Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prøvekjørt en av trillingene

Startet av 19quiz76, onsdag 16. januar 2013, klokken 12:05

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Per Magnus på søndag 30. desember 2012, klokken 18:07
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:44

For øvrig har amerikanerne et litt annet syn på dekk og vinter enn vi nordmenn har, så jeg ville ikke vektlagt erfaring fra amerikanerne på vinterføre noe særlig. Canadiere virker mer oppdatert på viktigheten ved å ha dedikerte vinterdekk, og der har Tesla akkurat begynt å levere biler.

Mulig det er dårlige dekk som er årsaken til at Canadieren (Quebec) står bom fast her? Ser at vedkommende forsøker å skru av TC uten at det hjelper nevneverdig.

Litt vanskelig å bedømme ut fra en video. Jeg sitter på Norefjell nå, og kjørte forbi et par som hadde satt seg fast på vei oppover et stykke etter bommen. En Hilux lignende bil (4wd) hadde sklidd sideveis ut av veien, og en Mercedes C-klasse hadde gitt opp og rygget med nødblink på. Jeg kom rett opp med Passaten, men holdt greit driv oppover og ble derfor aldri stående fast. Hadde jeg stoppet hadde jeg ikke kommet meg opp. Av den grunn har videoen liten verdi, for videoen burde startet før bakken slik at vi så tempo og kjørestil. Å filme etter at han har stoppet gir lite innblikk i vinteregenskapene.

Model S har 52% av vekten over bakhjulene, og er sikkert veldig bra på vinterføre sammenlignet med tradisjonelle fossilbiler med bakhjulstrekk. Samtidig tror jeg Passaten med sikkert 60-65% over forhjulene vil ta seg lettere opp bakker, men det finner jeg ut av i løpet av et års tid! Når man skal krafse seg opp en bratt bakke er det viktig med mest mulig vekt over drivakselen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Per Magnus

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 18:20
Sitat fra: Per Magnus på søndag 30. desember 2012, klokken 18:07
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:44

For øvrig har amerikanerne et litt annet syn på dekk og vinter enn vi nordmenn har, så jeg ville ikke vektlagt erfaring fra amerikanerne på vinterføre noe særlig. Canadiere virker mer oppdatert på viktigheten ved å ha dedikerte vinterdekk, og der har Tesla akkurat begynt å levere biler.

Mulig det er dårlige dekk som er årsaken til at Canadieren (Quebec) står bom fast her? Ser at vedkommende forsøker å skru av TC uten at det hjelper nevneverdig.

Av den grunn har videoen liten verdi, for videoen burde startet før bakken slik at vi så tempo og kjørestil. Å filme etter at han har stoppet gir lite innblikk i vinteregenskapene.

I og for seg enig i det. Samtidig som bakken i siste video ikke ser skremmende bratt ut. Det er heller ikke upraktisk at en kan komme i situasjoner der en må bakkestarte selv når det er glatt føre. I så måte er videoene interessante. Jeg antar forøvrig (jf innlegget fra jkirkebo ang. de aktuelle dekkene) at bedre dekk ville hjulpet på.

Det må nevnes at vedkommende som har lagt ut videoen er den som har vært mest kritisk til kjøreegenskapene på vinterføre. Mange andre melder om til dels gode vinteregenskaper.   
Model X - 90

Øyvind.h

Sitat fra: Per Magnus på søndag 30. desember 2012, klokken 18:42
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 18:20
Sitat fra: Per Magnus på søndag 30. desember 2012, klokken 18:07
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:44

For øvrig har amerikanerne et litt annet syn på dekk og vinter enn vi nordmenn har, så jeg ville ikke vektlagt erfaring fra amerikanerne på vinterføre noe særlig. Canadiere virker mer oppdatert på viktigheten ved å ha dedikerte vinterdekk, og der har Tesla akkurat begynt å levere biler.

Mulig det er dårlige dekk som er årsaken til at Canadieren (Quebec) står bom fast her? Ser at vedkommende forsøker å skru av TC uten at det hjelper nevneverdig.

Av den grunn har videoen liten verdi, for videoen burde startet før bakken slik at vi så tempo og kjørestil. Å filme etter at han har stoppet gir lite innblikk i vinteregenskapene.

I og for seg enig i det. Samtidig som bakken i siste video ikke ser skremmende bratt ut. Det er heller ikke upraktisk at en kan komme i situasjoner der en må bakkestarte selv når det er glatt føre. I så måte er videoene interessante. Jeg antar forøvrig (jf innlegget fra jkirkebo ang. de aktuelle dekkene) at bedre dekk ville hjulpet på.

Det må nevnes at vedkommende som har lagt ut videoen er den som har vært mest kritisk til kjøreegenskapene på vinterføre. Mange andre melder om til dels gode vinteregenskaper.
Videoen kan indikere at bakkestart på vinteren er en av TMS`` svakere sider, men samtidig hadde jeg trodd at den gode drivlinjen kombinert med god TC ville gjøre bilen god til denne øvelsen sammenlignet med andre bakhjulsdrevne biler. Og når jeg testet bilen på vinterføre syntes jeg TC``en fungerte meget bra! Bilen slet selvfølgelig med grepet i svinger om man ga på, men hadde svært godt grep på bakhjulene når man kjørte rett frem!

Vi ser ikke i videoen hvor glatt det er, men jeg forventer ikke like god fremkommelighet med TMS som jeg har med Passaten i dag. Passaten har imponert meg ved et par anledninger, og man har litt flere justeringsmuligheter når drivhjulene også kan svinges.

Men er det noen som vet nøyaktig hvilke Pirelli vinterdekk Model S leveres med? Kanskje det finnes noen tester av den dekktypen sammenlignet med andre dekk?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Kan vi ikke holde oss til 'topic', denne tråden er for å diskutere kapasitetsfall, ikke dekk.

Foreslår at neste mann som har planer om diskutere dekk, og erfaringer med vinterkjøring i USA / Canada starter en ny tråd for dette.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på søndag 30. desember 2012, klokken 17:29
Hvor finner vi manual til bilen? Kunne tenkt meg å lese litt om dette selv.
Planlegger å bruke bilen t/r Trondheim - Oppdal uten lademuligheter på hytta om vinteren.
Det blir nok neppe kaldere enn -30, men godt under -20 kan forekomme. Det er derfor en showstopper om jeg kan risikerer å finne batteriet med for lite kapasitet, eller 'bricked' når jeg skal hjem etter en helg på hytta.
Hei. Såkalt "bricked" vil ikke skje, for batteriet har god buffer i tillegg til at strømmen fra batteriet kuttes helt dersom SOC``en blir for lav. Tømmer du batteriet for mye kan det være du trenger hjelp fra Tesla for å få bilen i gang igjen, men det skal mye til å ødelegge hele batteriet.

Det du bør sjekke er om noen butikker/bensinstasjoner i Oppdal har/planlegger å sette opp strømuttak innen neste vinter. Om du ikke kan lade på hytta bør du legge handlingen til en butikk hvor du kan fylle på litt. Det er vel drøye 10 mil fra Trondheim til Oppdal? Tur/retur går helt problemfritt, men hvor mye strøm bilen vil trekke mens den står parkert i -25 en ukes tid vet vi foreløpig ikke. Det er en teoretisk mulighet for at bilen har tappet så mye fra batteriet ila oppholdet at du ikke kommer deg hjem igjen uten å lade, men neste vinter vet vi mer om dette. Kanskje du har en hyttenabo du kan sette bilen hos om du blir værende der lenge uten å bruke bilen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

19quiz76

#20
Sitat fra: OleJA på søndag 30. desember 2012, klokken 19:17
Kan vi ikke holde oss til 'topic', denne tråden er for å diskutere kapasitetsfall, ikke dekk.

Foreslår at neste mann som har planer om diskutere dekk, og erfaringer med vinterkjøring i USA / Canada starter en ny tråd for dette.
+1

Fint om moderator kan rydde i tråden :)

Edit: Ser det er startet ny tråd for dekk/vinteregenskaper - takk for det :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Lynet

Og høyre hjulpar står ute i snøsuppa og med den bredden på dekkene blir det som å skyve på en snøplog!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

timingbeltkiller

Sitat fra: OleJA på søndag 30. desember 2012, klokken 17:29
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:29
I følge manualen må bilen være plugget i om bilen skal stå kaldere enn -30 i mer enn 24 timer. Ellers er det ingen krav til å la bilen være plugget, selv om det selvfølgelig er å anbefale.

Hvor finner vi manual til bilen? Kunne tenkt meg å lese litt om dette selv.
Planlegger å bruke bilen t/r Trondheim - Oppdal uten lademuligheter på hytta om vinteren.
Det blir nok neppe kaldere enn -30, men godt under -20 kan forekomme. Det er derfor en showstopper om jeg kan risikerer å finne batteriet med for lite kapasitet, eller 'bricked' når jeg skal hjem etter en helg på hytta.
Manual mv finner du her: https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/

I garantibestemmelsene står det bl.a.:
"""Any damage to the vehicle's Battery, including damage directly or
indirectly caused by, due to or resulting from abuse, misuse, accident,
lack of or improper maintenance, including, but not limited to, the
following:
· Allowing the Battery to reach a zero state of charge or neglecting
to follow proper charging procedures as specified in your owner
documentation;
· Exposing the vehicle to ambient temperatures above 140°F (60°C)
or below -22°F (-30°C) for more than 24 hours at a time"""
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Per Magnus

Urovekkende med både kapasitetsfall og at skjermen ikke fungerer som den skal i kulde...igjen...det er greit at bilen blir testet i tilsvarende forhold som vi vil oppleve her til lands før vi faktisk får den. Tesla har alt å tjene på å rette opp disse problemene.

Fra TMC forum:

"I had the exact same experience a few days ago after I had the car sit in a garage at work for 24h. It was not as cold as you had it but the temperature dipped to the 20s overnight. (It was not plugged in since there is no outlet available.) The next morning the center screen would not power on although the car itself was drivable. Tried rebooting but to no avail. After about 10 minutes while I was already on the phone with Tesla the screen came back. It has been fine since then. I am on call again tonight and will see if this repeats tomorrow. No fun driving a car without any controls... (I am on the latest 4.1 firmware)

The range had dropped by approx. 35 miles in that same 24h period.

I don't like that. Don't like it at all that I have to find out that there is a HUGE drop in charge when the car is left in the cold for a few hours (even with sleep mode enabled). Don't like it that Tesla has not been open about this. All they ever said on battery loss was the 1% loss/24h. Well, not even close.

And I don't like it if I effectively can't use my car when it has been left in the cold and the center screen is failing.

Appears to me those problems do not surface in sunny California"
Model X - 90

Øyvind.h

#24
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 03. januar 2013, klokken 19:34
Urovekkende med både kapasitetsfall og at skjermen ikke fungerer som den skal i kulde...igjen...det er greit at bilen blir testet i tilsvarende forhold som vi vil oppleve her til lands før vi faktisk får den. Tesla har alt å tjene på å rette opp disse problemene.
Leste det jeg og. Jeg er glad bilen min ikke blir produsert før om et halvt år. Tesla har en lang vei å gå for å luke ut både sw feil og hw feil. Jeg kan leve med småbugs som fikses etter at jeg har fått bilen, men en skjerm man kan risikere at fyrer opp før etter 10 minutter om det er -15 ute er ikke noe jeg kan leve med. Jeg kommer riktignok aldri til å sette meg inn i kald bil så lenge forvarming med app fungerer, men skjermen bør allikevel fungere om man ikke har forvarmet.

Erfaringene fra Doug_G på us forumet er verdifulle. Tror det er bortimot -25 i Ottawa nå, så han får testet bilen under skikkelige vinterforhold.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Er da akkurat det samme med trillingene, skjønner ikke bekymringen her. Blir batteriet kaldt, synker gjenstående rekkevidde. Parkerer jeg i oppvarmet garasje har jeg alltid 110+ km rekkevidde. Batteritemperatur er en faktor som påvirker rekkevidden, noe som også gjelder Tesla. Men batteriet varmes også opp av strømmen som trekkes fra det slik at rekkevidden etterhvert "kommer tilbake".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 03. januar 2013, klokken 19:59
Er da akkurat det samme med trillingene, skjønner ikke bekymringen her. Blir batteriet kaldt, synker gjenstående rekkevidde. Parkerer jeg i oppvarmet garasje har jeg alltid 110+ km rekkevidde. Batteritemperatur er en faktor som påvirker rekkevidden, noe som også gjelder Tesla. Men batteriet varmes også opp av strømmen som trekkes fra det slik at rekkevidden etterhvert "kommer tilbake".
Grunnen er at tapet virker å være ganske høyt per dag. Leste for øvrig i samme tråd om en annen som ladet i 20 minutter på morgenen i -10. Da fungerte regenereringen som normalt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Leste nå at en kar opplevde svart skjerm i + 7 grader. Kanskje det bare er sw feil? Vi får følge med fremover!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjølholdt

Skal du kjøre langt og parkerer i kulde må man lade, vi kan håpe at tesla løser deler av problemet. Tror dog at lading må til ved parkering i kulde, kan se slik ut på erfaringene hittil. Endelig en fordel ved å bo på Vestlandet aldri mer enn minus 10 :)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA