekk, og ikke aller minste dimensjon, så blir det sikkert bra. Bilen er for øvrig flott.

Kjørte nylig iX1, den opplevdes veldig stabil og fin på motorvei i alle fall. Men mangler litt rekkevidde og ladeeffekt. Samt at jeg ikke fant ut av betjeningen på skjermen som sitter litt langt unna, iX style. Jeg fant faktisk ikke kjørecomputeren(!), eller justering av avstand på adaptiv cruise ila. 50-60 mil. iX3 har tradisjonell iDrive som nok faller bedre i smak hos en del.

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA