Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EU-priser beste uke?

Startet av Mhp, onsdag 19. desember 2012, klokken 09:40

« forrige - neste »

Mhp

Jeg har en 2009 mod med Zebra batterier og såvidt jeg kan se så har jeg 230V inn i bilen hele tiden når ladepluggen er koblet til.

Kunne jeg da ha tatt ut strøm til en DEFA kupevarmer inne i  bilen?

Nå var ikke tanken å lade samtidig som jeg varmer opp bilen, men ville det gått bra å gjøre begge deler samtidig? Ladingen trekker ca 9A (Clas Ohlson måler) og kupeviften ca 6A

Av det jeg kan se kan jeg rimelig enkelt komme til strømmen i en koblingsboks under gulvet i bagasjerommet.
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

Lynet

Dete vil jeg absolutt fraråde da tilførselen til bilen er på kun 1,5mm2. Legg heller opp egen Defa-ledning.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars J

Sitat fra: Mhp på mandag 03. desember 2012, klokken 15:59
Kunne jeg da ha tatt ut strøm til en DEFA kupevarmer inne i  bilen?

Nå var ikke tanken å lade samtidig som jeg varmer opp bilen, men ville det gått bra å gjøre begge deler samtidig? Ladingen trekker ca 9A (Clas Ohlson måler) og kupeviften ca 6A

Av det jeg kan se kan jeg rimelig enkelt komme til strømmen i en koblingsboks under gulvet i bagasjerommet.
Det meste av elektrisk utstyr og kablar/ledningar har levetid som er avhengig av driftstemperatur. Ved belastning stikkontakt/støpsel/ledning vil elektrisk motstand medføra effekt-tap (R*I*I), som igjen medfører temperaturstigning. Større strøm => større tap=>større temp.stigning.

Det er ingen som stiller spørsmål om det er OK å lada med 9 A ein varm sommardag (det hender me opplever 30 gr.C), dette forutsetter alle at er OK.
Effekttapet er ca det samme om ein ladar med 9 A ein kald vinterdag (-10 gr.C) som denne varme sommardagen (egentleg er tapet marginalt høgare om sommaren, fordi R aukar litt med høgare temp)! Det betyr at på kalde dagar så er absolutt temperatur på systemet (ledninger med meir) betydeleg lågare. Levetid er som nemnt avhengig av absolutt temperatur, ikkje av temperaturstigning. Følgjeleg kan me akseptera høgare tap i systemet på kalde vinterdagar!
(Alle veit at me må tilføra meir varmeenergi i ei stove om vinteren enn om sommaren for å ha fast triveleg inne-temperatur).

Bruk av kupevarmar er kun aktuelt på kalde dagar. Eg har i min bil kupevarmar på 800 W, og har ingen betenkelighet med å bruka denne på kalde dagar samtidig som eg ladar med 10 A, måler då ca 13.5 A i stikkontakt.
Av samme grunn er eg også mindre bekymra for å lada Think Classicen med 16 A no når temperatur er godt under null (trekker egentleg ca 13 A).
Alt dette forusetter sjølvsagt at opplegget i huset fram til stikkontakt er dimensjonert tilfredstillande for dette. Ute på offentlege ladeplassar og på jobben har eg ingen skrupler med dette.
Sandnes, Think Classic og TMS

haakon88t

Helt enig med deg Lars J. Faren ved å bruke 1.5mm2 nå i denne kulden er ingen problem, alt med måte da såklart.
Er ikke så alt for lenge siden 2.5mm2 til komfyr var vanlig, og det var 20A. Men det er jo ren og skjær galskap i disse dager.
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA