Ting å vera obs på ved kjøp av Leaf 40/60 kwh ?

Startet av MooCow, onsdag 27. mars 2024, klokken 21:41

« forrige - neste »

MooCow

Hei!

Trålar markedet etter bilar med grei rekkevidde og bagasjeromsplass i prisleiet 140-170k. Er vel Leaf og Ioniq som peikar seg ut då? Eventuelt andre tips?

Er det nokon feil som går igjen på Leaf 40/60 kwh som ein bør sjekka ekstra godt opp før eit eventuelt kjøp? Greit å sjekka at alle "batteriprikkane" fortsatt er tilstades i displayet ihvertfall :)

Electric cars in Norway

Sitat fra: MooCow på onsdag 27. mars 2024, klokken 21:41Hei!

Trålar markedet etter bilar med grei rekkevidde og bagasjeromsplass i prisleiet 140-170k. Er vel Leaf og Ioniq som peikar seg ut då? Eventuelt andre tips?

Er det nokon feil som går igjen på Leaf 40/60 kwh som ein bør sjekka ekstra godt opp før eit eventuelt kjøp? Greit å sjekka at alle "batteriprikkane" fortsatt er tilstades i displayet ihvertfall :)
Bra bil den Leafen. Beste tips jeg kan gi deg er å kjøpe «norsk bil». Da er du tryggere. Legger ved en eldre sak om dette

https://www.motor.no/bilhold-bruktbil-elbil/vaer-obs-pa-bruktimport/112472

MooCow

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 28. mars 2024, klokken 08:27
Sitat fra: MooCow på onsdag 27. mars 2024, klokken 21:41Hei!

Trålar markedet etter bilar med grei rekkevidde og bagasjeromsplass i prisleiet 140-170k. Er vel Leaf og Ioniq som peikar seg ut då? Eventuelt andre tips?

Er det nokon feil som går igjen på Leaf 40/60 kwh som ein bør sjekka ekstra godt opp før eit eventuelt kjøp? Greit å sjekka at alle "batteriprikkane" fortsatt er tilstades i displayet ihvertfall :)
Bra bil den Leafen. Beste tips jeg kan gi deg er å kjøpe «norsk bil». Da er du tryggere. Legger ved en eldre sak om dette

https://www.motor.no/bilhold-bruktbil-elbil/vaer-obs-pa-bruktimport/112472

Takker, prøvde å søka litt i manualen på kva som er anbefalt dagleg prosentsats for Leaf, men fann ikkje noko. Er det noko oppgitt frå offisielle hold? Tesla Model Y som ikkje har Blade batteri, anbefalar til dømes at bilen står mellom 50-80% til dagleg.

Trig8

På Leaf kunne en på modellene frem til 2018 stille inn at ladingen skulle stoppe ved 80 eller 100%. Det ble tatt bort fra 2018-modellene så da har vel Nissan funnet ut at batteriet tåler fullading godt. Når det er sagt er det ikke anbefalt å la batteriet stå fulladet over lengre tid.
Jeg har kjørt 2013-modell (24kWh) 125.000km og 2018-modell (40 kWh) 170.000km. Begge ble ladet til 100% minst 6 dager i uka og ingen viste reduksjon av batterikapasitet da de ble solgt.

MooCow

Sitat fra: Trig8 på mandag 01. april 2024, klokken 15:15På Leaf kunne en på modellene frem til 2018 stille inn at ladingen skulle stoppe ved 80 eller 100%. Det ble tatt bort fra 2018-modellene så da har vel Nissan funnet ut at batteriet tåler fullading godt. Når det er sagt er det ikke anbefalt å la batteriet stå fulladet over lengre tid.
Jeg har kjørt 2013-modell (24kWh) 125.000km og 2018-modell (40 kWh) 170.000km. Begge ble ladet til 100% minst 6 dager i uka og ingen viste reduksjon av batterikapasitet da de ble solgt.

Okay, takker!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA