Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen observerte endringer på nyere biler?

Startet av sjossang, tirsdag 23. februar 2016, klokken 06:43

« forrige - neste »

Øyvind.h

Tipper svaret ligger i:
- Skikkelig forvarming - kanskje i varm garasje?
- Skikkelig sparekjøring
- Høydemeter ned (5-600 meter ned)
- Ikke særlig med varme i kupe
- Temperaturen var kun -27 akkurat der bilen startet, men langt høyere temperatur underveis.

Da høres 165km teoretisk oppnåelig ut med 28kWh energi.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

2,5 kw pr mil e mye, men har ikke mye erfaring med Leaf i slik kulde, så at det gikk mye mer ved minus 6-8 og jeg syns største forskjell var at den rulla mye dårligere, tipper en nye uansett 2. eller 3. Gen ruller bedre enn min gml der kanskje hjullager og bremser ødlegger litt.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TM

Noe av forklaringen ligger nok i at de har fått litt hjelp tyngdekraften. Antar at de har startet ca 800 moh. Det vil nok utgjøre minst 10 % ekstra rekkevidde. Men nye Leaf leverer uansett god rekkevidde, men å kjøre på langtur i kuldeperioder er fortsatt en utfordring før vi får biler med +50 kWh batteri.

leafnor

Legg inn turen Hemsedal-Oslo i http://www.jurassictest.ch/GR/
og 1500W på varme, så kommer du 160 km på 28 kWt forbruk.

Starter på 600moh.

Derimot, snu kjøreturen, og du mangler 4,5kWt, eller du kommer deg ca 140 km.
Hadde det vært rimelig flatt, ville den kommet seg ca 150km
28/15= 1,87 kWt/mil.
Min 2012 med nå SOH 89% og lader til 19,2 kWt, netto 18,7 klemmer jeg 10 mil ut av på pen kjøring og med "null" varmeforbruk (Varmeinnovasjon og godt isolert vannbårent varmesystem)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Jeg tok en test med min gen 2 Leaf på torsdag.
Utetemp rundt 15 minus.
2+1 time forvarming
Batteritemp ca +10 grader
Lav temp i kupeen (men startet glovarm etter forvarming); vekslet mellom heat 16c/resik/heat off
Maks sparekjøring, ikke over 80 km/t ellers på fartsgrensen i 50-70 soner

Med disse forutsetningene kom jeg tre ganger rundt en løype på 38 km,114 km. Med gjenværende batteri ville jeg kommet ca 135 km.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 15. januar 2016, klokken 16:15
Jeg tok en test med min gen 2 Leaf på torsdag.
Utetemp rundt 15 minus.
2+1 time forvarming
Batteritemp ca +10 grader
Lav temp i kupeen (men startet glovarm etter forvarming); vekslet mellom heat 16c/resik/heat off
Maks sparekjøring, ikke over 80 km/t ellers på fartsgrensen i 50-70 soner

Med disse forutsetningene kom jeg tre ganger rundt en løype på 38 km,114 km. Med gjenværende batteri ville jeg kommet ca 135 km.

Min kommentar er OT, men jeg må bare: Fasinerende hva EL-bileiere gjør, som bl.a å slå ihjel tid med en slik testrunde. (Og ja, jeg er en slik EL-bileier. For skal kjøre en tur å hurtiglade nå i -14, ikke for annet enn å se hvor lite hurtig den lader  :P)  )
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Øyvind.h

#21
Entusiaster kan finne på de merkeligste ting for å tyne bilene sine. Det er ganske gøy å eksperimentere, selv om resultatene ikke fungerer til noe annet enn å vise ekstreme best case situasjoner :)
Min langtur forrige helg var dessverre ingen test (måtte i begravelse), men allikevel ble det en veldokumentert og interessant tur for meg som entusiast og familiemann. Kona bare rister på hodet når jeg tar frem telefonen og knipser ivei  ;D

Tips til hurtiglading i -14: bruk bilen på en slik måte at batteritempen går opp! Da blir ikke hastigheten på laderen så ille! Fikk selv 20kW effekt i snitt selv i -15. Det skyldtes at jeg ikke prestekjørte på vei hjem, ettersom jeg visste jeg uansett måtte lade :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitat fra: leafnor på fredag 15. januar 2016, klokken 16:43
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 15. januar 2016, klokken 16:15
Jeg tok en test med min gen 2 Leaf på torsdag.
Utetemp rundt 15 minus.
2+1 time forvarming
Batteritemp ca +10 grader
Lav temp i kupeen (men startet glovarm etter forvarming); vekslet mellom heat 16c/resik/heat off
Maks sparekjøring, ikke over 80 km/t ellers på fartsgrensen i 50-70 soner

Med disse forutsetningene kom jeg tre ganger rundt en løype på 38 km,114 km. Med gjenværende batteri ville jeg kommet ca 135 km.

Min kommentar er OT, men jeg må bare: Fasinerende hva EL-bileiere gjør, som bl.a å slå ihjel tid med en slik testrunde. (Og ja, jeg er en slik EL-bileier. For skal kjøre en tur å hurtiglade nå i -14, ikke for annet enn å se hvor lite hurtig den lader  :P)  )

Av frykt for å bli ansett som splitter pine gal, tør jeg ikke fortelle venner, familie og kollegaer om disse meningsløse testturene. Fint å ha forumet hvor det i hvert fall finnes noen med samme diagnose :-)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sjossang

Jeg spurte, og varmen var slått av/på underveis.

Videoen vil bli lagt ut senere. Skal purre Nissan Nordic etter den.

I begynnelsen av videoen ser vi at to Nissan Leaf, en 2014 (?) og en 2016 legger ut på tur sammen med en eGolf og en Soul. Dessverre var det bare 30kWh-bilen som var fulladet fra start, og vi fikk derfor ikke sett når disse stoppet.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

leafnor

Sitat fra: sjossang på fredag 15. januar 2016, klokken 23:23
Jeg spurte, og varmen var slått av/på underveis.
Aha! Derfor at det ikke ble som mine foreslåtte 155,7km!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 15. januar 2016, klokken 16:54
Sitat fra: leafnor på fredag 15. januar 2016, klokken 16:43
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 15. januar 2016, klokken 16:15
Jeg tok en test med min gen 2 Leaf på torsdag.
Utetemp rundt 15 minus.
2+1 time forvarming
Batteritemp ca +10 grader
Lav temp i kupeen (men startet glovarm etter forvarming); vekslet mellom heat 16c/resik/heat off
Maks sparekjøring, ikke over 80 km/t ellers på fartsgrensen i 50-70 soner

Med disse forutsetningene kom jeg tre ganger rundt en løype på 38 km,114 km. Med gjenværende batteri ville jeg kommet ca 135 km.

Min kommentar er OT, men jeg må bare: Fasinerende hva EL-bileiere gjør, som bl.a å slå ihjel tid med en slik testrunde. (Og ja, jeg er en slik EL-bileier. For skal kjøre en tur å hurtiglade nå i -14, ikke for annet enn å se hvor lite hurtig den lader  :P)  )

Av frykt for å bli ansett som splitter pine gal, tør jeg ikke fortelle venner, familie og kollegaer om disse meningsløse testturene. Fint å ha forumet hvor det i hvert fall finnes noen med samme diagnose :-)

Dette tror jeg er helt riktig, jeg gjorde en slik test med Soul og så plumpa min bedre halvdel ut med det og ja, det ble stil mange spørsmål om det virkelig var sant at jeg hadde kjørt og kjørt på måfå...;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Einar_S

Sitat fra: bjoris på fredag 15. januar 2016, klokken 23:58
Dette tror jeg er helt riktig, jeg gjorde en slik test med Soul og så plumpa min bedre halvdel ut med det og ja, det ble stil mange spørsmål om det virkelig var sant at jeg hadde kjørt og kjørt på måfå...;)
Langt tilbake i forrige årtusen, like etter at jeg leverte inn de siste bleiene så var økonomiløp en vanlig aktivitet. Kanskje det ikke er så nymotens som du tror å ratte rundt i måfå?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA