Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av Oreo, fredag 21. desember 2012, klokken 10:37

« forrige - neste »

Oreo

Ok takker, hadde oversett den delen ang. Europa.
Rimelig å anta at de vil prioritere sitt nest største marked (som også har kjøpekraft og vilje), men tror nok de sikler på de mer folkerike landene.
Tesla har jo en gyllen mulighet til å, på relativt kort tid, bruke Norge som et utstillingsvindu. Håper de selv ser det.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Bent

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2012, klokken 20:20
Jeg gjetter på at en feriepakket Model S på strekningen Oslo-Trondheim vil ha rundt 35 mil rekkevidde med -10 grader og normal kjøring. Med andre ord tror jeg ikke man kan kjøre Oslo-Trondheim uten hurtiglading på vinteren. Det går nok teoretisk bra på sommeren, men selv da bør man belage seg på 15-20 minutter hurtiglader-pause.
Basert på en tur Trondheim/Oslo i sommer med Roadsteren tror jeg ikke en Model S klarer den turen uten ladestopp, iallefall ikke uten ganske utstrakt spare-kjøring. Model S har 480km rekkevidde målt ut fra samme standard som Roadsteren hevder å ha 380km, og forbrukte batteri-km på Roadsteren var noe over 500km på turen. (Merk at ny standard plasserer Model S noe lavere, dette har ikke noen effekt på disse vurderingene.)

Holder du deg noe under 60 i 60-sonene, noe under 80 i 80-sonene, og luser avgårde i høyrefila på motorveien inn mot Oslo går det kanskje. Men hvem har vel lyst til dét?
Tesla Roadster, 25Mm

RunarBT

#17
Sitat fra: Bent på torsdag 06. desember 2012, klokken 09:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2012, klokken 20:20
Jeg gjetter på at en feriepakket Model S på strekningen Oslo-Trondheim vil ha rundt 35 mil rekkevidde med -10 grader og normal kjøring. Med andre ord tror jeg ikke man kan kjøre Oslo-Trondheim uten hurtiglading på vinteren. Det går nok teoretisk bra på sommeren, men selv da bør man belage seg på 15-20 minutter hurtiglader-pause.
Holder du deg noe under 60 i 60-sonene, noe under 80 i 80-sonene, og luser avgårde i høyrefila på motorveien inn mot Oslo går det kanskje. Men hvem har vel lyst til dét?

Nei, det går ikkje.:-)

Må kunne ligge på fartsgrense +10 synes eg. Uansett, ein ladestopp på turen oslo-trondheim er da velkomen hos dei fleste vil eg tru.  Tesla bør prioritere 4-5 hurtigladere i Norge.

Dei sikler nok på folkerike land sør i Europa, men enn så lenge er produksjonen begrensa. Om dei får det til ordentlig her til lands så selger dei i bøtter og spann her. Rekner med Norge nesten vil kunne finansiere utviklinga av Gen III aleine. ;-)

Når me ser på at det er solgt 1000 biler ca. allerede i Norge, før bilen er komen til landet nesten.
Leaf ser ut til å selge opp mot 3000 biler i 2012. Vil da tru Model S matcher og utselger Leaf.
Eit 2013 salg eller i hvert fall 2014 når bilene begynner å kjøre på veien her for fullt, på det dobbelte av Leaf bør være overkommelig. Det betyr 6000 bilder til norge, 30% av årsproduksjonen ved 20k. til lille Norge.

Får me i tillegg 4-5 hurtigladere, slik at ein kan kjøre gratis oslo-bergen, oslo-stavanger oslo-tonrdheim-bodø-tromsø... så bør det ta av ordentlig! Legg så på hurtigladere nedover i europa = gratis ferietur.
Me kjem da til å droppe flyferie, og legge turen nedover europa mot spania i bil i stedet.:-D

Øyvind.h

#18
Sitat fra: Bent på torsdag 06. desember 2012, klokken 09:58
Holder du deg noe under 60 i 60-sonene, noe under 80 i 80-sonene, og luser avgårde i høyrefila på motorveien inn mot Oslo går det kanskje. Men hvem har vel lyst til dét?
Bra med praktiske erfaringer! Det er uaktuelt å ligge under fartsgrensen oppover østerdalen. Som sagt er det teoretisk mulig å komme frem til Trondheim, men i praksis må man belage seg på et 15-20 minutter ladestopp. Helt uproblematisk for meg, for jeg tar alltid minst en 15 minutters benstrekk på turen. Bikkja må også få gå på do, og på en 5,5-6 timers kjøretur er det også godt med litt mat og en tur på toalettet. Spørsmålet er ikke om det kommer ladere, men når og hvor.

Når vi skal til hytta ved sjøen eller på fjellet (eller til venners hytter) er det aldri mer enn 21 mil å kjøre vinterstid og 23 mil å kjøre sommerstid. Lengste avstand til familiemedlem er ca 43 mi, og på det strekket kommer det garantert en superlader.

Det strekket jeg er mest spent på er feiring av midtsommer i Dalarna i Sverige. Dit er det ca 38 mil som tilbakelegges sommerstid. Mye av strekket er småveier med lav fartsgrense (ca 60-80km/t), men noen strekker blir nok snittfarten 100-120km/t. Jeg kjører relativt økonomisk (Passaten ligger på ca 0,4l/mil på den strekningen), så jeg tror det skal gå fint uten ladestopp. Men sikker er jeg ikke før jeg har prøvd. Kanskje neste sommer allerede, med litt flaks?

Sitat fra: Runarbt på torsdag 06. desember 2012, klokken 10:06
Dei sikler nok på folkerike land sør i Europa, men enn så lenge er produksjonen begrensa. Om dei får det til ordentlig her til lands så selger dei i bøtter og spann her. Rekner med Norge nesten vil kunne finansiere utviklinga av Gen III aleine. ;-)

Når me ser på at det er solgt 1000 biler ca. allerede i Norge, før bilen er komen til landet nesten.
Leaf ser ut til å selge opp mot 3000 biler i 2012. Vil da tru Model S matcher og utselger Leaf.
Eit 2013 salg eller i hvert fall 2014 når bilene begynner å kjøre på veien her for fullt, på det dobbelte av Leaf bør være overkommelig. Det betyr 6000 bilder til norge, 30% av årsproduksjonen ved 20k. til lille Norge.
Jeg er ikke fullt så optimistisk som deg. Om Tesla får produksjonsvolum opp og ventetid ned er i mine øyne 2000 leveranser i 2013 realistisk. Alle de bortimot 1000 foreløpige reservasjonsholderne vil få sine biler i 2013, og mtp. hva som har skjedd med reservasjonstakten i USA etter at bilene ble synlige på veien er jeg positiv til utviklingen i Norge. Det mest positive for salgstallene er allikevel ikke sånne som oss som er litt tidlig ute, men reaksjonen fra vanlige folk som får se og prøvekjøre bilen. Flere bekjente synes bilen er interessant, men er ikke interessert i å bestille noe helt ukjent og utestet fra USA før de får se og prøve bilen neste sommer. Brukere på USA forumet forteller at venner og kjente som får teste bilen de har kjøpt fører til flere salg. Slik det ser ut nå vil bilen min føre til minst et par salg i 2013. Ser egentlig ikke bort ifra at første salg skjer nå på lørdag til en av prøvekjørings-passasjerene....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Vel og bra med planer om superladere i Norge, men dette skjer ikke før tidligst høsten 2013.
Ser for meg leveranser av ikke Signature biler i løpet av sommeren i mitt tilfelle.
Når jeg skal kjøre til Kristiansand i sommer må jeg vel belage meg på på flere stopp både på vei nedover og hjem igjen hos venner og familie langs ruten for å snylte strøm over natten.
Stopp på Ski og i Telemark er allerede spikret. Stopp på hytta til svigers på Tynset må antagelig bli første stopp.
Såklart får jeg ikke leveranse før etter sommeren er det ikke noe "problem"  :-\ :-[
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på torsdag 06. desember 2012, klokken 11:21
Vel og bra med planer om superladere i Norge, men dette skjer ikke før tidligst høsten 2013.
Ser for meg leveranser av ikke Signature biler i løpet av sommeren i mitt tilfelle.
Når jeg skal kjøre til Kristiansand i sommer må jeg vel belage meg på på flere stopp både på vei nedover og hjem igjen hos venner og familie langs ruten for å snylte strøm over natten.
Stopp på Ski og i Telemark er allerede spikret. Stopp på hytta til svigers på Tynset må antagelig bli første stopp.
Såklart får jeg ikke leveranse før etter sommeren er det ikke noe "problem"  :-\ :-[
Hei,

Ja Trondheim-Kristiansand blir vel noe sånt som 82 mil? Solid road-trip som vil gi erfaringer jeg håper du deler når turen er gjennomført! Som du sier vil det nok ikke være noen superlader i Østerdalen før tidligst neste høst.
Det er riktignok en Roadster hurtiglader ikke langt fra Elverum om ikke jeg husker feil, men spørs om denne kan brukes? 50kWh CHAdeMO finnes det vel også noen av, men som nevnt tidligere er jeg skeptisk til tidsramme/mulighet for et CHAdeMO adapter.

Jeg regner dog med det kommer en superlader ved Tesla-butikken på Alnabru ganske raskt. Det betyr at du i 2014 fint bør kunne klare denne turen med 20 minutter pause i Østerdalen, 60-70 minutter stans i Oslo og deretter kjøre direkte til Kristiansand.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Wenche

Hva med å legge ut en egen tråd om forslag til ladestasjoner. Ser at Elverum er et bra knutepunkt; både for Østerdalen og Rendalen/Trysil/Sverige! Med et påfyll der, ser det ut til at Trondheim er innen rekkevidde. Evt Hamar for da er også Gudbransdalen og muligens Molde også innen rekkevidde vinterstid.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Bent

Sitat fra: Wenche på torsdag 06. desember 2012, klokken 23:41
Hva med å legge ut en egen tråd om forslag til ladestasjoner. Ser at Elverum er et bra knutepunkt; både for Østerdalen og Rendalen/Trysil/Sverige! Med et påfyll der, ser det ut til at Trondheim er innen rekkevidde. Evt Hamar for da er også Gudbransdalen og muligens Molde også innen rekkevidde vinterstid.
Elverum er antagelig litt for langt sør til å være eneste hurtigladepunkt mellom Oslo og Trondheim. Det vil nok gå under normalforhold, men legg på litt god norsk snø og vind så tror jeg bilen sliter. For å kunne kjøre strekningen i komfort vil det i så fall måtte settes opp et ladepunkt til, f.eks Alvdal eller deromkring.

Hvis man skal kunne komme seg unna med kun ett enkelt ladepunkt på strekningen ville det måtte bli Koppang eller Hanestad skulle jeg tro.

Men merk at når man stopper og hurtiglader for å komme seg videre så er ikke tanken at man skal lade opp til 100%, det vil ta for lang tid pga av at ladehastigheten synker etterhvert som batteriet fylles. Man har derfor ikke fulle 480km etter hurtiglading, man har antagelig nærmere 300km. (Bedre data på dette finnes nok i forbindelse med supercharger-annonseringer og tilhørende debatt.)
Tesla Roadster, 25Mm

Øyvind.h

#23
Sitat fra: Bent på fredag 07. desember 2012, klokken 08:21
Sitat fra: Wenche på torsdag 06. desember 2012, klokken 23:41
Hva med å legge ut en egen tråd om forslag til ladestasjoner. Ser at Elverum er et bra knutepunkt; både for Østerdalen og Rendalen/Trysil/Sverige! Med et påfyll der, ser det ut til at Trondheim er innen rekkevidde. Evt Hamar for da er også Gudbransdalen og muligens Molde også innen rekkevidde vinterstid.
Elverum er antagelig litt for langt sør til å være eneste hurtigladepunkt mellom Oslo og Trondheim. Det vil nok gå under normalforhold, men legg på litt god norsk snø og vind så tror jeg bilen sliter. For å kunne kjøre strekningen i komfort vil det i så fall måtte settes opp et ladepunkt til, f.eks Alvdal eller deromkring.

Hvis man skal kunne komme seg unna med kun ett enkelt ladepunkt på strekningen ville det måtte bli Koppang eller Hanestad skulle jeg tro.

Men merk at når man stopper og hurtiglader for å komme seg videre så er ikke tanken at man skal lade opp til 100%, det vil ta for lang tid pga av at ladehastigheten synker etterhvert som batteriet fylles. Man har derfor ikke fulle 480km etter hurtiglading, man har antagelig nærmere 300km. (Bedre data på dette finnes nok i forbindelse med supercharger-annonseringer og tilhørende debatt.)
Ettersom ladehastigheten er høyest ved tomt batteri er det ideelle en hurtiglader på Elverum og en i Alvdal.
Da kan folk på vei fra Oslo til Trondheim lade i Alvdal, og folk på vei fra Trondheim til Oslo lade på Elverum.
Med ganske tomt batteri trenger du ikke mange minuttene med påfyll for å komme frem!

Det mest behagelige vil være Elverum, Stai/Koppang og Alvdal. Så har man litt å velge imellom. Jeg har sendt e-post til Statoil på Stai/Koppang og oppfordret dem til å sjekke infrastruktur og gjøre seg klar til å montere ladere. Pleier alltid å stoppe på den Statoil-stasjonen på vei til Trondheim, for den er omtrent nøyaktig midtveis og perfekt for mat/toalett/benstrekk.

Men ærlig talt, vi snakker om å dekke langturmulighetene i hele øst-Norge med 5-6 hurtigladerstasjoner. Hvor mange bensinstasjoner finnes i samme område? 1000? Jeg er ikke veldig bekymret for fremtidens langtur-muligheter. Jeg betaler gjerne 3-5 kr per kWh når jeg lader på langtur, for det er bare unntaksvis det er nødvendig, og det er viktig at det er mulig å tjene penger på drift av ladere! Om ikke ender vi med en haug proprietære ladenett (eller offentlige ladenett), noe jeg ikke er fan av (selv om det er dette Tesla gjør for å styrke sin posisjon).

La oss si at jeg betaler 4kr per kWh og at innkjøp av strømmen koster 1kr per kWh.
Med fire pumper per stasjon og 20% utnyttelsesgrad tilsvare det ca 19 timer fylling per døgn med 90kWh effekt. Dette gir et overskudd på ca 5.100,- per dag, eller ca 1,9 mill per år. Eller ved pris 5kr per kWh er overskuddet 2,5 mill per år. Da har jeg ikke tatt med kostnader til drift og vedlikehold av pumpene.
Ved 5kr per kWh vil en stappfull tank koste ca 400,-, men i praksis vil jeg bare ha behov for å fylle for rundt 150-200,-. En svært lav pris å betale for å ha tilgang til langtur infrastruktur!
Bygg ivei sier nå jeg.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stor66

Legg til en lader på Ringebu for å dekke både nordgående (245 km fra Oslo) og sørgående (292 km fra Trondheim) trafikk gjennom Gudbrandsdalen så begynner det å lukte fugl...
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Epleskreller

Sitat fra: stor66 på fredag 07. desember 2012, klokken 14:33
Legg til en lader på Ringebu for å dekke både nordgående (245 km fra Oslo) og sørgående (292 km fra Trondheim) trafikk gjennom Gudbrandsdalen så begynner det å lukte fugl...

Det ville vært perfekt også til Stryn som jeg gjerne kjører til (via Ottadalen).
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cs erlend

....og Elverum hadde vært perfekt for de som skal til Trysil og ikke har full "tank" ved oppstart fra Oslo (for jeg håper virkelig det går med Oslo-Trysil uten lading underveis også med 20 minus og full bil)
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Øyvind.h

Sitat fra: cs erlend på lørdag 08. desember 2012, klokken 17:25
....og Elverum hadde vært perfekt for de som skal til Trysil og ikke har full "tank" ved oppstart fra Oslo (for jeg håper virkelig det går med Oslo-Trysil uten lading underveis også med 20 minus og full bil)
20 mil bør ikke være noe problem. Jeg hadde 27 mil rekkevidde under prøvekjøring i dag i -15. Forbruk på 320w/kilometer etter en serie harde akselerasjoner samt kjøring på småveier på Alnabru.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bent

I dag kjørte jeg tur/retur Trondeim-Storlien med Roadsteren. Dette er en strekning på 105km hver vei med ca 500m høydeforskjell opp til den svenske fjellheimen. Det var -10°C i Trondheim og -18°C på Storlien. Bilen hadde stått på strøm i garasjen så batteriet var i kosetemperatur når jeg startet. Føret var bart men tidvis glatt så jeg holdt noe lavere fart enn normalt.

Opp til Storlien brukte jeg i snitt 230 Wh/km. På hele turen totalt brukte jeg i snitt 203 Wh/km.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA