Hovedmeny

Henger

Startet av Svk, tirsdag 11. februar 2025, klokken 10:45

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. februar 2025, klokken 10:04
Sitat fra: RJK på onsdag 12. februar 2025, klokken 17:21
Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. februar 2025, klokken 16:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. februar 2025, klokken 15:12
Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. februar 2025, klokken 14:32Jeg kjøpte min lille Tysse 6002 ny i 2011 for 8690,-. Kassemål 200x140 (innvendig ca 194x134), men både fremre og bakre lem kan fjernes når jeg skal frakte lengre gods. Egenvekt kun 180 kg, det er også noe å tenke på når man kjøper en liten henger med 750kg totalvekt. Helt nydelig å ha etter bilen, og veldig stabil med hjulene utenfor kassa i stedet for under. Eneste jeg har kostet på den er nye dekk, ellers har den vært helt problemfri.

Merk også at hvis du tar BE-lappen trenger du ikke bry deg om tillatt totalvekt på hengeren, da er det aktuell totalvekt som gjelder.

Er akkurat den jeg og har, bare 2005-modell. Har akkurat samme erfaring. Super-holdbar. Har fraktet enormt mye i den. Det ser litt rart ut når jeg frakter bjelker på 5,20 med den, og med vekten litt langt bak, siden det er umulig å få de langt nok frem. Virker som 6080 er ganske lik, bare 40cm lengre plan. Er jo og praktisk med regn og sånt hvis en frakter ting på 2,40 å kunne ha karmene på, så en kan ha presenning over. https://tysse.no/tilhengere/varehenger/tilhenger-6080-750kg

Hvis jeg må frakte 5+ meter lange bjelker bruker jeg gratis lånehenger som de fleste tilbyr. Ikke f..n om jeg laster noe slikt på min egen Tysse, det du beskriver er jo helt sinnsykt!
Om man skal frakte 5m lange bjelker, så er vel det mer naturlige å få de fraktet til seg. Tross alt, hvor ofte gjør man det?

En ting er jo at dette stikker sabla langt ut bak, så fort gjort at det blir vanskelig i trafikken. En kanskje viktigere ting er fordeling av vekt. Når lasten stikker så langt ut bak, blir jo hengeren baktung, og man må kompensere med lodd eller annet som kan flytte vekten forover.

Jeg har holdt på å renovere en hytte de siste årene, så det har blitt en del lass. Hytten er en del mil unna huset, og jeg tar med lasset når jeg kjører opp på fredagen, så tror ikke jeg kunne fått lånehenger i 3 dager.
Når jeg kjører sånne bjelker så prøver jeg samtidig å kjøpe noe annet, og noen kortere og som jeg skyver helt frem mot bilen, sånn at ikke balansen skal bli så ille. Og så fester jeg en flagrende pose bakerst.

Må si jeg har fraktet overraskende mange lass med materialer, siden alle overraskelsene med det byggtekniske har vært av det negative, og har tatt litt om gangen. Så hele tiden har tanken vært: "blir nok ikke så mange flere lass nå", før det blir det. Er jo ofte mye annet jeg og skal ha med opp, så er mye mer praktisk å bare kjøpe det en trenger på OBS Bygg og ta det med. Dersom jeg skulle bestilt frakt for hver gang ville det blitt svindyrt.

Blir jo mindre enn 2 meter utstikk bak, så så ille er det jo ikke  ;D  Skal sies at det er svært få kryss osv. fra der jeg kjører fra til der hytten er.


Med god planlegging og med avsatt kapital, kunne man kanskje kutta ned lasten av de lange bjelkene til kun en tur. Kanskje 2 om man oppdager at prosjektet plutselig blir større enn man først trodde!

Får man da og fraktet med mere samtidig, så kan kostnaden fort bli dekket inn/godt redusert på differansen ved stadig å kjøre tilhenger alle disse milene.

Blir fort sabla mange mil totalt om man bare kjører litt og litt, og en god del merforbruk av strøm pga rekkeviddetapet med henger.

Men fint å høre at du har tenkt tanken på vektfordelingen, og balansert den ut. Og, ja jeg tenkte vel ikke så nøye på at man kan legge ned fremre lem og, og derved legge så noe av utstikket kan gå over draget, som reduserer utstikket bak og bedre balanserer hengeren.

Forøvrig, interessant det sitatet der, om at det ikke er begrensninger på lengden, men likevel kategorisk slår fast at utstikk på 3m eller mer, er uforsvarlig!

Om man stort sett kjører langs rett(ish) vei, så er vel ikke dette en "konklusjon" jeg er helt enig i. Men skal man kjøre der det er mye svingete veg og/eller mange rundkjøringer, så er det nok en litt annen sak!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Føler ikke jeg kunne planlagt så veldig mye bedre. En ser ikke hva som er under gulvene og fundamenteringen og takene før jeg river opp. Har tatt ca 1 rom om gangen, i tillegg til 3 terrasser. Så da dukker behovet opp etterhvert. Har hatt to lass med materialer i tillegg som jeg har fått tilkjørt, i form av rupanel til tak og terrassebord på tilbud, så det slapp jeg å kjøre.
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Sitat fra: RJK på torsdag 13. februar 2025, klokken 10:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. februar 2025, klokken 10:04
Sitat fra: RJK på onsdag 12. februar 2025, klokken 17:21
Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. februar 2025, klokken 16:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. februar 2025, klokken 15:12
Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. februar 2025, klokken 14:32Jeg kjøpte min lille Tysse 6002 ny i 2011 for 8690,-. Kassemål 200x140 (innvendig ca 194x134), men både fremre og bakre lem kan fjernes når jeg skal frakte lengre gods. Egenvekt kun 180 kg, det er også noe å tenke på når man kjøper en liten henger med 750kg totalvekt. Helt nydelig å ha etter bilen, og veldig stabil med hjulene utenfor kassa i stedet for under. Eneste jeg har kostet på den er nye dekk, ellers har den vært helt problemfri.

Merk også at hvis du tar BE-lappen trenger du ikke bry deg om tillatt totalvekt på hengeren, da er det aktuell totalvekt som gjelder.

Er akkurat den jeg og har, bare 2005-modell. Har akkurat samme erfaring. Super-holdbar. Har fraktet enormt mye i den. Det ser litt rart ut når jeg frakter bjelker på 5,20 med den, og med vekten litt langt bak, siden det er umulig å få de langt nok frem. Virker som 6080 er ganske lik, bare 40cm lengre plan. Er jo og praktisk med regn og sånt hvis en frakter ting på 2,40 å kunne ha karmene på, så en kan ha presenning over. https://tysse.no/tilhengere/varehenger/tilhenger-6080-750kg

Hvis jeg må frakte 5+ meter lange bjelker bruker jeg gratis lånehenger som de fleste tilbyr. Ikke f..n om jeg laster noe slikt på min egen Tysse, det du beskriver er jo helt sinnsykt!
Om man skal frakte 5m lange bjelker, så er vel det mer naturlige å få de fraktet til seg. Tross alt, hvor ofte gjør man det?

En ting er jo at dette stikker sabla langt ut bak, så fort gjort at det blir vanskelig i trafikken. En kanskje viktigere ting er fordeling av vekt. Når lasten stikker så langt ut bak, blir jo hengeren baktung, og man må kompensere med lodd eller annet som kan flytte vekten forover.

Jeg har holdt på å renovere en hytte de siste årene, så det har blitt en del lass. Hytten er en del mil unna huset, og jeg tar med lasset når jeg kjører opp på fredagen, så tror ikke jeg kunne fått lånehenger i 3 dager.
Når jeg kjører sånne bjelker så prøver jeg samtidig å kjøpe noe annet, og noen kortere og som jeg skyver helt frem mot bilen, sånn at ikke balansen skal bli så ille. Og så fester jeg en flagrende pose bakerst.

Må si jeg har fraktet overraskende mange lass med materialer, siden alle overraskelsene med det byggtekniske har vært av det negative, og har tatt litt om gangen. Så hele tiden har tanken vært: "blir nok ikke så mange flere lass nå", før det blir det. Er jo ofte mye annet jeg og skal ha med opp, så er mye mer praktisk å bare kjøpe det en trenger på OBS Bygg og ta det med. Dersom jeg skulle bestilt frakt for hver gang ville det blitt svindyrt.

Blir jo mindre enn 2 meter utstikk bak, så så ille er det jo ikke  ;D  Skal sies at det er svært få kryss osv. fra der jeg kjører fra til der hytten er.


Med god planlegging og med avsatt kapital, kunne man kanskje kutta ned lasten av de lange bjelkene til kun en tur. Kanskje 2 om man oppdager at prosjektet plutselig blir større enn man først trodde!

Får man da og fraktet med mere samtidig, så kan kostnaden fort bli dekket inn/godt redusert på differansen ved stadig å kjøre tilhenger alle disse milene.

Blir fort sabla mange mil totalt om man bare kjører litt og litt, og en god del merforbruk av strøm pga rekkeviddetapet med henger.

Men fint å høre at du har tenkt tanken på vektfordelingen, og balansert den ut. Og, ja jeg tenkte vel ikke så nøye på at man kan legge ned fremre lem og, og derved legge så noe av utstikket kan gå over draget, som reduserer utstikket bak og bedre balanserer hengeren.

Forøvrig, interessant det sitatet der, om at det ikke er begrensninger på lengden, men likevel kategorisk slår fast at utstikk på 3m eller mer, er uforsvarlig!

Om man stort sett kjører langs rett(ish) vei, så er vel ikke dette en "konklusjon" jeg er helt enig i. Men skal man kjøre der det er mye svingete veg og/eller mange rundkjøringer, så er det nok en litt annen sak!

Det handler ikke bare om vektfordeling, men også om lastsikring. Når man fjerner den fremre lemmen og plasserer lasten fremover over draget blir det straks mye vanskeligere å sikre den mot forskyvning fremover ved bråbrems eller (i verste fall) kollisjon. Og hva skjer med last som ikke er tilstrekkelig sikret ved en bråstopp? Jo, den fortsetter fremover og inn i bakenden på bilen, og kanskje også gjennom bakluka og inn i kupeen hvor det sitter folk. Jeg ønsker ikke å krisemaksimere, og aner heller ikke hva slags kompetanse dere besitter mht kjøring med tilhenger og lastsikring, men jeg ser daglig skrekkeksempler med tilhengerkjøring hvor det er helt tydelig at sjåføren ikke har peiling overhodet.

Uansett, denne diskusjonen er muligens en liten avsporing fra emnet, men den belyser likevel viktigheten for TS av å ta en vurdering av de reelle fraktbehovene, og skaffe seg en henger ut fra det. Hvor store kolli er det aktuelt å frakte, og må lasten beskyttes fra vær og vind underveis? Personlig ville jeg valgt ut fra 90-ish prosent av det forventede behovet, og funnet andre alternativer for de siste 10 prosentene som dukker opp innimellom.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Man skal uansett lem eller ikke, sikre lasten mot forskyvning og forflytning. Dette kan enkelt løses med god stropping, som man uansett kan og skal benytte.

Des mer "homogen" lasten er, i dette tilfellet bjelker i ca lik lengde, tykkelse og bredde, vil man lettere sikre de mot forflytting fremover eller bakover med å surre/stroppe de stramt sammen og la friksjonen mellom disse jobbe sammen med at de surres i klem mot hverandre.

Og så er det faktisk lettere å feste disse sammensurrede/stroppede bjelkene mot drag og surrekroker når lemmen ikke er i veien. Litt annet når lasten kommer innenfor karmen og dessuten stikker over det hele. Da vil karmen hjelpe litt til, men er ikke sterk nok alene til å stoppe tung last som vil fremmover, så surring/stropping er uansett alfa og omega!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

En skal ha ganske lang henger om en skal frakte innenfor karmene  :)
Føler jeg har blitt veldig flink til å feste lasten, også bjelkene. Bruker to kraftige jekkestropper på hengeren (for å holde lasten klistret til gulvet), og så har jeg ekstra stropper langt bak på lasten og langt foran (rundt selve lasten). Foran er lasten splittet av nesehjuls-staget. Her skinner og Tysse-hengeren med at jekkepunktene er veldig sterke. Pleier å ha en del ekstra stropper på også, bare i tilfelle noe skulle svikte, men og for å unngå bevegelse fremover og bakover. Ganske sikker på at sikringen er mer enn god nok. Det ser litt verre ut med de som legger bjelkene oppå karmene  :D
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA