Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen lader hver time!

Startet av Leidulf, torsdag 27. desember 2012, klokken 10:29

« forrige - neste »

vangli

Nei, men ser på beregnet kilometer rekkevidde som er mere fintfølende enn nivåsteppene. Mvh Bent.
Leaf eier fra 24/1-2012

Jærbuen

Da man kan velge hva som skal ha prioritet, lading eller klima, er det ganske sikkert klima kjøres fra nettet. Hva skulle ellers denne prioriteringen være godt for?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Rio

Klima kjøres fra batteriene, ettersom det er en annen spenning enn direkte fra nettet. Da må det i det minste gjennom laderen, og da kan den ikke brukes til å lade batteriene med sammtidig.

I tillegg så kunne batterilading + klima samtidig bruke for mye strøm.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jærbuen

Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 18:27
Klima kjøres fra batteriene, ettersom det er en annen spenning enn direkte fra nettet. Da må det i det minste gjennom laderen, og da kan den ikke brukes til å lade batteriene med sammtidig.

I tillegg så kunne batterilading + klima samtidig bruke for mye strøm.

Hvorfor må det igjennom laderen? Laderen sitter jo mellom ladekontakten og batteriet, kan aldri tro at strøm fra batteriet til klima tar veien tilbake gjennom laderen!
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Rio

Fordi klima jo skal fungere når du kjører (og ikke har ekstern strøm), så da må den gå på batterispenning. Da har man ikke et ekstra varmeelement, som er intelligent nok til å fungere på alle mulige spenninger som man lader bilen med, når man allerede har en lader som konverterer spenningen fra det man putter inn, til den korrekte spenningen for elementet.

Det er rett og slett mer effektivt å gjøre det slikt. 
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA