Elaway - frem og tilbake, informerer ikke brukerne!

Startet av RJK, tirsdag 26. desember 2023, klokken 00:37

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. desember 2023, klokken 10:15Ehh, har ikke lest alt men når du sier hovedbatteriet var så lavt slik at 12V batteriet ikke fikk lading lenger/slått av, så er det ikke nødvendigvis et kaputt 12V batteri ?  Biler i dag med alt av kommunikasjon mm bruker en del strøm som dras fra 12V batteriet og er det så kaldt som nå om dagen så vil det gå tomt rimelig raskt vil jeg tro. Mao er det ikke sikkert et nytt batteri hadde gitt annet resultat.
Her tror jeg du missforstår hva jeg sier.

Jeg tror ikke lavt nivå på 12V-batteriet var problemet i utgangspunktet, men fordi den paia ned/brikka, og jeg ikke fikk låst bakdøra, så har mest sannsynlig 12V-batteriet fått ladet seg ut i de timene fra jeg måtte forlate den, til NAF Veihjelp dukka opp nå i morrest.

Det var fyren fra NAF som sa at nå har nok batteriet fått endel skadede/ødelagte celler siden det har gått så lavt, så jeg burde få det byttet. Jeg velger å stole på han om at det stemmer, så får vi se hva som skjer i mellomtiden frem til verkstedtimen.

Mobile ønsker å sjekke over bilen for å se om de ser hva som har skjedd gjennom diagnose-programmet. Men tipper de er helt enig med NAF om at det nå bør byttes.

Nei, jeg tror ikke nytt eller gammelt 12V-batteri har noen påvirkning på hva som skjedde, men at det nok har fått følgeskader. Derav behov for å få det byttet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Har en et svekket 12V batteri vil margin for hvor lenge bilen kan fungere på 12V bli kraftig redusert. Spenningen vil falle raskt. Kommer spenning under et bestemt nivå stopper bilen å lade 12V batteriet.

Samme kan skje om 12V batteri må lades for ofte slik jeg har lest instruksjonsboken.

Har selv erfart Kona tapper 12V batteri om bakluken ikke er helt lukket. (Om den er låst eller ulåst har jeg ikke erfart noe forskjell på)

Et fungerende 12V batteri med nok kapasitet er like viktig på elektriske som på bensin og diesel biler.

Problem viser seg gjerne vinterstid pga kaldt vær reduserer kapasiteten ytterligere.

Når det gjelder småkjøring er ikke elektriske biler like utsatt for redusert ladenivå på 12V som bensin og diesel pga de elektriske lader normalt 12V batteri fra hovedbatteri også når de står parkert.
Men, som nevnt ovenfor kan ladingen stoppe av ulike årsaker. Da tar det kort tid før bilen er uten liv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Da har jeg vært på verksted for dette problemet. Fikk ingen forklaring eller årsaks-indikasjon, men de fant at batteriet hadde skadede celler, så 12V-batteriet er byttet på garanti.

Da er det bare å 🤞for at jeg er kvitt problemet på en god stund, om de ikke har tullet med dette og jeg nå får de problemene andre klager over.

Jeg tviler dog på det... 😎
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA