Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Strømkostnad Nye Think

Startet av Epleskreller, fredag 11. januar 2013, klokken 23:04

« forrige - neste »

Epleskreller

Jeg kan altfor lite om dette, men har fått spørsmålet og lurer selv..

Slik jeg forstår det fungerer motoren med elektromagneter?  Kan det skapes et potensielt skadelig "miljø" i bilen? Det er en "kjent sak" at å bo i nærheten av høyspentledninger kan være farlig (økt kreftrisiko), er det noe av det samme med elbil? Barna sitter nærmest oppå motoren med barneseter..

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Spinner

Ikke noe som skal bekymre deg, fant denne på et annet forum:

SitatI've seen in several blogs now where a commenter has stated that the Roadster is like "strapping a bag of cell phones to your head", in terms of the EMF radiation. So I picked up an EMF detector, sensitive in the 30-300Hz range (serendipitously equivalent to 1800 - 18000RPM), and took my Roadster for a spin.

For calibration, the meter shows around 100 milligauss when placed next to my iPhone on a call, in the position my head would be.

In the Roadster, I found that the only place in the cabin with noticeable EMF levels is just above the headrest; the reading peaked there at 50 milligauss (half the strength of a cell phone) for a couple seconds during peak acceleration. While cruising, the EMF reading there was around 3-4 milligauss, and dropped to imperceptible levels throughout the rest of the cabin.

In other words, the kinetic energy of the Roadster is a far greater concern than the electromagnetic energy.  Thought some of you might like to know!

Epleskreller

Avtar ikke slike felt veldig med avstanden? Hvorfor får han da kun utslag ved hodestøtten?

(for ordens skyld er jeg ikke engstelig enda, bare en ting til som bør være utforsket før jeg får finalize-mailen. Vil ikke grille barna på langtur..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Aspiranten

Elektriske tog har vært brukt lenge. Det har også elektromoren i industrien. Kjørte du bilbane når du var liten så kjørte du elmotor med magneter uskjermet. Spesielt merket Tyco.

Er ikke redd for stråling. Maglev togene i Japan er nok mye mye verre, og lovlige :-)
Nissan Leaf

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA