Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Zebra

Startet av Granheim, mandag 21. mars 2011, klokken 07:42

« forrige - neste »

Granheim

Første elbil testet – sikkerhet først:
Etter lanseringen i Japan i juli 2009, ble Mitsubishi i-MiEV den første serieproduserte elbilen fra en storfabrikant, tilgjengelig for verdens markeder. Nå er den også den første elbilen testet av anerkjente Euro NCAP, og det med et 4-stjerners resultat, etter ny teststandard*.

Anvendelighet
Det gode resultatet bekrefter Mitsubishis visjon: en fremtidsrettet bil bygd på ambisiøs teknologi forent med anvendelighet i daglig bruk, gjennom både ytelse og komfort. Mitsubishi i-MiEV garanterer et sikkerhetsnivå tilsvarende biler på tradisjonelt drivstoff. Dette er et direkte resultat av over 500.000 kilometer grundig testing, noe som kun en storprodusent som Mitsubishi Motors kan gjøre.

Integritet
Gjennom full utnyttelse av MMCs avanserte chassis-konstruksjon drives i-MiEV av en kompakt og lett motor samt av litium-ion batterier med høy energitetthet, som er plassert under bilen innenfor 2,55 meters akselavstand.

Euro NCAP kommenterer testen: "Vi opplevde ingen problemer med det elektriske høyspenningssystemet som driver bilen. Batteriet var forsvarlig isolert fra bilens struktur og ble ikke skadet under testen."

Mitsubishi i-MiEV ble nylig lansert i 15 europeiske land og har allerede gått forbi MMCs salgsforventninger for regionen (cirka 3000 enheter levert ved slutten av januar 2011). Et høydepunkt er førsteplassen i A-segmentet i Norge. I løpet av dette året vil bilen også introduseres i Nord-Amerika.

*http://www.euroncap.com/results/mitsubishi/imiev/2011/422.aspx

forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Lars C. Krogenæs

Gratulerer Mitsubishi! Nå kan vi endelig slå fast at elbiler ikke nødvendigvis er små sikkerhetsbomber på hjul. Om bilen har elektrisk eller fossil drivlinje er uvesentlig, så lenge konstruksjonen er designet slik vi forventer at en ny bil er i dag, mht. sikkerhet.

Nå som Think har oppgradert med ESP, hadde det vært interessant å se hvordan den kom ut. Jeg har dog forståelse for at Think ikke ville sende en bil til Euro N-Cap uten ESP i fjor høst.

Skal vi tippe på at Think vil få 2-3 stjerner hvis den testes?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lunde

For noen år siden ga et uhildet selskap et estimat på fire stjerner.  Nå har det siden den gangen blitt mer vanlig med flere kolisjonsputer enn den gangen. Jeg mener det er grunn til å håpe på 3 eller 4. TH!NK skal testes om ikke lenge så tiden vil vise hvem som får rett.
Mener jeg har hørt at mindre justeringer kan bringe dem opp på fire igjen. Bilen er kollisjonstestet et titalls ganger med godt resultat. De (TH!NK) sitter på masse videomaterialet som kan bekrefte dette, men de har åpenbart valgt å avvente til NCAP kjører sin test om ikke lenge. Om man skal si noe om aktiv og passiv sikkerhet er det nesten grunn til å minne om at iMiev som sies å være laget for bykjøring av en eller annen grunn er gitt et fartspotensialet som i langt større grad enn TH!NK kan friste til risikoadferd på den korte landeveien den kan kjøres.
Den totale risikoen vil vise seg i statistikker om noen år.
Forøvrig er det rørende hvor opptatt enkelte er av sikkerhet så fort kjøretøyet får fire hjul. Hvordan sikkerhetene er for de med to er ikke tema. Om man skal se firehjulsmotorsykler (el"biler") i den sammenhengen kommer de ganske sikkert best ut i sin klasse ;-)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

erik e

En ting er viktig. Sikkerhet.   For ca. 20 år siden hadde vi en "klubbkveld"i en Fransk bilklubb,en av gutta skulle aldri ha bil med Airbag.(de kunne jo gå av). Kjører nå bil med 8 Airbager. Fremskritt må aldri stoppes,som ELBIL.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

#4
Gjenopptar denne gamle tråden. Detaljer om batterisikkerheten kan man finne via denne lenken, slide 10-14: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html

Ved kontrollert knusing (7,5 tonn press over 5 min) når man hazard level 3: "No venting, no fire or flame, no rupture, no explosion. Weight loss <50% of electrolyte weight. (electrolyte = solvent + salt)". Se slide 10.

Ved nedsenking i saltvann i 6 timer (utforkjøring i sjøen), og sjokk (25G i 30 ms - som under et sammenstøt) når man hazard level 2: "No venting, no fire or flame, no rupture, no explosion, no exothermic reaction or thermal runaway. Cell irreversible damaged, repair needed.""

Høyeste hazard level er 7 - eksplosjon. Så dette synes jeg er knallbra! Klausulen om brann med årsak i batteriet i elbilforsikringen synes jeg virker litt mindre skremmende nå. Dette er noe forsikringsselskapene burdte tatt til seg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Hvis du søker litt i forumet, vil du se at mye tyder på at klausulen er der pga. hyppige "branner" i eldre PSA-modeller og Renault.

Så lenge forsikringsselskapene bruker gamle data for å beregne risiko, er det uvesentlig om batteriene på nye biler aldri begynner å brenne.
Jeg antar de gjør nye beregninger på et tidspunkt og enten fjerner klausulen helt eller bare har den på overnevnte biler.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA