Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading i kulda

Startet av jagarock, torsdag 20. desember 2012, klokken 12:44

« forrige - neste »

jagarock

Idag kom jeg til hurtigladeren med 1 strek igjen, 10 minusgrader ute.
Ladet i 15 minutter. Endte på 4 streker.

3 streker ladet på 15 minutter. Og de gikk kjapt ut igjen for å si det sånn.

Ikke helt ideelt disse minusgradene..
Information Research & Analytics @ Smashup Media

tomrh

Du fikk nå 50A da ser det ut som, du var egentlig heldig.  ;)
Noen få grader kaldere og ladefarten kunne vært usle 25A iflg. denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6664.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

el nino

Jeg ser at hurtiglading tar vesentlig lengre tid i kulda, men hva med treglading på 10A? Vil det være nok å lade ila. natten, ca. 10 timer, for å komme opp på 80%, eller går det enda tregere? (På min Think er det ikke stor forskjell i + og - grader)

jkirkebo

Sitat fra: el nino på fredag 21. desember 2012, klokken 09:30
Jeg ser at hurtiglading tar vesentlig lengre tid i kulda, men hva med treglading på 10A? Vil det være nok å lade ila. natten, ca. 10 timer, for å komme opp på 80%, eller går det enda tregere? (På min Think er det ikke stor forskjell i + og - grader)

Treglading på 16A har jeg testet i skikkelig kulde. Skulle lade opp fra 80% til 100% i -16 grader, bilen hadde stått noen dager og det var en batteritemperaturstrek. Det gikk skikkelig tregt, ca. 500W ladeeffekt. Jeg ga opp på 83%.

Så sørg for å lade opp bilen med en gang den er parkert i kulda. Da har du ihvertfall 3-4 temperaturstreker og da er det ikke noe problem å lade helt opp.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

el-snorre

Sitat fra: el nino på fredag 21. desember 2012, klokken 09:30
Jeg ser at hurtiglading tar vesentlig lengre tid i kulda, men hva med treglading på 10A? Vil det være nok å lade ila. natten, ca. 10 timer, for å komme opp på 80%, eller går det enda tregere? (På min Think er det ikke stor forskjell i + og - grader)

Sist vinter ladet jeg bare på 10A hjemme og opplevde ikke noe reduksjon i ladetiden. Vi vel heller si tvert om, at lading gikk "raskere", da batteriets evne til å lagre strøm minker vesentlig under -10.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Lars C. Krogenæs

Se også artikkelen Hans Håvard Kvisle har skrevet på elbil.no om hurtiglading. Ut ifra denne artikkelen finner jeg ikke noen logikk i at vanlig lading skulle gå tregere i kulden.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

vangli

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. desember 2012, klokken 09:49
Sitat fra: el nino på fredag 21. desember 2012, klokken 09:30
Jeg ser at hurtiglading tar vesentlig lengre tid i kulda, men hva med treglading på 10A? Vil det være nok å lade ila. natten, ca. 10 timer, for å komme opp på 80%, eller går det enda tregere? (På min Think er det ikke stor forskjell i + og - grader)

Treglading på 16A har jeg testet i skikkelig kulde. Skulle lade opp fra 80% til 100% i -16 grader, bilen hadde stått noen dager og det var en batteritemperaturstrek. Det gikk skikkelig tregt, ca. 500W ladeeffekt. Jeg ga opp på 83%.

Så sørg for å lade opp bilen med en gang den er parkert i kulda. Da har du ihvertfall 3-4 temperaturstreker og da er det ikke noe problem å lade helt opp.

OBS! Arrester meg om jeg tar feil, men er det ikke slik at hvis du topplader og så lar batteritemperaturen senkes betydelig til mange kuldegrader, vil batteriet slites mere enn normalt. Rådet om å topplade med en gang når batteriet er varmt for så å la bilen stå i lengre tid i kulda er neppe så lurt om dette er tilfelle. Derimot å topplade rett før man skal ut å kjøre skal gå greit.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA