Veldig varierende rekkevidde og strømforbruk - kan det være batterivarmesystemet

Startet av Mastiff, mandag 09. desember 2024, klokken 11:32

« forrige - neste »

Mastiff

I går fikk jeg tekstmelding med varsel om "Høyvoltbatteriet må lades omgående for å unngå skade". I tillegg så det sånn ut på appen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vi satte den til lading, og den ladet i normal hastighet over natte, til 90 % (vanligvis lader jeg til 80, men for sikkerhets skyld...). I dag kjørte fruen rundt 4 mil fra Mandal til Kristiansand, og bilen slukte batteri. Den brukte over 30 % på de fire milene, noe som vel tilsvarer rundt 12 mils rekkevidde på den ladingen! Så hun dro innom Shell på vestsiden av Kristiansand og ladet der på hurtigladeren. Kom aldri opp i mer enn 30 kw, og etter 40 minutter var den oppe i 80 %. Da hun kjørte ut, fikk hun varsel om varmt batteri, antar jeg:

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

På den neste mila har hun nå brukt tre prosent! Kan det tyde på at det er en feil i det systemet som skal varme opp og kjøle ned batteriet, eller kan dette være "troll i trompeten" av typen programvarefeil som ble ordnet av å lade en stund på hurtiglader igjen, om enn på lav hastighet?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Vaduz

Må vel være noe galt med batteriet her. Finnes jo ingen grunn til å lade på 52% SOC for å unngå skade. Ville tatt den med til verksted.

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Electric cars in Norway

Sitat fra: Toalmar på mandag 09. desember 2024, klokken 19:06Må si meg enig her ja, bare og oppsøke verksted med en gang.
Må være noe feil med batteri balanseringen. BMS. Dette skal verksted hastebehandle og du skal ha krav på leiebil hvis det strekker ut i tid.

Toalmar

Sitat fra: Mastiff på mandag 09. desember 2024, klokken 11:32I går fikk jeg tekstmelding med varsel om "Høyvoltbatteriet må lades omgående for å unngå skade".

Vi satte den til lading, og den ladet i normal hastighet over natte, til 90 % (vanligvis lader jeg til 80, men for sikkerhets skyld...). I dag kjørte fruen rundt 4 mil fra Mandal til Kristiansand, og bilen slukte batteri. Den brukte over 30 % på de fire milene, noe som vel tilsvarer rundt 12 mils rekkevidde på den ladingen! Så hun dro innom Shell på vestsiden av Kristiansand og ladet der på hurtigladeren. Kom aldri opp i mer enn 30 kw, og etter 40 minutter var den oppe i 80 %. Da hun kjørte ut, fikk hun varsel om varmt batteri, antar jeg:

På den neste mila har hun nå brukt tre prosent! Kan det tyde på at det er en feil i det systemet som skal varme opp og kjøle ned batteriet, eller kan dette være "troll i trompeten" av typen programvarefeil som ble ordnet av å lade en stund på hurtiglader igjen, om enn på lav hastighet?
Hva skjedde videre her?
Er spent på hva som var galt og hvordan det ble løst
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA