«Ønsket ladestatus kan ikke nås til avreisetidspunktet»

Startet av kjbu, søndag 28. mars 2021, klokken 10:22

« forrige - neste »

kjbu

Får denne meldingen i appen hver natt bilen settes til lading med tidsur.
Det er mer enn nok tid til å rekke det, men bilen starter ladingen for sent til å rekke det, uavhengig av avreisetidspunkt.

Virker som bilen ikke klarer å beregne ladetiden godt nok. Blir ferdig ca. 30 min senere hver gang.

Er dette et vanlig problem?
Eller kan det være at en av laderne i bilen er defekt? Leste om dette problemet i en annen tråd og fikk en ide om dette kan være et problem hos meg også.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Orbit

Hva er ladeoppsettet ditt, dvs hvor mye strøm/effekt kan ladestasjonen levere? Er det noen form for lastbalansering (fellesanlegg) eller pristilpasning (f.eks Tibber)?

Utfall av lademodul vil gi 50%, 33% eller 0% reduksjon av ladeeffekt, avhengig av hvilken strøm du egentlig skulle ha ladet med. Forskjellen er uansett såpass stor, at det er lett synlig i den ladeeffekten som vises i bilen (ref den andre tråden, hvor effekt var halvparten av forventet).

Min erfaring er at bilen er ferdigladet ca en time før innstilt avgangstid, dvs at den i ditt tilfelle er 90 minutter "bak skjema". Om du ikke skulle lade så mye, kan 90 min ekstra ladetid skyldes defekt lademodul. Dersom ladingen var forventet å ta mange timer, er 90 min for lite avvik til at det kan skyldes en lademodul som er defekt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kjbu

Lader på 4,7 kW (20A sannsynligvis). Enkel dum ladeboks uten smartfunksjoner. Det er bilen som bør være smart her.

Avgangstid 06:00, lademål 70%.
Når automatikken starter lading automatisk en gang på kvelden, kommer beskjeden i appen at den ikke blir ferdig til avreise.
Appen varsler lademål nådd 30-90min etter kl 06:00.

Enig at avviket er for lite til å være en defekt lademodul. Da må feilen ligge i dårlig beregning av bilen og flere må oppleve dette siden min bil er ikke så forskjellig fra andre sine.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

No-name

Sitat fra: kjbu på søndag 28. mars 2021, klokken 19:15
Lader på 4,7 kW (20A sannsynligvis). Enkel dum ladeboks uten smartfunksjoner. Det er bilen som bør være smart her.

Avgangstid 06:00, lademål 70%.
Når automatikken starter lading automatisk en gang på kvelden, kommer beskjeden i appen at den ikke blir ferdig til avreise.
Appen varsler lademål nådd 30-90min etter kl 06:00.

Enig at avviket er for lite til å være en defekt lademodul. Da må feilen ligge i dårlig beregning av bilen og flere må oppleve dette siden min bil er ikke så forskjellig fra andre sine.

Opplever det samme. Virker som om bilen feilberegner hvor mye strøm den får.  Er konsekvent ca en halv time forsinket..

ThomasEL

Kan dette skyldes spenningstap..? Har dere lange kabler fra sikringsskapet?

Bare en teori fra min side. Jeg har i forbindelse med den ødelagte modulen min (se annen tråd) sett at bilen konsekvent beregner ladetid basert på antall ampere veggboksen forteller at den er innstilt på. I mitt tilfelle viser den altså gjenværende ladetid som om den fikk 16A, til tross for at den bare lader med 8A

Hva hvis spenningen inn i bilens lader faller til f eks 210V under belastning hos dere. Og lader rapporterer 20A som maks. Da tror bilen den skal få 20A • 230V = 4600W, mens den i virkeligheten får 4200W...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Dekkerhus

Noen som kom i mål med dette?
Jeg får også denne beskjeden mange ganger i løpet av kveld og natt.
Har spurt Møller om dette og mye annet, men får ikke svar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA