Mercedes først ute med avansert selvkjøring, Level 4

Startet av Boikott My Ass, onsdag 07. august 2024, klokken 08:26

« forrige - neste »

daktari

Det er en feil i artikkelen, står at Tesla har nivå 3, noe de ikke har.

Forskjellen på nivå 2 og 3 handler om hvem som har ansvaret når noe går galt når roboten kjører. Nivå 2 sjåføren, nivå 3 bilen (og produsenten).

På nivå 2 skal sjåføren alltid overvåke og være klar til å ta over øyeblikkelig, mens på nivå 3 trenger ikke mennesket bak rattet følge med og kan f. eks lese bok. sove etc, for bilen har ansvaret. Men må være bak rattet for å ta over når bilen ber om det, innen en viss tid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Boikott My Ass

Med den veistandarden vi har i Norge så må vi nok opp på Nivå 5
Bmw 530i G30

RJK

Sitat fra: Bmw_Tryne på onsdag 07. august 2024, klokken 09:48Med den veistandarden vi har i Norge så må vi nok opp på Nivå 5
4 er jo tilnærmet lik nivå 5, dog med begrensninger til vær/forhold og/eller geografisk begrenset!

Ellers ser det jo ut som Ford har fått godkjenning i Europa, men er vel riktignok bare Nivå 2 da, da sjåfør må følge med og gripe inn om bilen ber om det. Så ikke hands free og eyes off the road!

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/KM8007/mach-e-kan-kjoere-haandfritt-i-europa?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row14_pos2&utm_medium=dre-66b38055cc71d1d1dc5e6189
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Nivå 5 har ingen begrensninger i vær, føre, trafikk eller vei, altså nærmest utopi. Men det har nå Musk sagt på aksjonærsamling og på konferanse.

Nivå 4 har begrensninger i "Operational design domain (ODD)", altså f. eks. Kun på motorvei, kun i by, kun under 150 km/t, kun i snøvær etc, og kombinasjoner av disse. Bilen er fullt selvkjørende uten menneske innenfor den definerte ODDen.  Kommer den utenfor ODD så vil den stoppe sikkert.

En nivå 3 har et menneske i bilen som ikke kjører til vanlig, men som blir bedt om å ta over når bilen når grensen for ODDen.

Nivå 3 og 4 ligger altså veldig nærme hverandre, det som skiller er hvordan bilen håndterer "dynamic driving task (DDT)" når grensen for ODD nås.

Level 2 er et tydelig skille og betegnes assistanse, og mennesket er alltid ansvarlig og sjåfør av bilen, selv om det kan være hands off i perioder.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA