Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av haakonl, tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:19

« forrige - neste »

haakonl

Ser at alle klager på lysene på Leaf. Hva med å kjøpe seg en xenonpakke som feks denne - burde ikke det løse problemet?

http://www.xenonpro.com/nissan-leaf-2013/
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

haakonl

Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

smaug01

Du mener bortsatt fra at det ikke er lovlig?
Har vurdert tiltak selv siden lysene er helt latterlige. Er nesten så man begynner å le når man slår de på. Å konvertere over er lett og tar kanskje 30 min, men å gjøre det skikkelig uten at det ser ut som det er kastet inn er mere jobb. Jeg har lyst til å montere på japan ballaster og ikke noe Kina greier og da koster det litt mer og innebærer litt mer jobb. HID støyer også en del så det er jo en liten utfordring å unngå det på et vis.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Knotten

Er det snakk om hovedlys (nærlys) her? Ser slik ut for meg..
På min 2013 Japan Leaf er det LED nærlys og det fungereg svært bra.
Men når jeg setter på fjernlys vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte, første gang trodde jeg at det ikke virket.. :-[
Så bedre fjernlys er mitt ønske. Men selv jeg har jo forstått at det er ikke bare å skifte pæren til Xenon, hele lykten skal jo være godkjent for xenon..?
Og så har jeg lest at ledningene til fjernlyspæren visstnok er tynn som en tråd..?

Søk på fjernlys, så er det litt å lese i andre tråder..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Ronny

Her kan du se forskjellen, jeg tok av og på en ekstra jordingsledning:
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

BE

#5
@Ronny; Det var en genial måte å vise forskjellen!

Edit: For de som vurderer å oppgradere fjernlysene til kraftigere HID/Xenon, må dere huske at disse lysene bruker noen sekunder på å få full lysstyrke. De vil derfor ikke egne seg til å blinke på andre trafikanter, men det er tross alt ikke dette som er hovedintensjonen med fjernlysene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

medic.66

Sitat fra: Ronny på søndag 22. juni 2014, klokken 22:05
Her kan du se forskjellen, jeg tok av og på en ekstra jordingsledning:

Så dette vil altså si at det er for dårlig jording med påfølgende spenningsfall? Hvis man da legger opp kraftigere jording, vil lyset bli bedre pga "bedre" spenning? Kan man gjøre dette uten å få tull med garantien?
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

Lynet

Det er ikke bare dårlig jordledning som er problemet. Leaf reduserer ladespenningen til 13,0V etter kort tids kjøring! Ei halogenpære skal ha 13,2V for å lyse optimalt, øker man spenningen blir det bedre lys men kortere levetid.
Men å øke ladespenningen på Leaf er umulig, og Nissan nekter å gjøre noe med det! Jeg oppfordrer alle til å mase på forhandler om dette så kanskje det kommer en oppgradering.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Powerflux

12,9 Volt sier LeafSpy mesteparten av tiden :-\
Den starter opp på 14,2V og dropper ned til 12,9 etter et par minutter.
Slår jeg på vindusviskeren så stiger spenningen umiddelbart til 14,2V???

Merkelig løsning :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Mitt inntrykk er at de delene som er elektriske i vanlige biler som vindusheis, lys, vindusspylepumpe, vindusviskere osv er hentet direkte fra tilsvarende fossilbiler hos Nissan, eller designet i samme stil så de egentlig fungerer best på en fossilbil sin ladespenning på ca 14V og derfor fungerer dårligere når Leafen ikke lader 12V batteriet. Følger man med på 12V spenningen på LeafSpy og sammenligner bl.a vindushastighet og kraft på spylevæsken merker man stor forskjell på ~12V og ~14V.

Svake lys kan vel kanskje løses med en DC-DC omformer som tar ~10-15V inn og har stabil 14V (eller annen mer passende verdi) ut.

Daeedor

#10
Ved bruk av vindusvisker blir spenningen så kraftig nedsatt at batterilading starter umiddelbart , det er svaret.
Ellers så lades selvsagt batteriet når det trengs , men innslagspunktet er vel er stykke ned på 12-tallet da tenker jeg.  Vanlig ladespenning på 12 volt batterier er fra ca 13,8 volt og opptil 14,4 volt.  ( for at de skal kunne lades korrekt)  Normal hvilespenning etter lading er ferdig , vil være fra ca 12,7 volt og opptil 13,2 volt på blybatterier.
Lading på Leaf skrur seg av og på når det trengs !  ( f.eks når man skrur på en strømsulten vindusvisker...)

Alt dette er relativt normalt , og dessuten ble programvare for lading oppgradert fra 2013 modellen (Euro utgaven). Ved programoppdatering på eldre Leaf vil også lade-rutine bli oppdatert.   :) NB : vi snakker kun om 12 volt batteriet i bilen , i denne sammenhengen.

smaug01

Det er nesten uforståelig at Nissan ikke utstyrte bilene sine med HID fjernlys når de først var i gang. Det hadde jo passet en elbil helt ypperlig siden det ikke er spenningsfølsom(gir samme lys om den får 10V eller 15V) og er velprøvd og billig teknologi i disse dager. Det beste/kuleste er jo selvsagt LED fjernlys også men skal jeg være ærlig er ingenting av de lovlige LED lysene jeg har sett hittil vært noe veldig mye å rope hurra over. Hella sine LED Luminator er jo en katastrofe som koster skjorta.
En skikkelig Denso eller Matsushita HID ballast tenner lysene mye raskere enn kina ballaster og gir også bedre lys.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lynet

Sitat fra: Daeedor på mandag 23. juni 2014, klokken 14:06
Ved bruk av vindusvisker blir spenningen så kraftig nedsatt at batterilading starter umiddelbart , det er svaret.
Ellers så lades selvsagt batteriet når det trengs , men innslagspunktet er vel er stykke ned på 12-tallet da tenker jeg.  Vanlig ladespenning på 12 volt batterier er fra ca 13,8 volt og opptil 14,4 volt.  ( for at de skal kunne lades korrekt)  Normal hvilespenning etter lading er ferdig , vil være fra ca 12,7 volt og opptil 13,2 volt på blybatterier.
Lading på Leaf skrur seg av og på når det trengs !  ( f.eks når man skrur på en strømsulten vindusvisker...)

Alt dette er relativt normalt , og dessuten ble programvare for lading oppgradert fra 2013 modellen (Euro utgaven). Ved programoppdatering på eldre Leaf vil også lade-rutine bli oppdatert.   :) NB : vi snakker kun om 12 volt batteriet i bilen , i denne sammenhengen.

Her må jeg korrigere deg.
DCDC blir ikke slått av, det er ladespenningen som reduseres til 13,0V. Men når pusseren slås på er det elektronikken som bestemmer at ladespenningen skal økes til 14,4V.
Løsning på problemet er så enkelt for fabrikken som å øke ladespenningen når lysene slås på også! Kun en liten programmering!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Daeedor

Ok , så ladingen blir kanskje ikke skrudd av når bilen er "på" , men den blir ihvertfall redusert til et minimum. Det var mitt poeng, hvis du leser innlegget mitt en gang til. Den blir satt opp i spenning så snart man belaster 12 volts batteriet. Dessuten kan ikke batterispenningen havne nedpå 12 volt nivå så lenge bilen er "på", hvis det er som du sier - at ladingen ikke går under 13 volt ?

Men ok. Uansett er poenget at det neppe er noe galt med ladingen. Grunnen til at spenningen ikke er høyere , er selvsagt for at batteriet ikke skal sulfateres / "slites ut" før tiden. At du mener at spenningen burde vært høyere , er jo et legitimt ønske når det gjelder lysstyrke , men det er andre komponenter i bilen som nok ikke har så godt av for høy spenning over tid.

Man burde eventuelt heller montere en spenningsforsterker foran hvert lys , det er nemlig mulig !  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA