Eldre tesla med rask Supercharger lading?

Startet av skiboks, lørdag 02. desember 2023, klokken 10:08

« forrige - neste »

skiboks

Lurer på om den ladebegrensningen/"nerfen" Tesla har innført på Supercharger lading på eldre teslaer omfatter alle bilene som har gratis superlading ut bilens levetid? Lurer altså på om det er et smutthull med biler registrert feks i starten på 2017 som ikke har begrensninger mtp ladehastighet på Supercharger, eller om begrensningen omfatter absolutt alle biler med gratis superlading ut bilens levetid. Tenker både på model s og x.

Polestar

Ingen begrensning på min 2016 Model S 90D (pre facelift). Ladehastigheten ble midlertidig begrenset samtidig med 85-pakkene og øvrige eldre biler, men begrensningen ble fjernet med en senere programvareoppdatering.

Grovt sett lader bilen min med 110 kW fra 10% til 40%, og deretter lineær nedtrapping til 50 kW ved 80%. Dette er hastigheten inn på batteriet, litt høyere dersom målt fra ladestolpen.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

skiboks

Sitat fra: Polestar på lørdag 02. desember 2023, klokken 10:46Ingen begrensning på min 2016 Model S 90D (pre facelift). Ladehastigheten ble midlertidig begrenset samtidig med 85-pakkene og øvrige eldre biler, men begrensningen ble fjernet med en senere programvareoppdatering.

Grovt sett lader bilen min med 110 kW fra 10% til 40%, og deretter lineær nedtrapping til 50 kW ved 80%. Dette er hastigheten inn på batteriet, litt høyere dersom målt fra ladestolpen.

Ok min 2016 mod 70 (ikke 70D) ligger på rundt 50kw opp til 50% og deretter gradvis nedtrapping. Synes dette er vel sent så vurderer å bytte🤔

BMW850

Gjelder alle utenom de med 90-batteri. En kollega var så heldig og fikk ett 90-batteri på garanti på sin 2014 P85. Ikke noen begrensninger på lading lenger.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

fonberg

Sitat fra: skiboks på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:51
Sitat fra: Polestar på lørdag 02. desember 2023, klokken 10:46Ingen begrensning på min 2016 Model S 90D (pre facelift). Ladehastigheten ble midlertidig begrenset samtidig med 85-pakkene og øvrige eldre biler, men begrensningen ble fjernet med en senere programvareoppdatering.

Grovt sett lader bilen min med 110 kW fra 10% til 40%, og deretter lineær nedtrapping til 50 kW ved 80%. Dette er hastigheten inn på batteriet, litt høyere dersom målt fra ladestolpen.

Med så lav effekt tipper jeg at batteriet ditt ikke er driftsvarmt. Kaldt batteri kan ta i mot under 20kW fra SuC.
Min 2017 S90D topper på drøyt 140kW, og holder rundt 80-90kW ved 50 SoC (gått over 140kkm).

Ok min 2016 mod 70 (ikke 70D) ligger på rundt 50kw opp til 50% og deretter gradvis nedtrapping. Synes dette er vel sent så vurderer å bytte🤔
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Klykken

#5
Sitat fra: fonberg på tirsdag 19. desember 2023, klokken 08:01
Sitat fra: skiboks på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:51
Sitat fra: Polestar på lørdag 02. desember 2023, klokken 10:46Ingen begrensning på min 2016 Model S 90D (pre facelift). Ladehastigheten ble midlertidig begrenset samtidig med 85-pakkene og øvrige eldre biler, men begrensningen ble fjernet med en senere programvareoppdatering.

Grovt sett lader bilen min med 110 kW fra 10% til 40%, og deretter lineær nedtrapping til 50 kW ved 80%. Dette er hastigheten inn på batteriet, litt høyere dersom målt fra ladestolpen.

Ok min 2016 mod 70 (ikke 70D) ligger på rundt 50kw opp til 50% og deretter gradvis nedtrapping. Synes dette er vel sent så vurderer å bytte🤔
Med så lav effekt tipper jeg at batteriet ditt ikke er driftsvarmt. Kaldt batteri kan ta i mot under 20kW fra SuC.
Min 2017 S90D topper på drøyt 140kW, og holder rundt 80-90kW ved 50 SoC (gått over 140kkm).
70/75-pakkene var både basert på 85-pakkene og de nyere 100-pakkene. De som var basert på 85 vil naturligvis være rammet av struping. Normalen for de med struping er 100/110-SoC. Dvs har du 40% SoC kan du vente rundt 60/70kW ladehastighet. Har du 70% er du på 30/40kW.. Noen få har det enda verre, men å ikke komme over 50kW tyder på at noe annet kan være galt.

Topp ladehastighet for de med 85-pakke (og avarter basert på denne) vil være rundt 120kW i noen få sekunder hvis du har rundt 10% SoC og god temp i pakken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kenneth S75D

Min ('17 ms75D lader maks 120kw, under ideele forhold, så batteritemp er det styrende. Unngå range mode om du skal kjøre langt, som krever flere sc stopp (påvirker kjøling av batteri, rang mode kjøler først ved høyere temp, og da lader du sakte i starten pga at batteriet er for varmt og må kjøles først, og innen det er nedkjølt, så er «nedstrappingen» allerede i gang) Bruk range mode på småkjøring i hverdagen, da unngår du 6kw unødvendig varming av batteri)
2017 TMS75D FSD
2015 TMS85D solgt
2014 Nissan Leaf
2001 ev PSA Partner solgt
2006 Kewet solgt
Kjørt elbil siden 2006

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA