Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring Ioniq. Gi dine tilbakemeldinger

Startet av satheesh.net, mandag 12. september 2016, klokken 23:52

« forrige - neste »

Bly

210wh/km strekningen Risør-Grimstad ved å følge trafikken. Her er det en del 70 sone.
430wh/km strekningen Grimstad-Bodø med campingvogn på 1000kg med x90
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

paoe

Hei, fikk min Tesla X 90D i slutten av august. Jeg er litt skuffet over rekkevidde og superladning, og håper noen kan hjelpe meg med svar:
1. Max ladning blir angitt med ca 400km, i praksis er rekkevidden ca 25-30% kortere, ca 300km med ca 2,3kWh/10km. Ganger jeg de to tallene får jeg en batterikapasitet på: 300*0,23=69kWh. Regner jeg galt, eller har batteriet dårligere kapasitet enn det Tesla sier?
2. Jeg prøvde superladeren på E18 ved Lier sydgående retning, og ladingen kom opp i maks 50kW, dvs jeg ville trengt en time på snaut 50% oppladning. Ingen andre biler på de andre ladestasjonene. Er dette normalt? Isåfall blir langturer en langdryg affære.
Mvh, Per Ø

eha

Sitat fra: paoe på fredag 04. november 2016, klokken 10:41
Hei, fikk min Tesla X 90D i slutten av august. Jeg er litt skuffet over rekkevidde og superladning, og håper noen kan hjelpe meg med svar:
1. Max ladning blir angitt med ca 400km, i praksis er rekkevidden ca 25-30% kortere, ca 300km med ca 2,3kWh/10km. Ganger jeg de to tallene får jeg en batterikapasitet på: 300*0,23=69kWh. Regner jeg galt, eller har batteriet dårligere kapasitet enn det Tesla sier?
2. Jeg prøvde superladeren på E18 ved Lier sydgående retning, og ladingen kom opp i maks 50kW, dvs jeg ville trengt en time på snaut 50% oppladning. Ingen andre biler på de andre ladestasjonene. Er dette normalt? Isåfall blir langturer en langdryg affære.
Mvh, Per Ø

Kjipt, dette er definitivt ikke normalt. Jeg ville ha hørt med Tesla om det kan være noe galt med batteriet. :(
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

satheesh.net

Folk glemmer litt at det er under nullpunktet (0 grader) mange plasser i landet. Hvis man står parkert ute og ikke lader, så vil batteriet kreve litt for å bli varmt. Man glemmer også at rekkevidden blir lavere på vinteren.

Just sayin'...

eha

Sitat fra: satheesh.net på fredag 04. november 2016, klokken 10:49
Folk glemmer litt at det er under nullpunktet (0 grader) mange plasser i landet. Hvis man står parkert ute og ikke lader, så vil batteriet kreve litt for å bli varmt. Man glemmer også at rekkevidden blir lavere på vinteren.

Just sayin'...

Jeg tolket innlegget hans som å være representativt for hans periode med bilen som strekker seg fra august og frem til nå.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

satheesh.net

Sitat fra: eha på fredag 04. november 2016, klokken 10:51
Sitat fra: satheesh.net på fredag 04. november 2016, klokken 10:49
Folk glemmer litt at det er under nullpunktet (0 grader) mange plasser i landet. Hvis man står parkert ute og ikke lader, så vil batteriet kreve litt for å bli varmt. Man glemmer også at rekkevidden blir lavere på vinteren.

Just sayin'...

Jeg tolket innlegget hans som å være representativt for hans periode med bilen som strekker seg fra august og frem til nå.

Jeg har aldri fått 400km (typical) når den har vært fulladet. Når det gjelder punkt 2, så vet vi lite om han ankom med kaldt batteri eller ei...

Se forøvrig i denne tråden for flere erfaringer: Hvilken rekkevidde får dere på 80, 90 og 100% SOC?

eha

Det er jo forventet at du har lavere typical med din P90D, Satheesh, enn det Per kan få med sin 90D.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

satheesh.net

Sitat fra: eha på fredag 04. november 2016, klokken 12:00
Det er jo forventet at du har lavere typical med din P90D, Satheesh, enn det Per kan få med sin 90D.

Det burde ikke ha så mye å si faktisk. Se f.eks her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29363.msg512344.html#msg512344

Sitat fra: pelsjeger på torsdag 29. september 2016, klokken 21:49
90D ladet til 100% akkurat nå. 20" hjul. Tallet er 393.

Jeg forstår selvsagt at reell rekkevidde vil være mindre hos meg. Men selve utregningen trenger ikke nødvendigvis å være det. ;)

eha

Skjønner, det var faktisk litt oppklarende :)

Jeg synes uansett at det virker å være noe galt hos Per Ø...
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nie

Med rundt 1000 leverte biler i Norge hadde jeg forventet litt høyere aktivitet i denne tråden.
Fint om flere av dere som har fått biler kunne legge ut litt erfaringer med forbruk, særlig nå fra den siste perioden med endel kaldt vær rundtomkring i landet.

Postman pat

Hadde denne på FB TMX Norway og fikk bare litt feedback. Prøver igjen;

Dagens utfordring ( eller er jeg bare litt chicken?):
Tur: Asker - Gaustablikk
Avstand: 161 Km
Høyde: 1003m stigning (Asker-Gaustablikk)
WILD
CARD: Antiaerodynamisk skaphenger på 1.5 tonn
Strøm: X90D , 20" Vredestein piggfrie, 100% ladet
Variabler: SNØ og la oss si -10 c for fun.

HINT: kjørte dette strekket med samme henger, men kun 500 kg, og snittet med 450 ish.   Med 1.5 tonn båt har oppover E18 har jeg snittet på 540 da jeg dro båten.

Kommentarer om mellomlading + hvor + alle gode råd tas imot.  Vh PP
Har nå kjøpt M3 T2 3F 32 A ladeledning. Har alt bortsett fra Chademo, som jewg venter med å se om jeg får bruk for.

Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Vaagen

Sitat fra: Postman pat på torsdag 10. november 2016, klokken 16:38
Strøm: X90D , 20" Vredestein piggfrie, 100% ladet

Litt off topic, men er du fornøyd med dekkene?

PS: Signaturen din kan endres nå.
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

jlan

Jeg synes dette var interessant mhp vinterkjøring, rekkevidde og dekkslitasje. Er det noen som har tilsvarende info for TMX?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30752.0.html
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

nie

Sitat fra: jlan på torsdag 10. november 2016, klokken 16:49
Jeg synes dette var interessant mhp vinterkjøring, rekkevidde og dekkslitasje. Er det noen som har tilsvarende info for TMX?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30752.0.html
Jeg vil tro at Motor- og batteristyring og temperatur er relativt likt mellom S og X. Iallfall mellom S og X av samme generasjon.

Bly

Etter to turer opp til Nord Norge med endel stopp på hurtigladre, ser jeg at ikke alle er klar over at alle hurtigladere er koblet parvis. Den som kommer først til laderen får full ladeeffekt. Kobler du deg på en lader hvor det allerede står en på sammen nummer, så får du maksimalt ca 130kw minus det den første bilen trekker. Altså i værste fall helt nede i 20kw. Strømmen vil så øke etterhvert som den første bilen ikke klarer å ta imot så mye.
Hvis du skal kjøre langt og har det travelt, så lønner det seg også å lade ofte, og beregne å tappe batteriet ned til ca 10% før hver lading. (Lading mellom 10% og ca 65% går fortest) har kjørt strekningen Grimstad -Mosjøen (116km) på 15,5t. Inklusiv ladepauser. Passet da på å alltid bare lade akkurat nok til å nå neste hurtiglader.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA