Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tråden for oss med ulyder i forstillingen

Startet av koffeld, tirsdag 15. januar 2013, klokken 23:45

« forrige - neste »

koffeld

Da har jeg vært ute og kjørt litt på holka i Oslo. I en bratt nedoverbakke i 5 km/t skle jeg sidelengs nedover noen meter før jeg heldigvis stoppet opp. Etterpå sto ESP lyset på konstant (ikke varsellampa for at man har skrudd av ESP manuelt). Tydelig også at ESP ikke lenger er aktiv så jeg må ta det enda litt mer med ro.

Lampa forsvinner ikke om jeg skrur av og på bilen, er det noe annet jeg kan prøve før jeg tar kontakt med BNH?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

jkirkebo

Sitat fra: koffeld på lørdag 29. desember 2012, klokken 16:55
Da har jeg vært ute og kjørt litt på holka i Oslo. I en bratt nedoverbakke i 5 km/t skle jeg sidelengs nedover noen meter før jeg heldigvis stoppet opp. Etterpå sto ESP lyset på konstant (ikke varsellampa for at man har skrudd av ESP manuelt). Tydelig også at ESP ikke lenger er aktiv så jeg må ta det enda litt mer med ro.

Lampa forsvinner ikke om jeg skrur av og på bilen, er det noe annet jeg kan prøve før jeg tar kontakt med BNH?

Koble av 12V batteriet, vent et par minutter og koble det på igjen. Dette pleier å resette endel ting, mulig det virker for dette også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Evt. er det kommet snø, is eller skitt i ABS-sensoren i hjulet (rotasjons-måler). Dette kan skje på de fleste biler og medfører bl.a. at ABS-bremsene ikke fungerer.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Lynet

Sitat fra: Blip på mandag 31. desember 2012, klokken 12:41
Evt. er det kommet snø, is eller skitt i ABS-sensoren i hjulet (rotasjons-måler). Dette kan skje på de fleste biler og medfører bl.a. at ABS-bremsene ikke fungerer.

Snø og skitt forstyrrer ikke ABS-føleren, men slitasjestøv fra bremsene kan gjøre det da det innholder fint jernstøv som kan forstyrre magnetfeltene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

koffeld

Startet opp bilen i dag etter et par dager i ro. Og nå var ting tilbake til normalt, uten at jeg har koblet fra 12v.

Forøvrig fungerte ABS selv om ESP ikke var i drift. Det er også en egen varsellampe for ABS-systemet.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Lynet

ESP er egentlig kun egen bit av ABS-systemet. Bruker akkurat samme ventiler i ABS-enheten men ESP må ha litt flere inn-signaler blant annet akselerasjonsføler, yawsensor og rattsensor.
Kan nok hende at styreenheten tørna litt hvis du glei sidelengs, er ikke sikkert japsene har tatt høyde for slik manøver  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA