Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av Rulud, søndag 03. februar 2013, klokken 18:54

« forrige - neste »

Rulud

Vurderer seriøst Elbil, og har sett på en 12 år gammel Think.  Hvilke fallgruver kan man gå i ved kjøp av en såpass gammel Elbil? Den fungerte greit, og alle original batteriene var ok.  Endel rust på bærearm og styrestag etc, ellers hel og iorden. Takker for evt svar!
Kristiansand

elektrolux

#1
Få biler kan gi så mye kjøre og bruksglede som Think Classic. Den glimrer til der det virkelig gjelder. Med sitt korte men romslige bøtteplastkarrosseri takler den hverdagens utfordringer med trange parkeringsplasser, og rim og frost nedkjempes på rekordtid med varmetråder i ruta, kombinert med helelektrisk varmeapparat som ikke først må varme opp vann som på alle andre biler. Stadige småturer hit og dit går som en lek med høy og oversiktelig sittestilling med lett inn og utstigning. På toppen av alt dette har den markedets beste regenereringsfunksjon der en slipper å gire mellom diverse halvhjerta kjøremoduser for å holde jevn fart ned en bakke. Her er det automatisk selvregulerende regen om hastigheten stiger mer enn 5 km/t over sist en gav pådrag på fartspedalen, og mulighet for å aktivere regen via bremsepedalen.

Desverre er selv ikke denne tassen perfekt, og har noen innebygde feilkonstruksjoner hovedsakelig mot det overbelastede originale NiCd batteriet.

Bilen lar bruker overbelaste dette batteriet både i strømstyrke, og mengden strøm fører kan trekke ut av det før bilen stopper. Her gjelder det å ikke utforske bilens potensiale, og få ettermontert batterimonitoreringsutstyr for å kunne kontrollere strømmen manuelt.

Velg derfor bil med omhu. Det beste er biler med IV meter eller Robometer montert, da dette gir kontinuerlig tilbakemelding om batteriets tilstand. Et annet alternativ er biler med Litium batteri, som tåler belastningen fra bilen. Ombygging til litium krever ny godkjenning, og dette er meget vanskelig i Norge. Likevel er det etter 15 sep 2012 kommet nye regler som åpner for godkjenning i utlandet, som så må godtas i Norge. ;)

Husk disse bilene er minst 12 år gamle, og tilstanden varierer fra rustfrie strøkne biler med nødvendige oppgraderinger, til biler der rust har tatt tak i kanaler, batterie med 50km- rekkevidde, og teknisk sett er defekt, og med slark både her og der, og myggsopp har satt seg i seter og interiør forøvrig. Prisene varierer for tiden mellom 5000 kr for delebiler og opp til 120000 kr om en vil ha ferdig ombygget bil med 200+km rekkevidde.

Rust på bærearm og styrestag er problemfritt, men det kan tyde på at der kan være rust like bak fronthjulene, og kanalen bak der.

Husk å sjekke ladeinntak for sotede/svidde kontakter og bakaksel for hellende bakhjul/slark. Det koster kr 1250.-, h.h.v kr 10000.- å få fikset disse hos meg, og gjerne mer på dyrere verksteder.

Vær ytterst forsiktig med biler som nylig har rekondisjonert batteriet, og som selges før nye problemer oppstår. Du har ikke lyst å kjøpe disse problemene. Hadde nylig en "Jomfruelig" bil med en eier siden ny til reperasjon, og eneste problemet viste seg å være at en batteriblokk som var byttet 1-2år tidligere hadde røket på nytt. Sannsynligvis var aldri denne reperasjonen optimal, og bytteblokken kan ha vært dårlig, eller satt inn uten nødvendig tilpassning av ladetilstanden. Resultatet ble at eieren etter 12 års bruk av bilen måtte reparere den for like over 5000 kr. Ikke værst om en deler utgiften på antall år og km (69000km) bilen hadde kjørt.

Denne solskinnshistorien er desverre unntaket i stedet for regelen for disse bilene, og de fleste som kjøper en Think Classic opplever en regning på ca 20-35000 kr før bilen (pasienten) er stabilisert.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rulud

Takker for godt svar  :)
Må sjekke litt ang batteriene og hvordan ladet/belastet/bruk, skjønner jeg.
Det var montert Pak Trak batteriovervåker i bilen.
Ang rust, må jeg nok under å sjekke kanaler mm.
Så kun en hel plate under kupe'n av bilen...
Er fersk på Elbil markedet, så studerer sidene her i alle ledige stunder  :)
Vurderer en prøvetur med både tvillinger samt Leaf, men innkjøpskostnadene blir jo selvsagt større.
Think'n er jo et billig og gøyalt alternativ for en førstegangs kjøper!
Men har lite lyst til å få store utgifter og mye mekking....
Kristiansand

OneMore

Hei, mener du snakker om en som ligger ute på finn? Grå eller noe sånn.
Mener at det er samme som jeg hjalp med noe diagnosering.

Virker som en hyggelig eier som jeg tror sier sannheten.

Jeg har hytte i Vennesla :-) Derfor jeg stakk innom....

Få deg Think, (Made in Norway)

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA