Pendlerbil tips? - Larvik-Oslo - lader på jobb

Startet av MrBacon, søndag 11. februar 2024, klokken 18:14

« forrige - neste »

MrBacon

Hei!

Skal selge min ioniq 17' so. Jeg er veldig glad I.

Budsjett: helst innen 220'-250' tusen rekkevidden

Rekkevidde: må holde i en tøff vinterdag inn til Oslo. Har billig lademulighet på jobb. Så trenger bare at den holder inn til Oslo.

Biler jeg har sett på:
Peugeot 208 (2020)
Kia e-niro (2020)
Kona (2020)

Noen biler jeg har glemt?

Hadde vært deilig med App så jeg kan forvarme på morgenen før jeg reiser til jobb.

Reiser til Oslo 2 dager I uken, ellers kortekjøreturer da jeg har en mercedes EQB som familiebil.



Eladdin - Elbilfareren

Ioniq -17 er en deilig bil.
Hva med -20-utgave? De får man ned mot 180k innimellom på finn nå ser jeg, og har app.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

MrBacon

Sitat fra: Exit elbil på søndag 11. februar 2024, klokken 18:19Ioniq -17 er en deilig bil.
Hva med -20-utgave? De får man ned mot 180k innimellom på finn nå ser jeg, og har app.


Det har vært en tanke, men tror 311km er litt snaut, med tanke på at jeg skal ha bilen i noen år til å batteriet får litt lavere rekkevidde ettersom tia går?

RJK

Sitat fra: MrBacon på søndag 11. februar 2024, klokken 18:14Hei!

Skal selge min ioniq 17' so. Jeg er veldig glad I.

Budsjett: helst innen 220'-250' tusen rekkevidden

Rekkevidde: må holde i en tøff vinterdag inn til Oslo. Har billig lademulighet på jobb. Så trenger bare at den holder inn til Oslo.

Biler jeg har sett på:
Peugeot 208 (2020)
Kia e-niro (2020)
Kona (2020)

Noen biler jeg har glemt?

Hadde vært deilig med App så jeg kan forvarme på morgenen før jeg reiser til jobb.

Reiser til Oslo 2 dager I uken, ellers kortekjøreturer da jeg har en mercedes EQB som familiebil.



Ikke vurdert TM3? Burde være mulig å få ned i 250 K nå.

Best på app (ikke min påstand), mer enn god nok rekkevidde selv med RWD, bakhjulsdrevet og ikke minst, godt ladenettverk med plug & Charge (basert på Autochargestandarden), automatisk forvarming av batteriet ved navigering til lader og takler "alle" merkelige ting vedrørende hjemme/destinasjonslading (IT/TT-nett 1 og 3-fase i tillegg til TN).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MrBacon

Sitat fra: RJK på søndag 11. februar 2024, klokken 19:30
Sitat fra: MrBacon på søndag 11. februar 2024, klokken 18:14Hei!

Skal selge min ioniq 17' so. Jeg er veldig glad I.

Budsjett: helst innen 220'-250' tusen rekkevidden

Rekkevidde: må holde i en tøff vinterdag inn til Oslo. Har billig lademulighet på jobb. Så trenger bare at den holder inn til Oslo.

Biler jeg har sett på:
Peugeot 208 (2020)
Kia e-niro (2020)
Kona (2020)

Noen biler jeg har glemt?

Hadde vært deilig med App så jeg kan forvarme på morgenen før jeg reiser til jobb.

Reiser til Oslo 2 dager I uken, ellers kortekjøreturer da jeg har en mercedes EQB som familiebil.



Ikke vurdert TM3? Burde være mulig å få ned i 250 K nå.

Best på app (ikke min påstand), mer enn god nok rekkevidde selv med RWD, bakhjulsdrevet og ikke minst, godt ladenettverk med plug & Charge (basert på Autochargestandarden), automatisk forvarming av batteriet ved navigering til lader og takler "alle" merkelige ting vedrørende hjemme/destinasjonslading (IT/TT-nett 1 og 3-fase i tillegg til TN).

Godt tips!
Dog syns jeg det er veldig risikabelt med Tesla. Mer risikabelt enn etablerte merker ift garanti og kundeservice. Vet det er mye bra med Tesla og, men det er ett eller annet som ikke får meg over kneika. Hadde heller kjøpt enn ny 2024 highlander, men til mitt bruk føler jeg det rent økonomisk ift verditap etc er dumt :)

RJK

Sitat fra: MrBacon på søndag 11. februar 2024, klokken 19:42
Sitat fra: RJK på søndag 11. februar 2024, klokken 19:30
Sitat fra: MrBacon på søndag 11. februar 2024, klokken 18:14Hei!

Skal selge min ioniq 17' so. Jeg er veldig glad I.

Budsjett: helst innen 220'-250' tusen rekkevidden

Rekkevidde: må holde i en tøff vinterdag inn til Oslo. Har billig lademulighet på jobb. Så trenger bare at den holder inn til Oslo.

Biler jeg har sett på:
Peugeot 208 (2020)
Kia e-niro (2020)
Kona (2020)

Noen biler jeg har glemt?

Hadde vært deilig med App så jeg kan forvarme på morgenen før jeg reiser til jobb.

Reiser til Oslo 2 dager I uken, ellers kortekjøreturer da jeg har en mercedes EQB som familiebil.



Ikke vurdert TM3? Burde være mulig å få ned i 250 K nå.

Best på app (ikke min påstand), mer enn god nok rekkevidde selv med RWD, bakhjulsdrevet og ikke minst, godt ladenettverk med plug & Charge (basert på Autochargestandarden), automatisk forvarming av batteriet ved navigering til lader og takler "alle" merkelige ting vedrørende hjemme/destinasjonslading (IT/TT-nett 1 og 3-fase i tillegg til TN).

Godt tips!
Dog syns jeg det er veldig risikabelt med Tesla. Mer risikabelt enn etablerte merker ift garanti og kundeservice. Vet det er mye bra med Tesla og, men det er ett eller annet som ikke får meg over kneika. Hadde heller kjøpt enn ny 2024 highlander, men til mitt bruk føler jeg det rent økonomisk ift verditap etc er dumt :)
Highlander er definitivt et godt steg opp, men da er du ikke innenfor budsjett. Dog, i det tilfellet ville jeg ventet på Juniper. Flere ting som tyder på at den kommer i år, noen ting som tyder på at den faktisk er rett rundt hjørnet.

Prismessig er jo TM3 Highlander og dagens TMY jevne, og jeg ville for eget bruk vurdert TMY > TM3 Highlander, men og Juniper > TMY 2023/24. Ser det er flere som tipper at Juniper vil gå opp i pris jamfør dagens versjon, men jeg er nå ikke så sikker på om det vil stemme.

Slik markedssituasjonen og råvareprisene tyder på, så vil jeg tro vi heller vil få se en prisnedgang. OK, kanskje blir det et lite hopp i starten, før prisene "må" gå nedover om ikke Tesla skal oppleve at kinesiske konkurrenter blir enda billigere for tilsvarende totalpakke. Men, uansett må jo du føle det rett å velge en slik bil. 

Av andre nye biler, vil kanskje nye Renault Scenic kunne friste. Lav innstegspris for SR, lav ekstrakostnad for LR, som ser ut til å havne rundt 500K inkludert vinterdekk og krok, om det siste er av interesse. Riktignok bare 1100 kg på kroken, om det er viktig.

Men ifølge folkene på messa, tar den 80 kg på taket. Og man kan få helt flatt gulv om man får med platen for å heve gulvet (og da stort rom under). Dessverre ikke V2L og frunk, som jeg mener bør være standard på nye biler i dag. Ellers hadde den seilet opp som en god kandidat som min neste bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MrBacon

Sitat fra: RJK på søndag 11. februar 2024, klokken 20:09
Sitat fra: MrBacon på søndag 11. februar 2024, klokken 19:42
Sitat fra: RJK på søndag 11. februar 2024, klokken 19:30
Sitat fra: MrBacon på søndag 11. februar 2024, klokken 18:14Hei!

Skal selge min ioniq 17' so. Jeg er veldig glad I.

Budsjett: helst innen 220'-250' tusen rekkevidden

Rekkevidde: må holde i en tøff vinterdag inn til Oslo. Har billig lademulighet på jobb. Så trenger bare at den holder inn til Oslo.

Biler jeg har sett på:
Peugeot 208 (2020)
Kia e-niro (2020)
Kona (2020)

Noen biler jeg har glemt?

Hadde vært deilig med App så jeg kan forvarme på morgenen før jeg reiser til jobb.

Reiser til Oslo 2 dager I uken, ellers kortekjøreturer da jeg har en mercedes EQB som familiebil.



Ikke vurdert TM3? Burde være mulig å få ned i 250 K nå.

Best på app (ikke min påstand), mer enn god nok rekkevidde selv med RWD, bakhjulsdrevet og ikke minst, godt ladenettverk med plug & Charge (basert på Autochargestandarden), automatisk forvarming av batteriet ved navigering til lader og takler "alle" merkelige ting vedrørende hjemme/destinasjonslading (IT/TT-nett 1 og 3-fase i tillegg til TN).

Godt tips!
Dog syns jeg det er veldig risikabelt med Tesla. Mer risikabelt enn etablerte merker ift garanti og kundeservice. Vet det er mye bra med Tesla og, men det er ett eller annet som ikke får meg over kneika. Hadde heller kjøpt enn ny 2024 highlander, men til mitt bruk føler jeg det rent økonomisk ift verditap etc er dumt :)
Highlander er definitivt et godt steg opp, men da er du ikke innenfor budsjett. Dog, i det tilfellet ville jeg ventet på Juniper. Flere ting som tyder på at den kommer i år, noen ting som tyder på at den faktisk er rett rundt hjørnet.

Prismessig er jo TM3 Highlander og dagens TMY jevne, og jeg ville for eget bruk vurdert TMY > TM3 Highlander, men og Juniper > TMY 2023/24. Ser det er flere som tipper at Juniper vil gå opp i pris jamfør dagens versjon, men jeg er nå ikke så sikker på om det vil stemme.

Slik markedssituasjonen og råvareprisene tyder på, så vil jeg tro vi heller vil få se en prisnedgang. OK, kanskje blir det et lite hopp i starten, før prisene "må" gå nedover om ikke Tesla skal oppleve at kinesiske konkurrenter blir enda billigere for tilsvarende totalpakke. Men, uansett må jo du føle det rett å velge en slik bil.

Av andre nye biler, vil kanskje nye Renault Scenic kunne friste. Lav innstegspris for SR, lav ekstrakostnad for LR, som ser ut til å havne rundt 500K inkludert vinterdekk og krok, om det siste er av interesse. Riktignok bare 1100 kg på kroken, om det er viktig.

Men ifølge folkene på messa, tar den 80 kg på taket. Og man kan få helt flatt gulv om man får med platen for å heve gulvet (og da stort rom under). Dessverre ikke V2L og frunk, som jeg mener bør være standard på nye biler i dag. Ellers hadde den seilet opp som en god kandidat som min neste bil.

Takk! Som du sier, det er utenfor budsjett  så den tenker jeg ikke på 😊

Øyvind.h

Nissan Leaf? Dessverre CHAdeMO, men bruksmønsteret tyder på at hurtiglading ikke er så viktig?

Nå vet jeg ikke hvor bra Leaf er på støydemping, men synes Kia E-niro var relativt dårlig støydempet. Om du skal tilbringe mye tid i bil på motorvei ville jeg tenkt at god støydemping er viktig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elektrowagen

ID.3 21 mod, er mange av de på markedet nå til under 250K.
BMW i3s - 2019

kenlee

E-niro har overraskende lavt forbruk og kan være verdt å kikke på. Er vel også 7 års garanti, så om du finner noen brukte kan det fremdeles være en del år igjen med garanti.
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA