Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kjøpte jeg ikke EQC?

Startet av Svk, fredag 17. mai 2024, klokken 19:35

« forrige - neste »

egleh

når det gjelder svingradius så ligger de fleste firehjulstrekkerne fra oppunder 12m og opp, det er kun bakhjulsdrevne ala meb plattformen som er nede på ca 10. forhjulsdrevne og relativt korte biler er på rundt 11, stellantis plattformen gjør det greit på rett under 11.  https://www.elbil24.no/pro/best-og-darligst-pa-svingradius/79262216  så verken eqb eller eqc er noe særlig bedre enn tang på det.

Svk

Takk for info.har du tilgang?evt hvem er 10 på topp?

egleh


egleh


Svk

Takk for inside infoen.
Men er vel lengden kombinert med svingradius som gjør det knotete å parkere på trange steder

THE

Sitat fra: Svk på søndag 19. mai 2024, klokken 22:07Takk for inside infoen.
Men er vel lengden kombinert med svingradius som gjør det knotete å parkere på trange steder

Og bredden... TMX med litt over 2 m bredde pluss speil kan være utfordrende. Mener det var Galleriet øst P-hus i Oslo der det gikk akkurat å komme gjennom døråpningene innvendig i huset med speilene innfelt. Paleet P-hus med lading på plan 8 eller noe slikt, helt på toppen i alle fall, var også utfordrende med TMX, og mye på grunn av kombinasjonen bredde og svingradius da det er veldig trangt i kurvene når man skal svinge opp til neste plan. En Corsa-e, Mini eller noe lignende er nok mye bedre egnet i byen. Om jeg hadde hatt behov for å kjøre i byen jevnlig ville jeg nok kjøpt meg to biler, en liten fjert til å suse rundt effektivt i byen, og en bil som dekker behovet utenfor bygrensene. Erfaringsmessig ville nok den lille bilen blitt mest brukt på landsbygda også, da det er relativt sjelden jeg trenger plassen eller tilhengerkapasiteten til TMX.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

edyrli

Sitat fra: THE på onsdag 22. mai 2024, klokken 08:29
Sitat fra: Svk på søndag 19. mai 2024, klokken 22:07Takk for inside infoen.
Men er vel lengden kombinert med svingradius som gjør det knotete å parkere på trange steder

Og bredden... TMX med litt over 2 m bredde pluss speil kan være utfordrende. Mener det var Galleriet øst P-hus i Oslo der det gikk akkurat å komme gjennom døråpningene innvendig i huset med speilene innfelt. Paleet P-hus med lading på plan 8 eller noe slikt, helt på toppen i alle fall, var også utfordrende med TMX, og mye på grunn av kombinasjonen bredde og svingradius da det er veldig trangt i kurvene når man skal svinge opp til neste plan. En Corsa-e, Mini eller noe lignende er nok mye bedre egnet i byen. Om jeg hadde hatt behov for å kjøre i byen jevnlig ville jeg nok kjøpt meg to biler, en liten fjert til å suse rundt effektivt i byen, og en bil som dekker behovet utenfor bygrensene. Erfaringsmessig ville nok den lille bilen blitt mest brukt på landsbygda også, da det er relativt sjelden jeg trenger plassen eller tilhengerkapasiteten til TMX.

Det er i all hovedsak sånn det fungerer hos oss. Med 4 unger klarer vi oss ikke med 1 bil for å få hverdagen til å gå opp. Tang brukes når vi trenger mye plass enten til folk eller bagasje, tilhenger eller når vi er rundt på forskjellige steder. Utenom det er det Seat Mii'en som blir brukt. Den er bare 3,56 meter lang så fantastisk å parkere på overfylte handlesenter.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Svk

Var kanskje det jeg også skulle hatt :-)

Moas

Etter ny runde med bingo-priser hos tesla så har jeg gitt opp det merke for denne gang. Rene Kina biler er nei takk her.

Jeg skal se nærmere på KGM evx. Virker som mye bil for pengene. Blir nok snart en prøvekjøring :)
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Skogs

Sitat fra: THE på onsdag 22. mai 2024, klokken 08:29
Sitat fra: Svk på søndag 19. mai 2024, klokken 22:07Takk for inside infoen.
Men er vel lengden kombinert med svingradius som gjør det knotete å parkere på trange steder

Og bredden... TMX med litt over 2 m bredde pluss speil kan være utfordrende. Mener det var Galleriet øst P-hus i Oslo der det gikk akkurat å komme gjennom døråpningene innvendig i huset med speilene innfelt. Paleet P-hus med lading på plan 8 eller noe slikt, helt på toppen i alle fall, var også utfordrende med TMX, og mye på grunn av kombinasjonen bredde og svingradius da det er veldig trangt i kurvene når man skal svinge opp til neste plan. En Corsa-e, Mini eller noe lignende er nok mye bedre egnet i byen. Om jeg hadde hatt behov for å kjøre i byen jevnlig ville jeg nok kjøpt meg to biler, en liten fjert til å suse rundt effektivt i byen, og en bil som dekker behovet utenfor bygrensene. Erfaringsmessig ville nok den lille bilen blitt mest brukt på landsbygda også, da det er relativt sjelden jeg trenger plassen eller tilhengerkapasiteten til TMX.

Kan skrive under på denne. Sentrum P hus går fint når man først har kommet inn... Ganske trangt ned til kjelleren. Men med mye på et stort plan hjelper på.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Svk

Sitat fra: Moas på onsdag 22. mai 2024, klokken 20:19Etter ny runde med bingo-priser hos tesla så har jeg gitt opp det merke for denne gang. Rene Kina biler er nei takk her.

Jeg skal se nærmere på KGM evx. Virker som mye bil for pengene. Blir nok snart en prøvekjøring :)
Bingopriser ødlegger mye.men nå er de i bunn igjen.så da går det vel greit?
Kjøp en Y eller en kinabil.Du vil sikkert ikke angre

Svk

Drømmer fortsatt om. Litt mindre bil og bedre svingradius.
Måtte rygge på danskerferja for et par uker siden for å komme meg ut/forbi.(ferjefolka sin feil)
Samme i et parkeringshus forleden.trangt og bil imot når jeg skulle kjøre opp.møtte bilen i bunn.jeg kom fra feil side.så endte opp med å måtte stå i ro,så rygge for å klare svingen(mange søyler og trangt itilegg)

Ariya virker ut som en ok bil.
Har prøvekjørt.bagasjerom er ikke det største...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA