Ladingen overskrider satt grense på 80%

Startet av Good Year, onsdag 29. november 2023, klokken 13:40

« forrige - neste »

hELgenen

Også opplevd det samme.
Antatt ar det er en bug. Om det er gjort med hensikt av VW så burde de da for guds skyld faktisk ha opplyst om det. Så det ER en bug uansett hvordan man vrir og vender på det. Om det er manglende informasjon så er DET feil,og er det slik at bilen egentlig ikke skal lade over 80% så er DET feil. Så uansett hvordan man ser på dette,så er og blir det feil.

Litt oppgitt over VW her dessverre..
Men uansett...SW teamet til VW har nå nok igjen  skaffet seg noe å gjøre...gratulerer!

gte-bjørn

Min Sony telefon gjør også det: jeg har satt den til å stoppe på 80% men en gang iblant overstyrer den og lader til 100%. Dvs. den forrige gjorde det, den nye innkjøpt i september har ikke gjort det ennå tror jeg. Uansett så sa den veldig tydelig fra.

Øyvind.h

#17
Regner med det er balansering av batteriet ettersom en sjelden lader helt opp og dermed kan få ubalanse i pakken over tid. 
Mener bilen gjør det uavhengig av battery care, og telefonen gjør det samme.

Har tidligere ikke hatt denne typen automatikk, men har jo lest og hørt om folk med ubalanse i batteripakken.
Strengt talt merket jeg kanskje nettopp det i en bil jeg hadde hvor flere toppladinger økte tilgjengelig kapasitet.

Kanskje bilen gjør det om den oppdager spenningsforskjeller. Alternativt bare etter x antall dager uten 100% soc. Med litt struktur kan en kanskje finne triggerne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Ja «Battery Care Mode» behøver ikke å være det samme som en spikret ladegrense på 80%. Mener jeg plukket det opp ett sted at MEB bilene i framtiden vil ha en mer dynamisk tilnærming til ladegrense, der det ble tatt hensyn til omgivelsestemperatur. Høyere SoC går bedre i kaldt klima, enn i ett varmt klima..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på mandag 18. november 2024, klokken 20:48Ja «Battery Care Mode» behøver ikke å være det samme som en spikret ladegrense på 80%. Mener jeg plukket det opp ett sted at MEB bilene i framtiden vil ha en mer dynamisk tilnærming til ladegrense, der det ble tatt hensyn til omgivelsestemperatur. Høyere SoC går bedre i kaldt klima, enn i ett varmt klima..

Finn gjerne en kilde til dette.
Jeg liker å vite om slikt. Har manuelt stoppet dette på 94% tidligere da jeg IKKE ville at bilen skulle lade til 100%. Jeg følger ofte med på dette og dersom bilen SKAL opp til 100% så flyr jeg jo rundt og stopper dette til skade for  batteriet i den tro at jeg redder batteriet.

vinterdekk

#21
Bilen har vært mange ganger offline og online i det siste. Appen sier dette kan skyldes serverproblemer når jeg forsøker å synkronisere. (Den har ved ett tidspunkt mistet kontakt med bilen på grunn av lite strøm på 12v batteri også.)

Ser at bilen plutselig stod på 100% igjen, selv om det ikke er lenge siden jeg lot bilen lade til 100% slik den ville. Satt ladegrense tilbake til 80% og mens jeg trykket på noe annet var ladegrensen tilbake på 100%. Det er ingen grunn til at min ID.4 skal lade til 100% nå.

Ny hypotese: Ladegrense på 100% kan være det appen/bilen faller tilbake på *dersom* det er server-problemer, og innstillingene ikke synkroniseres korrekt.

Så lignende feil på den forrige ID.4 jeg hadde, der pleide fargetema på skjermen å endre seg til en standardfarge jeg ikke hadde valgt og ikke matchet ambient-lys. Det pleide å korrigere seg selv om jeg ignorerte dette.

Redigert, lagt ved bilde. Mye kluss med synkronisering mellom app og bil i dag.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

atrus

Ser i appen at optimalt lademål, det som anbefales, nå er 90%. Tidligere mener jeg det var 80%? Har forøvrig den nye id 4Motion 2025-modell.


Tødding

Kanskje fordi det er vinter nå og temperaturen er lavere – da står det ja «Denne verdien er bl.a. avhengig av utetemperatur.»

vinterdekk

Er den teksten endret i Volkswagen appen?

Ser at det står "Denne verdien er bl.a. avhengig av utetemperatur" i appen hos meg også, men husker ikke å ha lest det tidligere. Kanskje jeg som blingser.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Står i Volkswagen release notes at batteriladegrense bestemmes med hensyn til omgivelsestemperatur. Men dette var for 4 måneder siden og for biler med programvare versjon 5. Jeg har 4.1.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

E-Trond

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 23. november 2024, klokken 20:26Er den teksten endret i Volkswagen appen?

Ser at det står "Denne verdien er bl.a. avhengig av utetemperatur" i appen hos meg også, men husker ikke å ha lest det tidligere. Kanskje jeg som blingser.
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 23. november 2024, klokken 20:26Er den teksten endret i Volkswagen appen?

Ser at det står "Denne verdien er bl.a. avhengig av utetemperatur" i appen hos meg også, men husker ikke å ha lest det tidligere. Kanskje jeg som blingser.

Har riktignok ID7 Gtx,men der ble plutselig teksten endret fra 80% til 90 % i appen.
Så i kaldt vær så er anbefalingen tydeligvis 90%
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Krokstein

Krever det faktisk sw 4.0 eller høyere for å få opp dette? Står fremdeles anbefalt 80% hos meg (sw3.7)
ID.4 GTX

Tørkerull

Sitat fra: vinterdekk på mandag 18. november 2024, klokken 20:48Ja «Battery Care Mode» behøver ikke å være det samme som en spikret ladegrense på 80%. Mener jeg plukket det opp ett sted at MEB bilene i framtiden vil ha en mer dynamisk tilnærming til ladegrense, der det ble tatt hensyn til omgivelsestemperatur. Høyere SoC går bedre i kaldt klima, enn i ett varmt klima..

På FB siden ID drivers club sier selv admin der at dette er et synkronisering problem mellom bilen og appen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA